دوران زورگویی و کودتا سپری شده است | فراتاب
کد خبر: 3604
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1395 - 14:33
ظریف در بدو ورود به ترکیه:
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما معتقد هستیم که دوران زورگویی و کودتا سپری شده و دیگر در منطقه ما جایی ندارد.

به گزارش فراتاب به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح امروز (جمعه )در اولین سفرش به ترکیه پس از کودتا نافرجام در این کشور، در بدو ورود به فرودگاه آنکارا در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات منطقه و رایزنی با کشورهای تاثیرگذار گفت: ایران، روسیه و ترکیه از بازیگران مهم در منطقه به‌شمار می‌آیند و نیاز است با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر اختلاف‌نظری هم میان کشور های منطقه باشد می‌توان آن را از طریق گفت‌وگو برطرف کرد.
وزیر خارجه ایران با اشاره به محکومیت کودتای نافرجام اخیر ترکیه از سوی ایران در همان ساعت‌های اولیه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم دوران زورگویی و کودتا دیگر سپری شده و در منطقه ما جایی ندارد و رای و اراده و خواست مردم را نمی‌توان با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد و به همین دلیل همه مقام‌های ایران از مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری، رییس مجلس و من و سایر مقامات ایران کودتا را محکوم کردیم.
وی تصریح کرد: حرکت و ایستادگی مردم ترکیه در از بین بردن مبانی کودتای نافرجام در ترکیه اقدام بسیار مهمی بود. حضور مردم در صحنه درس مهمی به کودتاگران بود.

ظریف هم‌چنین در مورد برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو گفت: نشست همسایگان به‌خصوص ایران، روسیه و آذربایجان برای توسعه ثبات و برقرای صلح و امنیت منطقه بسیار مهم است.
ظریف با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده میان رییسان‌جمهور ایران و روسیه این مذاکرات را مفید و سازنده خواند و افزود: سه کشور از جمله بازیگران مهم منطقه هستند و نیاز است که با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشیم .
او در مورد سفر به ترکیه و نقش این کشور در تحولات منطقه‌یی نیز خاطرنشان کرد: ترکیه نیز همسایه مهم ما و از جمله کشورهای تاثیرگذار منطقه است. باید با گفت‌وگو نقاط مشترک را تحکیم و چنانچه اختلاف نظری باشد از همین طریق مسائل را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: ما با دوستان ترکیه‌یی از گذشته در مورد موضوعات منطقه‌یی گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای داشته و این گفت‌وگو ها را در این سفر دنبال خواهیم کرد.

نظرات
آخرین اخبار