کد خبر: 3682
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 19:11
معاون حقوقی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:
در 17 مارس جولیا فریفیلد، معاون وزیر خارجه در امور حقوقی در پاسخ به نامه اد رویس نوشت: ایران اصل مبلغ 400 میلیون دلار را به همراه حدود 1.3 میلیارد دلار که سود حاصله این مبلغ بود را دریافت کرد.

به گزارش فراتاب به نقل از ایسنا، آمریکا 1.3 میلیارد دلار وجه نقد دیگری را به ایران پرداخت کرده است. نشریه ویکلی استاندارد به نقل از مقامات دولتی آمریکا مدعی شد؛ کم‌تر از دو ماه پس از این که ایران 400 میلیون دلار در ماه ژانویه دریافت کرد، این کشور 1.3 میلیارد دلار دیگر پول نقد از ایالات متحده گرفته است.

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ویکلی استاندارد تایید کرد که این پرداخت قبل از 17 مارس انجام شد و اوباما، رییس‌جمهور در حالی که درباره‌ی پرداخت 400 میلیون دلار اولیه صحبت می‌کرد در 4 اوت تایید کرد که پرداخت پول به ایران باید به صورت نقدی صورت گیرد زیرا ما با ایران روابط بانکی نداریم و ما نمی‌توانیم این پول را واریز کنیم.

این نشریه در ادامه آورده است: تا هفته گذشته کابینه اوباما نمی‌خواست که حتی تایید کند مابقی 1.3 میلیارد دلار پرداخت شده است. با این حال زمانی که وال استریت ژورنال گزارش داد که مبلغ 400 میلیون دلار پرداخت نقدی اولیه با آزادی 5 آمریکایی زندانی در ایران هم زمان شده بود، جزییات بیش‌تری فاش شد.

ویکلی استاندارد می‌افزاید: همان‌طور که مشخص شد، وزارت خارجه در ماه مارس ابراز کرده بود که 1.3 میلیارد دلار پرداختی در آن زمان صورت گرفته بود. در 4 فوریه اد رویس، عضو کنگره از کالیفرنیا و رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه ارائه جزییات تمامی توافق 1.7 میلیارد دلاری و نیز زمان‌بندی این پرداخت‌ها را خواستار شد.

در 17 مارس جولیا فریفیلد، معاون وزیر خارجه در امور حقوقی در پاسخ به نامه اد رویس نوشت: ایران اصل مبلغ 400 میلیون دلار را به همراه حدود 1.3 میلیارد دلار که سود حاصله این مبلغ بود را دریافت کرد.

یک مقام وزارت خارجه در پاسخ به ایمیلی از سوی ویکلی استاندارد روز دوشنبه گفت: من می‌توانم تایید کنم که این پرداخت قبل از نامه فریفیلد معاون وزیر خارجه در 17 مارس 2016 که در آن نامه او گفته بود این پرداخت انجام شده، صورت گرفته است.

گرچه این مقام نتوانسته مکانیزم این پرداخت را تایید کند اما اظهارات 4 اوت اوباما نشان می‌دهد که جز پرداخت نقدی این 1.3 میلیارد دلار گزینه جایگزینی وجود نداشت.

جولیا فریفیلد هم‌چنین در نامه 17 مارس خود نوشت که این پرداخت حدود 1.3 میلیاردی سود از صندوق دادرسی فراهم شد. اما وب سایت صندوق دادرسی وزارت خزانه‌داری چنین پرداختی را نشان نمی‌دهد. وزارت خزانه‌داری هنوز به درخواست ارائه توضیحات بیش‌تر پاسخی نداده است.

 این جنجال آفرینی رسانه‌های آمریکایی درباره‌ی 400 میلیون دلار در حالی مطرح می‌شود که موضوع پرداخت این مبلغ به قبل باز می‌گردد. ایران در زمانی که هنوز متحد ‌آمریکا بود این مبلغ را برای خرید تسلیحات نظامی آمریکایی پرداخت کرده بود و با انقلاب اسلامی آمریکا از تحویل سلاح‌ها خودداری کرد و ایران در تمام این مدت پیگیر بازپس‌گیری این مبلغ و سود حاصله آن بود.

هم‌چنین جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرده بود، پرداخت این پول برای حل یک مناقشه قدیمی بین ایران و ایالات متحده صورت گرفته و به مسائل دیگر ارتباطی ندارد.

نظرات
آخرین اخبار