کرمانشاه در انتظار رسیدن اسب آهنی | فراتاب
کد خبر: 3576
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1395 - 15:59
احسان شاه حسینی

فراتاب – پرونده ویژه: رسیدن راه آهن و خطوط ریلی آن همواره برای رسیدن به غرب مسیر پر پیچ و خمی را از سر گذرانیده است. از سال 1849 میلادی که خطوط ریلی شرق به غرب در ایلات متحده  چکش خورد، بیست سال تا رسیدن به غرب فاصله داشت. سالهای طولانی که برای غربی ترین ایالت در آمریکا یعنی کالیفرنیا طول کشید اما این ایلات را با فرصت ها و امکانات بی شماری چون افزایش رفت و آمد کم هزینه ی مردم و کالا، افزایش حمل نقل های بازرگانی و صنعتی، گسترش صنعت و سرمایه گذاری، گسترش گردشگری و تجارت و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی رو به رو ساخت.اسب آهنی که در تاریخ بشر همراه  با نعمت های بسیاری بوده است، چه در جنگ و چه در صلح و آبادانی، اولین خطوط راه آهن در میانه ی قرن 16 میلادی در آلمان شکل گرفت و موتور محرک توسعه بسیاری از کشور ها شد. در ایران نیز در سال 1261 شمسی برای اولین بار میان تهران و شهر ری کشیده شد. اما همواره مسیر رسیدن خطوط ریلی به غرب راه پر پیچ و خمی را در پیش روی داشته است.

حال کرمانشاه در پیشانی مرزهای غرب ایران نیز در انتظار رسیدن و شنیدن صدای اسب آهنی است، که سالهاست در حال حرکت به سوی کرمانشاه است. اما گذشته از طرف خالی لیوان، خطوط ریلی راه آهن مزایا و امتیازات بسیاری را، خواه و نا خواه به ارمغان خواهد داشت که در توسعه اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و زیست محیطی غرب کشور با محوریت کرمانشاه نقش موثری خواهد داشت. لذا، تاثیرات خطوط ریلی در دو مقیاس ملی و بین المللی قابل بررسی است،از یک سو، نقش و تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه شامل مبادلات اقتصادی، افزایش گردشگری، رونق مبادلات صنعتی، احداث مراکز صنعتی،ایجاد تحرک اقتصادی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، افزایش زیر بنا های خدماتی و بطور کلی توسعه اقتصادی منطقه غرب کشور دارد، که در کنار این موارد تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی بسیاری را نیز در پی خواهد داشت.

خطوط ریلی مدرن باعث کاهش آلودگی محیطی و تخریب کمتر زیست بوم منطقه غرب خواهد بود. ترانزیت کالا و خدمات با خود گسترش ارتباطات اجتماعی را به ارمغان خواد داشت که در کنار مزایای اقتصادی تحرکات اجتماعی و فرهنگی مناسبی را فراهم می نماید. اما از سوی دیگر، غرب کشور می تواند با اتصال بخطوط ریلی کشور دریچه جدیدی در عرصه بین المللی باشد و در صورت امکان می تواند دوباره به جاده ی ابریشم باز گردد.

در هرحال، کرمانشاه با توجه به پتانسل ها و مقدورات خود می تواند تجربه ایالت کالیفرنیا را دوباره تکرار کند، تجربه ایی که با رسیدن خطوط راه آهن با شکوفایی اقتصادی و اجتماعی همراه بود که به یکی از نماد های موفقیت راه آهن بدل شد. لذا مسیر خطوط ریلی بسوی غرب، با تمام پیچ و خم هایش می تواند منطقه غرب کشور بخصوص استان کرمانشاه را دوباره در مسیر شکوفایی قرار دهد.

نظرات
آخرین اخبار