چرا دبیرکل بعدی سازمان ملل باید زن باشد؟ | فراتاب
کد خبر: 3660
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1395 - 10:05
افزایش گمانه زنی ها در خصوص جانشین بان کی مون:
در اواخر امسال، رای گیری نهایی برای انتخاب دبیرکل سازمان ملل که اکنون در اختیار بان کیمون است انجام خواهد شد. 12 کاندیدای خانمی اکنون از جمله نامزدهای تصدی این پست هستند

فراتاب-گروه بین الملل: به احتمال زیاد آمریکا برای اولین بار در انتخابات نوامبر آینده خود یک زن را به ریاست جمهوری خویش برخواهد گزید. با این حال انتخاب دیگری نیز در بالاترین رده های قدرت جهانی در حال رخ دادن است که با آنکه می تواند نقطه عطفی در تاریخ برابری جنسیتی تلقی شود کمتر در عرصه عمومی در مورد آن بحث شده است.

در اواخر امسال، رای گیری نهایی برای انتخاب دبیرکل سازمان ملل که اکنون در اختیار بان کیمون است انجام خواهد شد. 12 کاندیدای خانمی که اکنون از جمله نامزدهای تصدی این پست هستند به عنوان خواسته بخشی از اعضای سازمان و افکارعمومی در پی رساندن این فریاد به گوش جهانیانند که پس از بیش از 70 سال  زمان و8 دوره متوالی ریاست مردان بر این سازمان بین المللی اکنون بهترین زمان برای رهبری سازمان ملل توسط یک زن است و امسال می تواند یک نقطه عطف و چرخش در این حکمرانی بلند مدت مردانه رخ دهد.

لیست کاندیداها شامل تعداد زیادی از زنانی است که هر یک کارنامه ای درخشان از تحصیلات و تجاربی مانند رهبری را به همراه دارند. از جمله این زنان که همگی دیپلمات هایی حرفه ای، سخنورانی پرتوان و میانجیگرانی عالی به شمار می آیند و همه ویژگیهای لازم برای تبدیل شدن به رهبرانی استوره ای را دارند، می توان به Irina Bokova مدیرکل یونسکو، Helen Clark مدیر برنامه توسعه سازمان مللو نخست وزیر سابق نیوزلند، Susana Malcorra,  وزیر خارجه آرژانتین، Christiana Figueres دبیر سابق اجرایی کنواسیون سازمان ملل برای تغییرات آب وهوایی، Natalia Gherman وزیر خارجه و معاون سابق تخست وزیر مولداوی، Vesna Pusić معاون سخنگوی پارلمان و معاون سابق نخست وزیر کرواسی اشاره کرد.علیرغم رهبرانی با این اعتبارات و درجه تاثیرگذاری، در جلسه ای غیر رسمی پشت درهای بسته در 21 جولای 2016 تنها یک زن در میان 5 کاندیدای نهایی احراز سمت دبیرکلی قرار گرفت.

علیرغم رهبرانی با این اعتبارات و درجه تاثیرگذاری، در جلسه ای غیر رسمی پشت درهای بسته در 21 جولای 2016 تنها یک زن در میان 5 کاندیدای نهایی احراز سمت دبیرکلی قرار گرفت. در آن جلسه،  پس از بحث مفصل 15عضو شورای امنیت ، تنها دو زن ،  Bokova و  Clark ،توانستند بیش از 7 رای را کسب نمایند.اگرچه این رای گیری از نظر رسمی چندان موثر نیست و هنوز زنان دیگری نیز می توانند نامزد پست دبیرکلی شوند اما نتایج این رای گیری نشانه خوبی برای طرفداران دبیرکلی زنان در سازمان ملل نیست. اگر این الگو در نظرسنجی های پیشروی ماه های آگوست و سپتامبر همچنان تکرار شوند به احتمال زیاد شانس چندانی برای انتخاب یک در بیر کل در انتخاباتی که فعلا برای اکتبر برنامه ریزی نشده است وجود نخواهد داشت.

