شگرد قاچاق چمدان از گمرک و تاثیر آن بر تولیدات داخلی | فراتاب
کد خبر: 3538
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1395 - 16:25
یک تولیدکننده عمده کیف و چمدان که قاچاق موجب تعطیلی کارگاه وی شده، از شگرد قاچاق چمدان از گمرکات کشور در قالب یراق الات خبر داد و گفت: ۸۰ درصد چمدان های خارجی قاچاق است که عمده آنها توسط ۱۰ نفر انجام می شود.

به گزارش فراتاب، میثم شهبازی علوی تسنیم، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مبارزه قاطع با قاچاق کالا اظهار داشت: با توجه به سابقه 10 ساله در تولید کیف و چمدان در حال حاضر حدود 5 ماه است که به دلیل عدم توانایی رقابت با کالاهای قاچاق چینی، کارگاه تولیدی خود را تعطیل و در انتظار اقدام مسئولان در مبارزه با واردکنندگان غیر قانونی هستم.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون صادرات و واردات، چمدان یک کالای تزیینی محسوب شده و مشمول گمرک عددی می‌شود،‌ گفت:‌ نرخ گمرکی هر عدد چمدان 115 درصد بوده و با این شرایط واردات به صرفه نیست اما وارد کنندگان با اظهارنامه‌های غیر واقعی و با عنوان یراق آلات چمدان و با گمرک کمتر اقدام به واردات می‌کنند.

*قبضه بازار کیف و چمدان با کالاهای چینی

این تولید کننده چمدان خاطر نشان کرد: همه چمدان‌ها از گمرک وارد می‌شود ولی به صورت قاچاق که دلیل آن یا عدم حضور افراد متخصص در حوزه‌های مختلف گمرک بوده و یا اینکه با اطلاع مجوز واردات این کالاها ارائه می‌شود. زیرا حداقل قیمت ست سه تایی چمدان تولید داخل 170 هزار تومان است که چمدان‌های وارداتی با کیفیت کمتر و قیمت 150 الی 160 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که قیمت‌ها این چنین باشد جایی برای تولید کننده داخلی وجود ندارد، تصریح کرد:‌ به تازگی یک شرکت چینی مجوز تولید چمدان را از وزارت صنعت در منطقه کرج دریافت کرده ولی در اصل همه کالا‌های خود را به صورت مونتاژ در بازار عرضه می‌کند در حالی که به عنوان تولید کننده مجوز دریافت کرده است. نکته مهمتر این است که چمدان‌‌هایی که توسط این شرکت تولید می‌شود 50 هزار تومان زیر قیمت بازار بوده و ما توان رقابت با آن را نداریم.

* قاچاق چمدان در دستان 10 نفر

شهبازی با تأکید بر اینکه واردکنندگان چمدان تنها 10 نفر هستند که برخی مسئولان اتحادیه نیز آنها را می‌شناسند، گفت: همه انبار‌ها و افرادی که این اقلام قاچاق را وارد می‌کنند شناخته شده هستند ولی هیچ اقدامی در راستای مبارزه و برخورد با آنها انجام نمی‌شود.
این تولید کننده حداقل کاری که مسئولان اتحادیه می‌توانند انجام دهند، را معرفی متخلفان به مراجع ذی صلاح دانست و اظهار داشت:‌ نام کارگاه‌ها و انبار‌هایی که کالای قاچاق در آن وجود دارد را به مسئولان اتحادیه اطلاع دادیم ولی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد.

*ورود چمدان به عنوان یراق آلات

وی در مورد اینکه چگونه گمرک با توجه به بازدید از کالا‌ها مجوز ورود چمدان را به عنوان یراق آلات چمدان به کشور می‌دهد، اعلام کرد: ابتدای کانتینرها را با یراق‌آلات پر می‌کنند ولی انتهای آن چمدان‌های قاچاق چیده شده؛ بنابراین بازرسان با بازدید از ابتدای کانتینر و مشاهده یراق آلات مجوز ورود را صادر می‌کنند، در نهایت با حق گمرکی کمتر چمدان‌های قاچاق را وارد می‌کنند.
شهبازی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی این حوزه در حال تعطیلی و یا تعطیل شده‌اند گفت: این موضوع تنها مربوط به استان تهران نیست، بلکه کارگاه‌هایی را می‌شناسم که در استان همدان، و مشهد نیز تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده و چمدان‌های تولیدی آنها در انبار‌ها به توان رقابت با کالاهای چینی که کیفیت آن نیز کمتر است را ندارد.

*80 درصد چمدان های خارجی قاچاق است

وی ادامه داد: کارگاه تولید چمدان بنده با 10 سال سابقه در تهران فعالیت داشت که به دلیل عدم رقابت با کالاهای قاچاق چینی در 2 سال گذشته کارگاه را به استان قم منتقل کردم ولی پس از مدتی در این استان نیز نتوانستم دوام بیاورم، در نتیجه حدود 5 ماه است که آن را تعطیل کرده‌ام،‌این اتفاق در حالی برای کارگاه بنده رخ داد که زمانی بیشترین قرارداد‌ها و حتی صادرات به افغانستان نیز داشتم اما ورود کالاهای قاچاق و عدم مبارزه با آن شرایط کار در این حوزه را از من گرفت.
شهبازی با تأکید بر اینکه 80 درصد چمدان‌های خارجی در ایران به صورت غیر مونتاژ و قاچاق وارد کشور می‌شود، اظهار داشت:‌ در سراسر ایران حدود 70 هزار عضو اتحادیه سراج‌ها هستند که 10 هزار نفر آن در 40 کارگاه و حدود 7 کارخانه تولیدی در تهران فعالند و حدود 2 هزار نفر در آن فعالیت می کنند که اگر شرایط به همین شکل پیش رود بعید است کسی توان رقابت با کالاهای چینی را داشته باشد.

*تغییر رویکرد کارخانه‌ها از تولید به مونتاژ

این تولید کننده چمدان‌ افزود: شخصی در سال گذشته به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب و از سوی صدا و سیما نیز معرفی شد اما در سال جاری به دلیل عدم رقابت با کالاهای چینی و قاچاق و همچنین برای عقب نماندن از بازار ، بخشی از کارخانه خود را به مونتاژ چمدان اختصاص داده است. این وضعیت همه در نتیجه عدم جلوگیری و مبارزه با چمدان های قاچاق در بازار است که موجب شده یک کارخانه تولیدی بعد از 30 سال به کار مونتاژ چمدان روی آورد.
وی در پایان با تأکید مجدد به سخنان مقام معظم رهبری اعلام کرد: ایشان به صورت صریح فرمودند "کالاهای قاچاق را آتش بزنید تا به قاچاق‌چیان ضربه و آسیب جدی وارد شود" ، این سخن بالاترین مسئول کشور است که با این صراحت اعلام شده اما نمی دانم چرا هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

منبع: تنسیم

نظرات
آخرین اخبار