رشد 67 درصدی صادرات نفت ایران به هند | فراتاب
کد خبر: 3627
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395 - 20:15
با اوجگیری صادرات نفت
میانگین خرید نفت ایران توسط هند در هفت ماه نخست سال 2016میلادی به 359 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 67 درصد افزایش نشان می دهد.

فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب و به نقل از   ایرنا، هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران در دوران تحریم و پساتحریم، میزان واردات نفت را از کشورمان افزایش داده است.
بدهی حدود 6.5 میلیارد دلاری این کشور مانعی عمده بر سر توسعه مراودات نفتی میان دو کشور بود که روند پرداخت آن، پس از حل مشکلات بانکی آغاز شده است.
همچنین پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، برخی شرکت ها و پالایشگاه های هندی تمایل خود را برای خرید نفت از ایران ابراز و قراردادهایی را نیز امضا کردند که از جمله می توان به دو پالایشگاه دولتی «هندوستان پترولیوم» و «بهارات پترولیوم » اشاره کرد.
به گزارش اداره امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئیه 2016 (تیر- مرداد) به بالاترین سطح خود در پنج ماه قبل از آن رسیده بود.
براساس اطلاعات منتشر شده در زمینه حمل و نقل نفتکش ها، میانگین واردات نفت هند از ایران در این ماه به 461 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه ژوئن (خرداد- تیر) حدود 21 درصد افزایش داشت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن نیز بیش از دو برابر بوده است. 

برای هفت ماه نخست سال 2016 نیز میانگین واردات نفت هند از ایران به 359 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 67 درصد افزایش نشان می دهد.
مهمترین دلایل این افزایش، از سرگیری مجدد خرید نفت ایران از سوی دو شرکت پالایشی دولتی «هندوستان پترولیوم» و «بهارات پترولیوم » اعلام شده است.
این دو شرکت در دوران تحریم های بین المللی، خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند و اکنون با برداشته شدن تحریم ها بار دیگر در صف خریداران نفت ایران قرار گرفته اند.
براساس این گزارش، واردات نفت هند از ایران از ابتدای سال مالی 2016 که از ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) آغاز می شود، تا پایان ماه ژوئیه به میانگین 400 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در هفت سال گذشته بشمار می رود.
برای هفت ماه نخست سال 2016 نیز میانگین واردات نفت هند از ایران به 359 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 67 درصد افزایش نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون چین با خرید حدود 600 هزار بشکه نفت خام در روز بزرگترین خریدار نفت ایران به شمار می رود و پس از آن هند قرار دارد.
کره جنوبی و ژاپن نیز از دیگر خریداران آسیایی نفت ایران به شمار می روند.
صادرات نفت ایران به آسیا در ماه ژوئن 2016 (خرداد-تیر1395) به بالاترین سطح خود در چهار سال و نیم گذشته رسید و از ماه دسامبر (آذر- دی) 2015 تاکنون نیز تقریباً دو برابر شده است.
چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه ژوئن 2016 در مجموع حدود یک میلیون و ٧٢٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند و پیش بینی می شود در ماه های آینده، روند افزایش صادرات نفت ایران به بازار آسیا بویژه اقتصادهای نوظهور ادامه یابد.

نظرات
آخرین اخبار