کد خبر: 359
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 18:00
در دیدار روحانی با وزیر خارجه عمان مطرح شد:
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان که روز شنبه بمنظور سفری دو روزه وارد تهران شده بود، پس از دیدار با محمدجواد ظریف و تاکید بر خواست عمان برای گسترش مناسبات دوجانبه میان تهران- مسقط، روز گذشته با حسن روحانی رییس جمهوری و دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی

به گزارش فراتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی در این دیدار روابط ایران و عمان را بر پایه دوستی، برادری و اعتماد متقابل خواند و تاکید کرد: روابط دو کشور، روابطی نمونه و مثال زدنی در منطقه است و تهران از توسعه و تعمیق همکاریهای اقتصادی با مسقط استقبال می کند رئیس جمهوری با اشاره به سیاست های عمان در مسیر تقویت ثبات و صلح منطقه و نیز تقدیر از مواضع و همکاری این کشور همسایه در روند پرونده هسته ای، اظهارداشت: ضروری است دو کشور از فرصت های فراهم شده در فضای پسابرجام، بیش از پیش برای تقویت همکاری های مشترک بویژه در حوزه های اقتصادی استفاده کنند. روحانی، همکاری در حوزه انرژی را یکی از زمینه های فراوان و بالقوه برای همکاری دو کشور دانست و گفت: باید با شناسایی امکانات و ظرفیت های دو کشور، آنها را در مسیر توسعه همکاریهای مشترک و رفاه دو ملت ایران و عمان به کار گرفت. وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در بنادر و سواحل دریای عمان، افزود: بخش های خصوصی دو کشور می توانند در حوزه های بنادر ، هواپیمایی، راه آهن و بانکی ، همکاری های خود را گسترش دهند.

رئیس جمهوری از آمادگی ایران در زمینه ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران و بازرگانان عمانی خبر داد و اظهارداشت: تسهیل تردد بازرگانان ایرانی و ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت و همکاری بخش خصوص دو کشور نیز در این عرصه ضروری است. روحانی ابراز امیدواری کرد که سفر هیات عالیرتبه عمانی به تهران ، آغازگر حرکتی جدید در توسعه همکاریهای تهران – مسقط باشد.

استقبال عمان از اعطای تسهیلات ویژه به تجار ایرانی

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسقط مصمم است در همه عرصه ها سطح همکاریهای خود را با تهران گسترش و تعمیق بخشد، گفت: امکانات و توانمندی های اقتصادی ایران و عمان می تواند در مسیر بهبود بیش از پیش روابط دو کشور قرار گیرد. یوسف بن علوی با تشریح برنامه ها و طرح های راهبردی اقتصادی کشورش، تاکید کرد: عمان با اعطای تسهیلاتی ویژه به بازرگانان ایرانی، از حضور فعال و گسترده آنان استقبال می کند. وی همکاری دو کشور در حوزه انرژی را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگرند و همین موضوع زمینه گسترش همکاری های مشترک را در راستای منافع دو ملت فراهم کرده است.

امنیت خلیج فارس امنیت همه است

در همین راستا علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با وزیر خارجه عمان تاکید کرد که امنیت خلیج فارس و منطقه، امنیت همه است و هر نوع تنش آفرینی و بحران به ضرر کشورهای منطقه و تامین کننده اهداف نظام سلطه است. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به روابط تاریخی عمیق و مستحکم دو کشور که همگرایی کم نظیری را در روابط منطقه ای ایجاد کرده است، گفت: مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه همه جانبه با همسایگان و ارتقای مناسبات سازنده مبتنی بر تامین منافع مشترک است. شمخانی، عمان را دوست، همکار و شریک قابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: باید با بهره گیری از فضای پسابرجام، تلاشی مشترک برای ترمیم فاصله عمیق میان روابط سیاسی با همکاری های اقتصادی دو کشور شکل بگیرد. وی با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت و گو، امکان مدیریت بحران های منطقه ای را با چالش های جدی رو به رو ساخته اند. شمخانی افزود: ایران خود را شریک آلام آسیب دیدگان از تروریسم و تهاجم نظامی غیرمشروع در منطقه می داند و بر مبنای رفتار اسلامی سعی در یاری رسانی و حل و فصل بحران ها به منظور اجتناب از افزایش تلفات مادی و معنوی در جهان اسلام دارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در حالی که گزینه نظامی برای دستیابی به اهداف سیاسی از ادبیات راهبردی حذف شده است، برخی کشورهای منطقه با تلاش برای اعزام نیرو و تامین تجهیزات نظامی برای نجات تروریست ها و معارضان مسلح همچنان بر پیگیری رفتارهای مخرب و غیرمنطقی اصرار دارند. شمخانی با بیان اینکه اولویت ایران احترام به خواست مردم و حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود است، خاطرنشان کرد: گزینه های نظامی در سوریه و بحرین و بمباران مردم یمن هیچ یک نخواهد توانست اراده ملت ها را برای انتخاب حاکمیت خود تغییر دهد.

ضرورت اجتناب از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات گذشته و پرهیز از اقداماتی که افزایش تنش و بحران در منطقه را به دنبال خواهد داشت بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد. وی فعال سازی ظرفیت های بالقوه در حوزه همکاری های اقتصادی میان دو کشور را ضرورتی غیرقابل اجتناب عنوان کرد و اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان چشم انداز بسیار روشنی را در توسعه همکاری های اقتصادی با هدف ایجاد رونق و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید پیش روی دو کشور قرار داده است.

نظرات
آخرین اخبار