از دومین سفر دی میستورا به تهران تا مواضع سخنگوی وزارت خارجه | فراتاب
کد خبر: 3479
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395 - 15:35
سیاست خارجی در هفته ای گه گذشت:

نخستین دیدار با جابری انصاری
فراتاب- «استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، هفته گذشته به منظور گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران آمد و برای نخستین بار با «حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.
این دومین سفر دی میستورا در سال جاری به تهران بود. وی 24 فروردین ماه نیز در سفر به تهران با مقامات ایرانی از جمله «حسین امیرعبداللهیان» معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه درمورد تحولات در سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

بازی انتخاباتی آمریکا با کارت سوریه
این در حالی بود که در هفته گذشته «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل نیز با «عدنان محمود» سفیر سوریه در تهران دیدار کرد.
وی در این دیدار با بیان اینکه جهان اسلام در مورد فلسطین موضع مشترک دارد، تصریح کرد که آمریکا می خواهد با کارت سوریه در انتخابات ریاست جمهوری خود بازی کند.
مدیرکل امور بین الملل مجلس موضع جهان اسلام را درباره مساله فلسطین مشترک خواند و فلسطین را موضوع محوری و مهم در منطقه است.

مواضع سخنگوی دستگاه دیپلماسی از کابل تا لندن
سه مهاجم انتحاری هفته گذشته به هتل «نورت گیت» در شرق کابل حمله کردند که در پی این حمله یک سرباز جان خود را از دست داد، این مهاجمان نیز کشته شدند.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن این اقدام تروریستی که گروه طالبان آن رابرعهده گرفت، تاکید کرد که تروریسم به متاعی رایج در بازار سوداگران سیاسی منطقه تبدیل شده و اغماض و تساهل عامدانه مجامع و بازیگران بین المللی نسبت به این پدیده شوم، موجب رونق هر چه بیشتر آن شده است.

مذاکره با آمریکا فقط در چارچوب برجام و برنام های هسته ای است
قاسمی همچنین در موضع گیری دیگری با بیان این که «جان برنان» رئیس سازمان سیا در جایگاهی نیست که بتواند در مورد مسائل داخلی ایران به اظهار نظرهای بی ربط و بیجا بپردازد،گفت: به جز مباحث هسته ای، مذاکره دیگری بین آمریکا و ایران مطرح نبوده و نیست.
برنان رئیس سازمان سیا در موسسه آسپن گفته بود:«مباحث گسترده ای میان ایران و آمریکا در جریان است.»

حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف قانون است
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات سرکرده مهاجمان به سفارت عربستان در تهران، هفته گذشته با بی پایه و اساس دانستن این اظهارات، گفت: حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف قانون، غیر اخلاقی و مردود است و با هیچ بهانه ای قابل توجیه نیست.

عربستان باید به طور جدی درباره فاجعه منا پاسخگو باشد
هفته گذشته قاسمی درباره نامه 120 خانواده شهدای فاجعه منا به وزیر امور خارجه نیز تصریح کردکه ستاد پیگیری فاجعه منا در معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه تشکیل شده و بر پیگیری موضوع در مجامع بین المللی اهتمام دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که مسئولیت وقوع فاجعه دردناک منا متوجه مسئولین ناکارآمد دولت عربستان است گفت: آنها باید به طور جدی در این زمینه پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه به مسائل شخصی مقامات نمی پردازد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در هفته گذشته اظهارات منتشر شده به نقل از یکی از مشاوران وزیر امور خارجه را درباره بیماری رییس جمهوری ترکیه تکذیب کرد و گفت: اساس کار وزارت امور خارجه عدم ورود به مسائل شخصی در باره مقامات ارشد و رهبران سایر کشورها سایر کشورهاست.

مقامات لندن به جای تحریف به خواست مردم حرکت کنند
قاسمی همچنین در موضع گیری دیگری در هفته گذشته، ادعای سخنگوی وزارت خارجه انگلیس مبنی بر ارسال سلاح از ایران به یمن را تکذیب کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر موکدا به مقامات انگلیسی توصیه کرد که به جای تحریف وقایع و سوء استفاده از بحرانهای منطقه ای برخلاف مصالح مردم این منطقه، در مسیر احترام به خواست و اراده مردم و در جهت اجتناب از تنش آفرینی حرکت کنند.

تکذیب دیدار و تبادل پیام میان سفیر فلسطین در لندن و کاردار ایران
همچنین هفته گذشته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشره مبنی بر دیدار و تبادل پیام میان سفیر فلسطین در لندن و کاردار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: موضوع اساسا کذب و نادرست است و هیچگونه ملاقات یا تبادل پیامی میان آنان صورت نپذیرفته است.

دیپلماسی در جنوب شرق آسیا
«ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه که از هفته گذشته به جنوب شرق آسیا رفته بود، در سومین نشست کمیته مشورتی سیاسی در سنگاپور شرکت کرد.
رحیم پور در این سفر علاوه بر «حلیمه یعقوب» رئیس مجلس با «ژوزفین تئو» وزیر مشاور در امور خارجه این دولت-شهر جنوب شرق آسیا نیز دیدار و گفت وگو کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان سپس به اندونزی رفت و در جاکارتا با «رونالد واس» معاون بانک مرکزی اندونزی دیدار و راه های همکاری های بانکی بین دو کشور در دوران پساتحریم را بررسی کرد.
وی همچنین با «دسرا پرچایا» معاون آسیا، اقیانوسیه و آفریقای وزارت خارجه اندونزی و «بابی همزار رافینوس» قائم مقام وزارت هماهنگی امور اقتصادی این کشور نیز دیدار داشت.

 بررسی مقدمات سفر روحانی به جمهوری آذربایجان
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات کشورمان و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برای دیدار 2روزه و انجام مقدمات سفر رسمی قریب الوقوع حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به جمهوی آذربایجان، هفته گذشته در راس هیاتی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.
وی در دیدار با «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان روابط و گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اشاره کرد و نتایج خوب همکاری های تهران باکو را یادآور شد.
واعظی در این سفر با وزیران امور خارجه، اقتصاد و ارتباطات و فن آوری اطلاعات جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

دیدار با یوسف بن علوی
«مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان نیز هفته گذشته به کشور پادشاهی عمان سفر کرد و با «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه در مسقط پایتخت این کشور دیدار و درباره توسعه و تعمیق روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه ای گفت و گو کرد.

وجدان به خواب فرو رفته جامعه جهانی
«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هفته گذشته در بحث عمومی شورای امنیت در مورد کودکان و مخاصمات مسلحانه که با حضور نمایندگان 70 کشور جهان برگزار شد،از وجدان به خواب فرو رفته جامعه جهانی به شدت انتقاد کرد.
وی در این جلسه بی توجهی سازمان ملل به یافته های کارشناسان مبنی بر جنایات گروه ائتلاف به سرپرستی عربستان را خیانتی در حق کودکان قربانی در یمن خواند.

پیام های رئیس جمهوری
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هفته گذشته در پیامی به «یوهان اشنایدر امان» رئیس کنفدراسیون سوییس، روز ملی این کشور را تبریک گفت و از تعمیق و گسترش بیش از پیش همکاری های تهران-برن ابراز خرسندی کرد.
رئیس جمهوری همچنین در پیام جداگانه ای به «محمد ششم» پادشاه مغرب، ضمن تبریک روز ملی این کشور ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و مغرب بیش از پیش گسترش یابد.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار