در حال بررسی مدارک ترکیه برای استرداد گولن هستیم | فراتاب
کد خبر: 3477
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1395 - 08:55
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
سخنگوی وزارت خارجه امریکا از بررسی مدارک ارسالی جدید دولت ترکیه به منظور استرداد فتح الله گولن روحانی مخالف دولت آنکارا خبر داده است.

فراتاب-گروه بین الملل:مارک تونر روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «مقامات ترکیه چندین سند برای ما ارسال کرده‌اند و ما در حال بررسی این اسناد هستیم.»

آنکارا گولن را عامل کودتای نافرجام اخیر در ترکیه می‌داند و از مقامات امریکا خواسته است تا وی را مسترد کنند؛ گولن که از مخالفان جدی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است، در تبعیدی خودخواسته از سال 1999 در امریکا زندگی می‌کند.

تونر گفت اولین مدارک ارسالی مقامات ترکیه «شامل درخواست رسمی برای استرداد» گولن نبود.

وی افزود: «ما سپس مدارک بیشتری دریافت کردیم. ما در حال بررسی آنها هستیم ... و فکر نمی‌کنم هنوز آنها (مقامات امریکایی) به نتیجه رسیده باشند.»

وزارت دادگستری امریکا مهمترین نهاد مسئول برای رسیدگی به این پرونده و موضوع درخواست رسمی استرداد گولن است.

در همین حال شماری از مقامات ترکیه از جمله مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور هشدار داده‌اند در صورتی که امریکا گولن را مسترد نکند، روابط دو کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اگرچه امریکا تاکید کرده است ترکیه باید مدارک مستدلی مبنی بر دخالت گولن در کودتای نافرجام اخیر ارائه کند تا روند استرداد وی صورت گیرد.

گولن نیز هر گونه دخالت در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه را رد کرده و این کودتای نظامی را محکوم کرده است.

کمال آیدین از نمایندگان پارلمان ترکیه که در نیویورک به سر می‌برد، گفت وزارت دادگستری امریکا 85 بسته اسناد مربوط به ارتباط گولن با کودتای اخیر را دریافت کرده است.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «آنها هم اکنون در حال ارزیابی این اسناد و مدارک هستند.»

 

نظرات
آخرین اخبار