عدم برابری جنسیتی که آفت نقش های رهبری است، از فضای سیاسی تا تجاری جهان، ناشی از ادامه عدم توازن در بالاترین سطوح سازمان ملل است.علی رغم اینکه سازمان ملل ادعای برابری 50% جنسیتی را دارد اما گزارشات سال 2015 آن سازمان نشان می دهد که تنها 22% از سمتهای رهبری این سازمان در اختیار زنان است. به استثنای Samantha Power ،نماینده آمریکا در شورای امنیت، سایر اعضای این سازمان مرد هستند بنابراین این عدم شفافیت در بدنه یکی از با نفوذترین سازمانهای بین المللی باید ترمیم گردد.

گسترش مشارکت زنان در فرایندهای تصمیم گیری به عنوان بخشی از اصلاحات فراگیرو یکپارچه برمبنای جنسیت در مقیاس جهانی است که تمامی جنبه های زندگی روزانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.قابل انکار نیست که محروم کردن زنان از مناسب قدرت بصورت گسترده جامعه بین المللی را از پتانسیل پیشرفت محروم می کند.و در این راستا تلاش برای نمایندگی منصفانه تر ،تعیین دبیرکل سازمان ملل یک شانس حیاتی برای برداشتن  موانع برابری جنستی به شمار میرود.

عمل و انتخاب همراه با دوراندیشی و تفکر در انتخاب دیپلمات ارشد سازمان ملل ،که یک انتخاب حساس است، می تواند به عنوان عزم جدی جامعه برای پیش برد حقوق زنان به شمار آید. چراکه همانگونه که مباحثات پیرامون جنسیت و تمایلات جنسی حتی در زمینه های مخالف گسترش می یابد،خشونتهای جنسی در مناقشات آنچنان ادامه دار شده است که تاثیرات ویرانگری بر زنان و دختران داشته است.افراط گرایی در نژاد و متعلقات آن و اعمال دهشتناکی که علیه زنان رخ می دهد نگاه جهانیان را به خود معطوف داشته است.

بطور فزاینده ورود زنان به فرایندهای صلح سازی و پیشگیری از منازعات در میان سایر فرایندهایی و معضلات بزرگی که امروزه جامعه بین المللی با آن روبروست از اولویت بیشتری برخوردار می گردد. یک دبیر کل زن پتانسیل این را دارد که بصورت بنیادین دیدگاه سازمان ملل را به دیدگاه حکمرانی و دیپلماسی جهانی تغییر دهد. یک رهبر زن به عنوان یک عضو از گروهی که معمولا به حاشیه رانده شده ،ممکن است برای فهم کامل توانایی ایجاد روابط و پلهای جدید و مصالحه های ساختاری، آوردن چشم اندازهای نوین در دستور کارهایی  که برای مدتهای طولانی در سیطره مردان بوده است در موقعیت بهتری قرارداشته باشند.

وجود یک زن به عنوان دبیر کل سازمان ملل می تواند به عنوان یک سمبل حیاطی برای نشان دادن اینکه مرکز جهان با مقیاسی جهانی اداره می شود تلقی گردد. انتخاب یک زن یرای خدمت در مسند رئیس یک سازمان ممکن است ارسال پیامی دراماتیک باشد که در سراسر جهان شنیده شود. این ممکن است شاهدی بر این باشد که جنسیت مانعی برای رسیدن آرزوها و موفقیتها نیست.

این انتصاب ممکن است نشانه ای از این باشد که زنان نیز به خوبی مردان توانایی رهبری را دارند و برای دختران جوان داشتن آرزو برای رسیدن به بالاترین رده های قدرت جهانی دیگر غیر واقعی نیست.

اکنون زمان آن است که سازمان ملل با انتخاب اولین دبیرکل زن به یک نمونه تبدیل گردد. اصرار اشتباه بر تکیه به نیمی از جمعیت جهان برای جامعه جهانی پیشرفت به حساب نمی آید .انتخاب یکی ازنامزدهای زن استثنایی و توانمند به عنوان دبیرکل سازمان ملل ممکن است نشانه ای از انصراف از این روش نادرست به حساب آید.

جهت عمل به یکی از کنوانسیونهای مجمع عمومی در رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" توسعه کامل و همه جانبه کشور، رفاه جهانی و فراهم نمودن پیش نیازهای صلح ،نیازمند مشارکت حداکثری زنان در موقعیتهای برابر با مردان در تمامی زمینه هاست" هیچ زمانی بهتر از اکنون وجود ندارد.

منبع: thehill.com / برگردان به فارسی:بهروز نامداری

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار