کد خبر: 3482
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395 - 16:04
واکنش اوباما و کری به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران:
باراک اوباما گفت: ین پول در حقیقت پول خود ایرانی‌ها بوده که در آمریکا بلوکه شده بود و دولت برای جلوگیری از پیروز شدن ایرانی‌ها در دادگاه لاهه و طلب خسارت از سوی تهران، این پول را به تهران باز گردانده است.

فراتاب- روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا، چهارشنبه هفته گذشته در گزاشی اعلام کرد که دولت این کشور مبلغ 400 میلیون دلار پول نقد را توسط یک هواپیمای باری به ایران ارسال کرده است. در این گزارش آمده است که این مبلغ بابت دعوای دو کشور در دادگاه لاهه و مربوط به قرارداد خرید سلاح ایران از آمریکا در زمان پیش از انقلاب اسلامی می باشد. در همین حال این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران، مدعی شد: دولت اوباما در ازای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران پول پرداخت کرده است.

آمریکا هیچ‌گاه باج پرداخت نمی‌کند

در همین راستا، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا  در واکنش به انتشار برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر این‌که واشنگتن در ازاء آزادی چهار زندانی آمریکایی در ایران به تهران پول پرداخت کرده است، گفت: مبلغ 400 میلیون دلاری که آمریکا اوایل سال جاری (میلادی) از طریق پرواز هوایی به ایران فرستاد باجی برای آزادی زندانیان آمریکایی نبوده است.

وی افزود: برخی از شما ممکن است یادتان باشد که ما این پرداخت را در ماه ژانویه اعلام کردیم، یعنی چند ماه قبل‌تر. این‌ها مخفی نیست. پرداخت نقدی پول به ایران نیز به خاطر قوانین دشوار تحریم‌های بانکی صورت گرفت، چرا که ما این تحریم‌ها را با سخت‌گیری اجرا می‌کنیم.اوباما در ادامه تاکید کرد که آمریکا هیچ‌گاه باج پرداخت نمی‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این ادعا درست نیست و این پول در حقیقت پول خود ایرانی‌ها بوده که در آمریکا بلوکه شده بود و دولت برای جلوگیری از پیروز شدن ایرانی‌ها در دادگاه لاهه و طلب خسارت از سوی تهران، این پول را به تهران باز گردانده است.

به گزارش ایسنا، وی با ادعای این‌که شهروندان آمریکایی بازداشت شده در دیگر نقاط جهان گروگان هستند، افزود: ما برای آزادی گروگان، باج نمی‌دهیم. من با خانواده آمریکایی‌هایی که در جاهای دیگر دنیا به گروگان گرفته شده‌اند ملاقات داشته‌ام و بسیار متأثر شدم ولی حتی این خانواده‌ها هم می‌دانند که ما برای آزادی گروگان باج نمی‌دهیم.

اوباما در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت که حتی منتقدان و حتی اسرائیل هم اعتراف کرده‌اند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.

وی با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: با این پایبندی، فاصله ایران تا ساخت بمب اتم زیاد شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین به تشریح دستاوردهای مبارزه این کشور و متحدانش با داعش پرداخت و گفت: این کشور در نبرد علیه داعش وقفه نداشته است و حملات روز به روز گسترده خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش، شکست گروه تکفیری داعش را اجتناب‌ناپذیر دانست.

این پرداخت جدای از قضیه هسته ای است

از سوی دیگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود در آرژانتین با اشاره به خبر گفت:  این پرداخت که بخشی از دعوی مالی بلندمدت ایران در دادگاه بین المللی لاهه بود، جدا از قضیه هسته ای مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.
پول پرداخت شده به ایران بخشی از یک مناقشه مالی بود که به دهه ها پیش و قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 بر می گردد.
به گزارش ایرنا، کری گفت : این داستان ، داستان جدیدی نیست . رئیس جمهوری امریکا در همان زمان اعلام کرده است .
به گفته وی ، این حل و فصل مالی باعث شد تا مالیات دهندگان امریکایی در نهایت از پرداخت میلیاردها دلار سود اضافی نجات یابند.
کری تاکید کرد که به درازا کشیدن مذاکرات مربوط به این حل و فصل مالی برای امریکا سودی نداشت .
وزیر خارجه امریکا، همچنین از وجود هرگونه فیلم ویدئویی که به ادعای رونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در روز چهارشنبه نشان می دهد که بسته های اسکناس وارد ایران شده است، اظهار بی اطلاعی کرد.

نظرات
آخرین اخبار