کد خبر: 3683
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 19:23
در سفر وزیر خارجه نروژ به تهران رقم خورد:
در دیدار ظریف با وزیر خارجه نروژ سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های اعتبار صادراتی میان صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی نروژ به امضا رسید که بر اساس این اسناد، نروژ یک خط اعتباری صادراتی یک میلیارد یورویی به ایران اعطا می کند.

به گزارش فراتاب، بورگه برنده وزیر خارجه نروژ در سفر یکروزه خود به تهران که برای دومین بار طی دو سال اخیر صورت گرفت، ضمن ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان، با محمدجواد ظریف، علی لاریجانی، علی شمخانی، بیژن نامدار زنگنه و علی اکبر ولایتی دیدار و گفت و گو کرد.

در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و همتای نروژی خود دو طرف پیرامون مناسبات دوجانبه، شرایط منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر به عمل آمد. وزرای امورخارجه ایران و نروژ با تاکید بر توسعه روابط دوجانبه در ابعاد و زمینه های مختلف، بر تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بویژه در حوزه مسائل پولی و بانکی تاکید کردند.
در ادامه این دیدار و در حضور وزرای امورخارجه دو کشور، سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های اعتبار صادراتی میان صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس ضمانت اعتبارات صادراتی نروژ به امضا رسید. بر اساس این اسناد، نروژ یک خط اعتباری صادراتی یک میلیارد یورویی به ایران اعطا می کند. یکی از اهداف اسناد منعقده تامین اعتبار مالی به منظور اجرای پروژه های توسعه ای و زیر ساختی جمهوری اسلامی ایران در بخشهای مورد نظر طرفین می‌باشد.

انعقاد برجام نقطه اوج رفتار صادقانه ایران بود

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با وزیر خارجه نروژ، با بیان اینکه ملت ایران در انتظار عمل طرف های غربی به تعهدات خود و کسب نتایج ملموس از برجام است گفت: انعقاد برجام نقطه اوج رفتار صادقانه ایران بود.
لاریجانی:ملت ایران منتظر عمل طرف های غربی به تعهدات خود در برجام هستند
وی با اشاره به بدعهدی آمریکایی ها این مطلب را بیان کرد و افزود: طبعا کشورهای اروپایی از جمله نروژ می توانند در طی موفقیت آمیز این مسیر نقش فعالی ایفا کنند.
رئیس مجلس در ابتدای این دیداربا اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران با صداقت کامل از همان ابتدا پای در مسیر گفت و گوهای هسته ای برای نیل به یک راه حل عادلانه و منطقی نهاد و انعقاد برجام نقطه اوج این رفتار صادقانه جمهوری اسلامی ایران بود.
لاریجانی از مقابله با تروریسم و افراط گری و حل و فصل بحران های منطقه ای به عنوان زمینه های همکاری مثبت و سازنده فی مابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی نام برد و تاکید کرد: ما علاقه مند به همکاری با کشورهایی همچون نروژ در راستای استقرار ثبات در منطقه و کمک به حل بحران های خطرناک منطقه همچون مقابله باگروه های تروریستی هستیم.
وی با اشاره به اوضاع بحرانی در بحرین و یمن گفت: عربستان با چه مجوزی به خود اجازه داده است بیش از یکسال و چند ماه مردم بی گناه یمن را مورد هجمه همه جانبه خود قرار داده و کشتار زنان و کودکان یمنی را سرلوحه کار خود قرار دهد؟
وی نقض آشکار حقوق بشر در بحرین و تضییع حقوق شهروندان از جمله، آیت الله شیخ عیسی قاسم را محکوم کرد.
وی افزود: این اقدامات خودسرانه ثبات و آرامش کل منطقه را تحت الشعاع قرار داده است.
رئیس مجلس در ادامه از تروریسم به عنوان پدیده ای شوم برای مردم منطقه و جهان نام برد و ضمن اشاره به نقش موثر و سازنده جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم در سوریه، عراق و منطقه بر لزوم همکاری جدی همه نیروهای منطقه ای و بین المللی در مقابله با آن تاکید کرد.

