کد خبر: 3515
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1395 - 14:05
سیاستمداران آلمانی در پارلمان اروپا قطع مذاکره با ترکیه درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را به لحاظ دیپلماتیک "بی‌معنی" می‌دانند. اما بیشتر آلمانی‌ها با توجه به جو ارعاب پس از کودتا در ترکیه نظری دیگر دارند.

فراتاب-گروه بین الملل:سیاستمداران شاخص اتحادیه اروپا نسبت به قطع مذاکره با ترکیه درباره پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند.

از جمله ربکا هارمس، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا، در مصاحبه با شماره روز یکشنبه  ۱۷ مرداد روزنامه آلمانی "دی ولت" گفته است: «به نظر من این نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی ماست اگر در این وضعیت حاد روابطی را که تا کنون با ترکیه داشته‌ایم به طور کامل قطع کنیم، بدون اینکه بدانیم قرار است به چه مقصودی برسیم.»

به عقیده هارمس، اروپا نباید ترک‌های روشنفکر و دمکراتیکی که به اتحادیه اروپا اعتماد دارند را تنها بگذارد.

همچنین المار بروک، رئيس کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه یاد شده نسبت به اتخاذ تصمیم عجولانه هشدار داده و گفته است: «قطع سریع مذاکرات به لحاظ دیپلماتیک عملی بی‌معنی است.» این سیاستمدار حزب دمکرات مسیحی آلمان گفته است: «هم خرد و هم علائق دو طرف ایجاب می‌کند که در سخن‌گفتن ملاحظه بیشتری به خرج دهیم.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز نظری مشابه در این مورد دارد. فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کرده است که در عین انتقاد از ترکیه باید ارتباط و گفت‌وگو با این کشور را حفظ کرد. او ترکیه را "همسایه" خوانده و به "روابط گسترده سیاسی، اقتصادی و انسانی" با این کشور اشاره کرده است.

اتحادیه اروپا و ترکیه از سال ۲۰۰۵ تا کنون در حال مذاکره بر سر پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هستند. در چند هفته اخیر بسیاری از سیاستمداران اروپایی در واکنش به سرکوب نیروهای اپوزیسیون، رسانه‌ها و دیگر منتقدان دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، فایده و معنای مذاکرات را زیر سؤال برده‌اند.

اتریش: از حق وتو برای توقف مذاکره با ترکیه استفاده می‌کنیم

از جمله سباستیان کورتس، وزیر امور خارجه اتریش، درخواست کرد که اتحادیه اروپا در برنامه خود برای همکاری در مورد مسئله پناهجویان با ترکیه تجدید نظر کند. او خواستار یک برنامه بدیل شد و وابستگی به دولت ترکیه را خطرناک خواند.

 

این موضعگیری وزیر امور خارجه اتریش با حمله لفظی وزیر خارجه ترکیه روبرو شد که سران اتریش را نژادپرست خواند.

وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه  نیز در مصاحبه با روزنامه اتریشی "کوریر" اعلام کرد که اتریش برای مخالفت با گشودن فصل‌های جدید مذاکره درباره پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا از حق وتو استفاده خواهد کرد. کورتس گفت: «من عضو شورای وزرای امور خارجه هستم. در این شورا درباره گشایش فصل جدید مذاکره با ترکیه بحث خواهد شد و من رأی مخالف خواهم داد.»

همچنین برند ریکسینگر، رئيس حزب چپ‌ها، خواستار توقف فوری مذاکرات درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد. او گفت: «دولتی که روزنامه‌نگارها را زیر پیگرد قرار می‌دهد، دادگستری را وادار به هماهنگ شدن با خواست‌های خود می‌کند، اپوزیسیون را در زندان حبس می‌کند و ضد مردم خودش جنگ راه می‌اندازد، دولتی نیست که بشود آن را در اتحادیه اروپا پذیرفت.»

بیشتر آلمانی‌ها مخالف همکاری با ترکیه در موضوع پناهجویان

نظرسنجی‌ای که شماره روز یکشنبه روزنامه آلمانی "بیلد" منتشر کرده نشان می‌دهد که اکثریت مردم آلمان با نظر سیاستمدارانی چون هارمس، بروک و اشتاین مایر موافق نیستند. نزدیک به ۶۶ درصد کسانی که در نظرسنجی "بیلد" شرکت داشته‌اند مخالف ادامه مذاکرات درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بوده‌اند.

هفت نفر از هر ده نفری که به پرسش‌های نظرسنجی پاسخ داده‌اند، معتقدند که پرداخت‌های میلیاردی اتحادیه اروپا به ترکیه باید فورا قطع شود. بیشتر آلمانی‌ها بر این نظرند که اتحادیه اروپا بهتر است برای رفع بحران پناهندگی از یونان حمایت کند.

همچنین با توجه به وضعیت سیاسی ترکیه، انتقادها به پیمان منعقد شده با این کشور درباره پناهجویان فزونی یافته است. طبق این پیمان، پناهجویانی که به طور غیر قانونی خود را به یونان رسانده‌اند، می‌توانند به ترکیه بازگردانده شوند. از تاریخ ۴ آوریل به ازای هر پناهجوی سوری که به ترکیه بازگردانده شده، یک پناهجوی دیگر سوری می‌تواند به طور قانونی و مستقیم به اتحادیه اروپا سفر کند.

طبق یک نظرسنجی جدید که به درخواست "بیلد" انجام شده، ۵۲ درصد مردم آلمان خواستار لغو پیمان‌نامه یاد شده هستند.

نظرات
آخرین اخبار