کد خبر: 3467
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395 - 02:39
ثریا مردانپور
زگیل تناسلی نوعی بیماری آمیزشی می باشد که به علت داشتن زخم باز باعث انتقال آسان سایر بیماریهای جنسی می شود و در صورت عدم درمان سرطان های خطرناک گردن رحم ، دستگاه تناسلی خارجی در مردان و زنان ایجاد می کند

فراتاب ـ گروه  سلامت و پزشکی/ ثریا مردانپور: زگیل تناسلی زائده های گوشتی کوچک با سطح  زبر هستند که گاهی به صورت  کلونی (مجتمع)شبیه  گل کلم در قسمتها مختلف دستگاه تناسلی از قبیل: پوست، دهان، زیر بغل، کشاله ران و...ممکن است ظاهر شوند. زگیل تناسلی نوعی  بیماری آمیزشی می باشد که  به علت داشتن زخم باز باعث انتقال آسان سایر بیماریهای جنسی  می شود و در صورت عدم درمان سرطانهای خطرناک گردن رحم ،دستگاه تناسلی خارجی در مردان و زنان ایجاد می کند. اندازه آنها از 0.1 میلی متر تا 4 الی 5 سانتیمتر متغیر است.

عامل زگیل تناسلی ویروسی به نام (HPV/Human Papillon virus ) می باشد که شامل 150 تیپ متفاوت است که فقط 15 نوع آن خطرناک می باشد و عمدتا تیپ 16 و 18 آن سرطان زاست. این بیماری شایع ترین عفونتی جنسی در جهان می باشد که متاسفانه در ایران به سرعت در حال انتشار است.

زگیل تناسلی بعلت آن که زخم باز ایجاد میکند احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی مانند: هپاتیت, ایدز و... را بالا می برد و علت ایجاد سرطان سرویکس (دهانه رحم )، مهبل، پرینه، دهان، حلق، حنجره و مقعد در خانمها و سرطان آلت، مقعد و…در آقایان می باشد.

دوره کمون یا نهفته بیماری(مخفی):

دوره نهفته بیماری ممکن است از یک هفته تا سالها طول بکشد و علائم  آن ظاهر نشود در این حالت به  فرد، ناقل بدون علامت گفته می شود. فرد ناقل  در اولین ارتباط جنسی بیماری  را به شریک جنسی خود انتقال می دهد.

به علت موارد ذیل آمار رسمی دقیقی از این بیماری وجود ندارد:

  • دوره کمون(مخفی) بیماری ،
  • عدم اطلاع کافی بیمار
  •  فرهنگ جامعه

اما امروزه این بیماری به دلیل شیوع زیاد و اپیدمی، لازم به پیگیری توسط پرسنل درمان می باشد.

راه های انتقال یا انتشار:

مهمترین راه انتقال از طریق رابطه جنسی مقعدی، دهانی و واژن حتی با تماس پوست با پوست بیماری منتقل می شود. درصد انتقال بیماری بسیار زیاد است و در یک بار تماس جنسی حتی بدون دخول ممکن است ایجاد شود.

سونا خشک  و بخار، حوله و از مادر به جنین در زایمان طبیعی از راه های دیگر انتقال است، که سرعت انتشار کمتر از رابطه جنسی می باشد.

راههای پیشگیری از زگیل تناسلی

  • پرهیز از روابط جنسی ناسالم (مانند محدود کردن روابط، پرهیز از رابطه مقعدی و دهانی)
  • استفاده از وسایل شخصی: این موضوع در مورد فرد بیمار نیز صدق میکند ،فرد بیمار باید با صداقت در مورد بیماری خود به افرادی که با اودر ارتباط هستند اطلاع دهد وسایل شخصی خود را از دسترس دیگران دور نگه دارد
  • کنترل وپیگیری توسط پزشک: در مورد کسانیکه رابطه مشکوک داشته اند ویا قبلا دچار ویروسHPVشده اند پیگیری مدوام ومراجعه به پزشک الزامی می باشد ودر خانمها تست پاپ اسمیر سالانه از سرویکس و ترشحات واژن حتما انجام شود
  • استفاده از کاندوم: چون سرعت انتشار  از طریق پوست به پوست بسیار زیاد می باشد استفاده از کاندوم در صورت ابتلا یکی از طرفین پیشگیری کننده نمی باشد.
  • واکسیناسیون: سن واکسن برای افراد پر خطر 12تا33 سال می باشد در ایران واکسن گارداریل برای  افراد پر خطر در 3 نوبت تزریق میشود: نوبت اول،نوبت دوم 2 ماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم 6ماه پس از تزریق اول انجام می شود
  • جلوگیری از ایجاد زخم در محل زگیل مانند(خراشیدن وخاراندن )
  • جلوگیری از رابطه جنسی تا پایان درمان
  • چون زگیل ها به شدت عفونی هستند باید از لمس کردن آنها با دست اجتناب شود.

درمان

این بیماری متاسفانه برای همیشه در حافظه سلولی باقی می ماند و پس از درمان ممکن است با تضعیف سیستم ایمنی مجدداً ایجاد شود، به عبارتی بیماری هرگز از بین نمی رود و به صورت  نهفته در DNA سلول باقی خواهد ماند. اما کنترل سریع زگیل بسیار مهم است که از طریق کرایه تراپی، کوتر، الکتروسرجری، لیزر، تری کلرو استیک، پدوفیلین، ایمونوتراپیو و.... انجام می شود.

 

 

نظرات
آخرین اخبار