راهبرد های روسی در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا | فراتاب
کد خبر: 3503
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395 - 22:52
سیده مسعوده میرمسعودی
راهبرد روسی پوتین نشان می دهد که فرهنگ سیاسی روسی بعد از به قدرت رسیدن پوتین بازنگری شده و در این مسیر راهبرد سیاسی روسی حتی بیش از آنچه در قدرتهای نرم و حتی قدرت نرماتیو اروپا بچشم می خورد، چند وجهی و پنهان است.

 

فراتاب ـ گروه بین‌الملل/ سیده مسعوده میرمسعودی*: هیچ کس واکنش پوتین  را وقتی در اجلاس G8 توسط آمریکا و متحدانش به انزوا  کشانده شد پیش بینی نمی کرد. ورود پوتین به بحران سوریه و داعش نشان داد که روسیه علیرغم تحریمهای اعمال شده توسط غرب، نه تنها به موضع انفعالی کشیده نشده بلکه فعالانه وارد مناقشات منطقه ای گشته و به راحتی به غرب نشان داد علیرغم تحریم های غرب، بحران کریمه بنابر نظر روسیه مدیریت می شود.

این تکنیک راهبردی که امروزه برای اولین بار بنام «راهبرد روسی» به معرفی آن خواهیم پرداخت نشانگر دیدگاه تکنولوژیست های تصمیم گیرنده روسی است و همواره برای حصول اهداف خود، علاوه بر به کارگیری  ابزارهای منطقه ای خود، از ابزارهای فرامنطقه ای سایر کشورها حتی کشورهای متخاصم نیز استفاده می کند. در ادامه مسیر، این بار راهبرد روسی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نقش آزمایی می کند. رد پای این راهبرد را در انتخابات آمریکا می توان از  اظهار نظر های سیاست مداران خبره ایالات متحده آمریکا مثل مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق این کشور  دید.

او در این باره گفت: پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هدیه ای برای رئیس جمهور روسیه خواهد بود. اگر به مباحث فرهنگ سیاسی روسیه و دیدگاهی که در این کشور به پوتینیسم مشهوراست بنگریم، می توان با وجود اختلافات ذاتی بین آمریکا و روسیه، رویکردهای مشابه ای بین پوتینیسم روسی و تفکر حزب جمهوری خواه آمریکا در دوره جورج بوش در باب فرهنگ جنگ (culture  war) ببینیم. در نقطه مقابل، پیروان تفکر دانش محور و الیت مآبانه دموکرات و احزاب مستقل در آمریکا قرار دارند که بیشترین تخاصم ذاتی را با پوتینیسم روسی داشته و به موضوعاتی نظیر نگاه به شرق اروپا و گسترش دموکراسی در این منطقه توجه می کنند.

این گروه بیشتر از طبقه متوسط جامعه آمریکا هستند که طیفی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را معرفی می کنند که امروزه شخص هیلاری کلینتون نماینده آنها است. از سوی دیگر امروزه می بینیم که خود ترامپ نیز مدعی است در صورت پیروزی، تحریم های علیه روسیه را لغو می کند.

همیشه در انتخابات  آمریکا لابیها نقش پررنگی داشته اند بطور مثال: هیچ کس نمی تواند نقش مثبت لابیهای عرب را در پیروزی دوره اول اوباما منکر شود. این بار روسیه و تفکر عمل گرایانه روسی که تحت نام پوتینیسم شکل گرفته، نشان داده که چنین راهبرد فعالانه ای را در انتخابات آمریکا مد نظر دارد. حمایت آشکار پوتین از نماینده جمهوری خواهان، شواهدی که نشانگر اخلال در اکانت های سایبری حزب دموکرات توسط روسیه بوده و اظهار نظر ترامپ بر تایید پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه، همه و همه نشان می دهد که خط فکری نماینده جمهوری خواهان در این دوره بر مبنای تعامل بیشتر با روسیه و پذیرفتن حق روسیه در "خارج نزدیک" است.

برخلاف آنچه در مباحث روابط بین الملل تا به امروز روسیه را یک قدرت سخت تلقی می کرد، راهبرد روسی پوتین در موضوعات مورد بحث نشان می دهد که اتفاقا فرهنگ سیاسی  روسی بعد از به قدرت رسیدن پوتین باز نگری شده و در این مسیر راهبرد سیاسی روسی حتی بیش از آنچه  در قدرتهای نرم و حتی قدرت نرماتیو اروپا بچشم می خورد، چند وجهی و پنهان است. در راستای عملکرد این راهبرد می توان گفت هرچند شانس پیروزی ترامپ کمتر از کلینتون می باشد ولی جهت گیری سیاسی یک جمهوری خواه حتی قبل از به قدرت رسیدن او به سِمت ریاست جمهوری آمریکا، می تواند تاثیرات راهبرد روسی پوتین را حتی  در قلب آمریکا به نمایش در آورد.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل

نظرات
آخرین اخبار