افزایش سی درصدی ظرفیت نیروگاهی کشور در 5 سال آینده | فراتاب
کد خبر: 354
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 14:09
ظرفیت نیروگاهی کشور تا 5 سال آینده به 100هزار مگاوات می‌رسد
ظرفیت نیروگاهی کشور طی 10 سال گذشته 37 هزار مگاوات بود که 36 هزار مگاوات طی این مدت به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه شده یعنی طی مدت یک دهه دو برابر شده است.

به گزارش فراتاب و به نقل از خبرگزاری ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پنجمین کنفرانس رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی با بیان اینکه ظرفیت اسمی نیروگاه های نصب شده کشور با 74 هزار مگاوات رسیده گفت: اکنون 5/21 درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده کشور، بخار 35 درصد، گاز 25 درصد، سیکل ترکیبی و 2/15 درصد برق آبی و بقیه نیز نیروگاه‌های اتمی، دیزلی، تجدیدپذیر و پراکنده هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاهی کشور طی 10 سال گذشته 37 هزار مگاوات بود که 36 هزار مگاوات طی این مدت به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه شده یعنی طی مدت یک دهه دو برابر شده است.ایران در حال حاضر از نظر وضعیت نیروگاهی مقام اول را در خاورمیانه و چهاردهمین در سطح جهان است

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر از نظر وضعیت نیروگاهی مقام اول را در خاورمیانه و چهاردهمین در سطح جهان است اظهار داشت: طی 10 سال گذشته مصرف برق از 125 میلیارد کیلووات به 220 میلیارد کیلووات در سال 93 رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری از 230 میلیارد کیلووات نیز بگذرد لذا مصرف طی مدت 10 سال دو برابر شده است.

فلاحتیان در ادامه با بیان اینکه نزدیک 60 درصد برق تولیدی کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود اظهار داشت: حداکثر نیاز مصرف برق 50 هزار و 177 مگاوات است بنابراین رشد مصرف برق در طول سال‌های گذشته بوده است.طی 10 سال گذشته مصرف برق از 125 میلیارد کیلووات به 220 میلیارد کیلووات در سال 93 رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری از 230 میلیارد کیلووات نیز بگذرد لذا مصرف طی مدت 10 سال دو برابر شده است.

وی ادامه داد: تعداد مشترکین طی 10 سال گذشته از 19 میلیون مشترک به 33 میلیون رسیده و نیز 14 میلیون اضافه شده است.

معاون وزیر نیرو همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر 9/99 درصد مردم برق دار هستند و تمامی روستاهای بالای 20 خانوار و اکثریت خانوارهای روستاهای بالای 10 خانوار نیز از نعمت برق برخوردارند.

وی با بیان اینکه طی برنامه ششم در 5 سال آینده باید 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود تصریح کرد: از این میزان 16 هزار مگاوات از طریق تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی 3 هزار مگاوات DG و CHP و 5 هزار مگاوات نیز از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد و این رویکرد جدیدی است که با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر باید به سمت آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به مسائل اقتصادی نفت و صنعت برق و همچنین مباحث زیست‌محیطی بنا داریم که سالانه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنیم.

وی ادامه داد: سیاست ما احداث نیروگاه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و خارجی به روش BOO و BOT است.

فلاحتیان به نظرسنجی که در اروپا از 700 متخصص برق انجام شده بود اشاره و اظهار داشت: تمامی متخصصین معتقد بودند که در میان مدت یعنی طی 10 سال آینده اولویت‌ها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر ذخیره‌سازها و افزایش راندمان خواهد بود.

وی ادامه داد: نگاه درازمدت متخصصین این بود که ذخیره‌سازها در رتبه اول، تجدیدپذیر رتبه دوم و افزایش راندمان در رتبه بعدی قرار دارند بنابراین پیام این نظرسنجی این است که ذخیره‌سازها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

وی با بیان اینکه پیک بار مصرف برق در تابستان سال آینده به مرز 53 هزار مگاوات می‌رسد گفت: اکنون میزان مصرف برق 33 هزار مگاوات است یعنی ما توانسته‌ایم 20 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای تابستان ایجاد کنیم لذا اگر افزایش بهره‌وری در انرژی (ذخیره‌سازها) در اولویت قرار گیرند باید حجم سرمایه‌گذاری در برق را کاهش داده و آلاینده‌ها را نیز به این ترتیب کاهش داده و انرژی پاک را ترویج کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم بهره‌وری نیروگاهی را که در طول شب با حداکثر کار کند به اندازه روز برسانیم و ذخیره‌سازی انجام دهیم نیاز به احداث نیروگاه جدید نداریم.

وی همچنین بر لزوم حرکت به سمت تولید همزمان آب و برق اشاره و اظهار داشت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اقلیم کشورمان خشک است و اکثر دشت‌های ما به سمت بیلان منفی می‌روند و لذا استفاده از آب‌های زیرزمینی به مثابه سال‌های گذشته ما را دچار چالش می‌کند بنابراین باید به سمت شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به فلاحت مرکزی حرکت کنیم و در این راستا باید از موهبت سوخت‌های فسیلی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: در شرایطی که اقتصاد نفت و گاز و درآمدهای نفتی از دست می‌رود باید یک نگاه مجدد در این عرصه شکل گیرد و وظیفه سازمان مدیریت و وزارت نفت و نیرو و اقتصاد این است که اتاق فکری سامان داده و نقشه راهی برای معماری انرژی طراحی کنیم.

فلاحتیان خاطر نشان کرد: ما به لحاظ وضعیت منابع سوخت فسیلی در وضعیت خوبی به سر می‌بریم لذا باید از حرارت نیروگاه‌های گاز استفاده کرده و آب دریا را شیرین کنیم و جمعیت کشور را به سمت سواحل جنوبی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه تا 5 سال آینده ظرفیت نیروگاه‌های کشور به 100 هزارمگاوات می‌رسد توضیح داد: اکنون همه کشورهای پیرامون ما به شبکه برق متصل هستند و ما به عراق و افغانستان و پاکستان برق صادر کرده و از ترکمنستان و ارمنستان نیز واردات داریم و برنامه داریم که از طریق کابل‌های زیردریایی به حاشیه خلیج فارس نیز متصل شویم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در اقتصاد کلان باید صادرات نفت و گاز و برق مدنظر قرار گیرد گفت: وقتی قیمت گاز کاهش یافته کار اقتصادی این است که صادرات برق داشته باشیم چرا که به لحاظ پایداری شبکه و منافع سیاسی به نفع ماست زیرا ما می‌توانیم 100 درصد تجهیزات نیروگاهی را در کشور تولید کنیم و حیف است که نتوانیم از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم.

 

نظرات
آخرین اخبار