کد خبر: 3434
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 15:30
وزیر خارجه ترکیه و همتای اتریشی اش روز دوشنبه درباره مساله لغو ویزا و اجرای توافقنامه های فی مابین جواب های توئیتری رد و بدل کردند.

فراتاب-گروه بین الملل:به گزارش خبرگزاری آناتولی، سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش در واکنش به مصاحبه مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که در روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه زیتونگ منتشر شد نوشت: اولتیماتوم چاووش اوغلو را قبول ندارم و آن را به خودش بر می گردانم. اتحادیه اروپا نمی تواند تحت امر دیگران باشد، بلکه باید از مرزهایش حمایت کند.
چاووش اوغلو در مصاحبه مذکور گفته بود که در صورت عدم اجرای سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا، آنکارا نیز از توافق های منعقد شده با این اتحادیه عقب نشینی خواهد کرد.
وی اضافه کرد که ترکیه انتظار دارد اتحادیه اروپا برای اجرای این بند تاریخ دقیقی را ارائه کند و اتحادیه اروپا نباید این مساله را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی کند.
چاووش اوغلو در واکنش به توییت کورتز نوشت: سباستین، این اولتیماتوم نیست، بلکه نظر من است؛ آزادی بیان دوست من.
منطقه شنگن متشکل از 26 کشور در اروپا است که سفر در آن ها به روادید نیاز ندارد.
توافق اعاده مهاجران غیرقانونی میان ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2013 منعقد و در سال 2014 اجرایی شد.
بر اساس این توافق اتحادیه اروپا می تواند مهاجرانی را که از طریق ترکیه وارد این محدوده می شوند را به ترکیه باز گرداند تا پس از بررسی به کشورهای مبدا بازگشت داده شوند. شهروندان عراق و سوریه که عمده مهاجران غیرقانونی به اروپا هستند، مشمول بازگشت به کشورهای مبدا نمی شوند.
توافق 18 مارس نیز با با هدف کاهش مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای اژه با اجرای تدابیر سختگیرانه تر و بهبود شرایط حدود 3 میلیون پناهجوی سوریه در ترکیه منعقد شد.
به موجب این توافق سران اتحادیه اروپا موافقت کردند که لزوم صدور روادید برای شهروندان ترکیه را لغو و روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را تسریع کنند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار