آیا ترامپ رای می آورد؟ | فراتاب
کد خبر: 3620
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1395 - 11:05
تحلیلی از وضعیت نامزد جمهوری خواهان:
نداشتن تجربه کار سیاسی و صحبت های جنجالی ترامپ و مخالفت برخی جمهوریخواهان با نامزد حزب متبوع خود، در کنار نتایج ضعیف نظرسنجی های اخیر برای ترامپ نوید خوشی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دست نمی دهد، در ادامه این مساله بررسی می شود.

فراتاب - گروه بین الملل:‌یک سال قبل از شروع برگزاری انتخابات درون حزبی، رسانه های طرف حزب جمهوریخواه بیشترین شانس را برای افرادی همچون، جب بوش، کریس کریسی و اسکات واکر قائل بودند و هیچ شانسی برای ترامپ در نظر گرفته نمی شد.
شکست افراد حزبی و رسانه ها در پیش بینی وضعیت افرادی همچون ترامپ و برنی سندرز به عنوان دو پدیده این دوره از رقابت های درون حزبی، ناشی از ناآگاهی آنها نسبت به تغییر ذائقه افکارعمومی مردم آمریکا است که نسبت به استراتژیهای کلی دو حزب حاکم بر آمریکا ناامید شده اند و در این دوره از انتخابات به دنبال مسیری جدید و ایده ای نو بودند.
به همین دلیل در حزب دمکرات، هواداران حزبی به ویژه جوانان به شعارهای برنی سندرز سوسیال دمکرات روی خوش نشان دادند و در اردوگاه جمهوریخواهان نیز شعارها و وعده های پوپولیستی ترامپ با اقبال عمومی مواجه شد و به رغم تلاش های همه ارکان حزبی و رسانه ها، ترامپ توانست خود را بر کنوانسیون حزبی تحمیل کند.

انتظار می رفت بعد از برگزاری کنوانسیون حزبی، مخالفت سران و افراد با نفوذ در حزب جمهوریخواه علیه ترامپ کاهش پیدا کند، اما اظهار نظرهای جنجالی ترامپ طی هفته های گذشته بار دیگر با مخالفت های سران حزبی روبرو شد، 50 نفر از مقام های امنیتی طرف حزب جمهوریخواه که از دولت های نیکسون تا جرج بوش خدمت کرده اند، مخالفت خود را با ترامپ اعلام کردند.
این کارشناسان مسایل امنیتی با تاکید بر اینکه در انتخابات آتی به دونالد ترامپ رای نخواهند، ریاست جمهوری او را برای آمریکا خطرناک توصیف می کنند.
همچنین ' مگ ویتمن' یکی از حامیان مالی برجسته حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ را عوام فریب خواند و گفت : از هیلاری کلینتون حمایت خواهد کرد.
'هنری. ام. پالسون' وزیر خزانه داری در دولت جرج دبیلو بوش هم با اعلام اینکه در انتخابات پیش رو از هیلاری کلینتون حمایت خواهد کرد، گفت : جمهوریخواهان با حمایت از ترامپ به یک 'برند' که به پوپولیست که ریشه در جهل، ترس و انزواگری دارد، اعتبار می دهند.
بر اساس نظر سنجی هایی که به تازگی صورت گرفته است، 19 درصد از هواداران حزبی خواهان کناره گیری ترامپ هستند که این نظر سنجی می تواند، موضع مخالفان حزبی ترامپ را برای فشار بر او تقویت خواهد کرد.
هر چند که تا هفته گذشته بر اساس نظر سنجی ها، دونالد ترامپ رقابتی شانه به شانه با هیلاری کلینتون داشت، اما سیر نزولی ترامپ در هفته گذشته به دلیل برخی اظهار نظرهای جنجالی و تداوم مخالفت های جدی سران حزبی قابل چشم گیر بود.
نتایج نظر سنجی های انجام شده از سوی موسسه 'واشنگتن پست-ای بی سی'، نشان می دهد که هیلاری کلینتون 10 درصد از رقیب خود پیشی گرفته است.
ترامپ که این روزها بیشتر از هر زمان دیگر، فشار ناشی از مخالفت های جدی درون حزبی را تحمل می کند و از وضعیت موجود چندان راضی به نظر می رسد، در جدید ترین اظهار نظر خود گفت : اگر از کلینتون شکست بخورد، به یک تعطیلات خوب و طولانی خواهم رفت.
در حالی که کمتر از 90 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، ترامپ بیش از هر زمان دیگری احساس خطر می کند، زیرا از یکسو بسیاری از حامیان مالی در حزب جمهوریخواه تاکنون حاضر به حمایت از او نشده اند و از سوی دیگر اظهار نظرهای جنجالی او در کنار تداوم مخالفت های سران حزبی، موجب کاهش محبوبیت ترامپ شده است.
در صورت تداوم روند کنونی، ترامپ که به باور بسیاری از کارشناسان، پدیده این دوره از انتخابات آمریکا محسوب می شود و تا دو هفته گذشته شانس زیادی برای پیروزی او در مقابل کلینتون مطرح بود، به پایان رویای خود نزدیک شده است و شانس او برای پیروزی در انتخابات آتی، رو به کاهش است.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رئیس جمهوری سه شنبه 18 آبان 1395 (هشتم نوامبر 2016) برگزار خواهد شد. هر کدام از دو نامزد حزب که بتواند 270 الکترال کالج را از مجموع 538 الکترال کالج به دست آورد، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار