کد خبر: 364
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 23:09
گزارش جدید موسسه سیپری:
براساس این تحقیق حدود ۴۱ درصد حجم تسلیحات انتقالی آمریکا به کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و سایر کشورهای خاورمیانه رفته است

فراتاب -  وفا ولی زاده: انستيتوی جهانی پژوهش صلح، موسوم به سيپری، گزارش خود در باره صادرات و واردات تسلیحات در جهان را منتشر کرد بر اساس اعلام این موسسه تحقیقاتی ، عربستان سعودی دومین وارد کننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان بعد از هند به شمار می‌آید.  کشورهای چین، امارات متحده عربی و استرالیا در جایگاه بعدی قرا دارند.

براساس این گزارش، حجم واردات و صادرات بین المللی سلاح در بازه زمانی 5 ساله 2011 تا 2015، چهارده درصد بیشتر از 5 ساله پیش از آن بوده است.

این تحقیق نشان داد آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورهای صادرکننده، جلو‌تر است و در پنج سال گذشته دست کم به ۹۶ کشور تسلیحات انتقال داده است.  تمام صادرات آمریکا و روسیه به تنهایی 58 درصد بوده است و 5 کشور بالای جدول صادر کنندگان سلاح، 74 درصد تمام فروش تسلیحات جهان را در اختیار داشته اند. 

براساس این تحقیق حدود ۴۱ درصد حجم تسلیحات انتقالی آمریکا به کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و سایر کشورهای خاورمیانه رفته است. هم چنین روسیه با ۲۵ درصد انتقال تسلیحات در رتبه دوم قرار دارد . چین، که سومین صادر کننده بزرگ تسلیحات در جهان شمرده می‌شود، در پنج سال گذشته صادرات تسلیحات خود را تقریبا دو برابر کرده است.  بر اساس آمارهای ارائه شده در گزارش مذکور، چین در برهه زمانی مذکور تنها پنج و نه دهم درصد از صادرات تسلیحات جهان را به عهده داشت که این رقم در مقایسه با کشورهای آمریکا و روسیه، بسیار اندک است.  چین در 5 سال گذشته با پیشی گرفتن از فرانسه و آلمان به سومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان تبدیل شده است؛ خریدار اصلی تسلیحات چینی، پاکستان است.به گونه‌ای که ۳۵ درصد تسلیحات چین به پاکستان فروخته شده است.

 در شرايطي که خاورميانه با تشديد منازعات و جنگ هاي نيابتي، منازعات قومي و نبرد عليه شبکه هاي تروريستي درگیر شده است وکشورهايي منطقه طرح های نظامی بلند پروازانه ای در دست اقدام دارند ،سخت افزارهاي نظامي را انبار کرده ، و تسليحات بيشتري هم مي خواهند. این مساله برای صنايع نظامي امریکا سودمند و موجب رونق بخش بازار تسليحات آمريکايي شده است.

نظرات
آخرین اخبار