بررسی مشکلات گازی ایران و پاکستان | فراتاب
کد خبر: 3493
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1395 - 08:55
ایران به پاکستان پول بدهد برای صادرات گاز یا پاکستان به ایران؟
پاکستان در هر صورت به گاز نیاز دارد اما ما نباید پول پرداخت کنیم تا گاز ما را دریافت کنند.

 

فراتاب-گروه خبر: به گزارش فراتاب حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه آیا عدم اجرای صادرات گاز به پاکستان می‌تواند به وعده وام رئیس دولت قبل به این کشور جهت اجرای پروژه مرتبط باشد، گفت: اعطای وام به این کشور جهت اجرایی شدن خط لوله و دریافت گاز از ایران منتفی شده است.پاکستان در هر صورت به گاز نیاز دارد که می‌تواند از طریق ال.ان.جی و یا خط لوله گاز خود را تامین کند، در هر صورت استنباط ما بر این است که قراردادی که بسته شده نهایتا نهایی می‌شود و ما نیز آمادگی کامل برای نهایی شدن آن داریم.

وی افزود: این کشور دلیل عدم اجرا را تحریم و مشکلات تامین مالی عنوان می‌کند و تاکنون هم این قضیه را نفی نکرده و فقط منتظر لغو تحریم‌هاست.

عراقی خاطرنشان کرد: پاکستان در هر صورت به گاز نیاز دارد که می‌تواند از طریق ال.ان.جی و یا خط لوله گاز خود را تامین کند، در هر صورت استنباط ما بر این است که قراردادی که بسته شده نهایتا نهایی می‌شود و ما نیز آمادگی کامل برای نهایی شدن آن داریم.

وی یادآور شد: غیر از صادرات به پاکستان ما از این خط لوله می‌توانیم برای داخل کشور هم استفاده کرده و برنامه ارسال گاز طبیعی به پتروشیمی و نیروگاه‌های چابهار و همچنین گازرسانی به سیستان و بلوچستان را اجرایی کنیم.

 معاون وزیر نفت درباره اینکه اگر تحریم‌های مربوط به اجرای این خط لوله ادامه پیدا کند، تکلیف ارسال گاز به پاکستان به کجا می‌انجامد، اظهار داشت: اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد قطعا ما نمی‌توانیم گازی صادر کنیم ضمن اینکه ما که نباید پول پرداخت کنیم تا گاز ما را دریافت کنند.

به گزارش ایلنا، در سفر سال 91 محمود احمدی نژاد، رئیس دولت دهم به پاکستان برای حضور در نشست دی-٨،  وعده ٢٥٠ میلیون دلار تامین اعتبار از سوی ایران برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله آی پی داده شده بود.

بر اساس این گزارش، طبق قرارداد قرار بود که پاکستان حدود ٧٠٠ کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود بسازد و ایران نیز ٣٠٠ کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط کند و ایران باید از فروردین ١٣٩٣ (٢٠١٤ میلادی) روزانه ٢١ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب و سالانه ٧,٨ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می‌کرد.

نظرات
آخرین اخبار