ایران به تعهدات خود عمل کرده است
بورگه برنده وزیر خارجه نروژ نیز در ادامه این دیدار با اشاره به نقش کشورش در انعقاد برجام گفت: نروژ نسبت به تحقق عملی مفاد برجام از سوی طرف های متعهد خوشبین و بر این اعتقاد است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است.
وی افزود: نروژ به سهم خود سیاست حسن اجرای برجام را دنبال می کند.
وزیر خارجه نروژ همچنین با اشاره به مسائل منطقه ای از تلاش های ایران برای مقابله با گروه های تروریستی در عراق تقدیر کرد و اظهار داشت: اطمینان داریم که ایران به تلاش های سازنده خود در ریشه کنی داعش و کمک به برقراری ثبات درعراق ادامه خواهد داد.
وی همچنین گفت: معتقدیم ایفای نقش موثر تمام گروه های قومیتی در فرایند آزادسازی موصل از چنگال داعش و برقراری ثبات در کشور عراق ضروری است.
برنده افزود: پس از شکست داعش در عراق با کمک کشورهای موثر همچون ایران می توان شرایط مساعدی را برای بهبود زندگی و معیشت مردم عراق فراهم نمود.
وزیر خارجه نروژ ابراز امیدواری کرد: مسیر گسترش تعاملات بانکی و تجاری با اتحادیه اروپا در سایه تحقق برجام همواره گردد.

رفتارهای مغایر با روح برجام را تحمل نخواهیم کرد

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار با بورگه برنده لغو کلیه تحریم ها را در عمل ضرورتی غیرقابل اجتناب برای ادامه مسیر اجرای برجام دانست و تاکید کرد: تهران رفتارهای مغایر با روح برجام به منظور حفظ تحریم ها را از سوی برخی کشورها تحمل نخواهد کرد.
شمخانی: تهران رفتارهای مغایر با روح برجام را تحمل نمی کند
به گزارش ایرنا از روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ این مطلب را بیان کرد.
وی با اشاره به فضای مناسب پس از برجام در همکاری میان ایران و اروپا خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت های گسترده موجود، همکاری های اقتصادی، تجاری و مناسبات سیاسی میان ایران و نروژ قابل افزایش است.
شمخانی با بیان اینکه تروریسم از شکل سنتی خود خارج و به روش های فاجعه باری چون قتل عام مردم با کامیون و سلاح های سرد تبدیل شده است، افزود: حل مسئله تروریسم بدون توجه به ریشه های اعتقادی و عوامل اصلی پشتیبانی کننده امکان پذیر نیست.
وی با انتقاد از رفتار نامناسب برخی کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان ادامه داد: در حالی که مسیر ارسال سلاح به کشورهای درگیر بحران از اروپا باز است اما مسیر پذیرش قربانیان این سلاح ها مسدود شده و با آنان بدرفتاری می شود که این مسئله رویکردی ضد حقوق بشری است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید بر مسیر اشتباه استفاده از تروریسم برای فشار به دولت ها را موجب ظهور داعش و گروهک های تروریستی غیر قابل مهار توصیف و تصریح کرد: قطع پشتیبانی های اطلاعاتی و مالی از گروهک های تروریستی و انجام اقدامات بنیادین و ریشه ای همچون احترام به خواست و رای مردم و بومی سازی امنیت راه حل بازگرداندن صلح و آرامش به منطقه است.
دو طرف در این دیدار پیرامون تحولات منطقه و همکاری های اقتصادی فی مابین نیز گفت وگو کرد.

نقش سازنده ایران در روند ثبات منطقه
 وزیر خارجه نروژ نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه یاد کرد و گفت: ایران نقش سازنده ای در شکل گیری روند ثبات و آرامش در عراق و سوریه داشته و همکاری های منطقه ای برای ایجاد آرامش پایدار در این نقطه حساس از جهان امری ضروری است.
وزیر خارجه نروژ گفت: با رفع شدن تحریم ها فرصت های مناسبی برای همکاری پدید آمده است و نروژ آماده بهره مندی از شرایط پسابرجام برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف است.

نظرات
آخرین اخبار