کد خبر: 3431
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 - 09:25
خط لوله گاز به اروپا؛ رویای مشترک با اهداف متفاوت
بیانیه مشترک هفته گذشته روسیه و ترکیه سبب بازطرح شدن نقشه هایی شد که حاکی از خط لوله گازی مورد نگرانی دیپلمات های اتحادیه اروپا است. اما تحلیل گران می گویند این پروژه بیش از آن که به واقعیت نزدیک باشد، یک شعار است.

فراتاب_ گروه بین الملل: بیانیه مشترک هفته گذشته روسیه و ترکیه سبب بازطرح شدن نقشه هایی شد که حاکی از خط لوله گازی مورد نگرانی دیپلمات های اتحادیه اروپا است. اما تحلیل گران می گویند این پروژه بیش از آن که به واقعیت نزدیک باشد، یک شعار است.
مقامات اتحادیه اروپا نگرانند که گسترش TurkStream سبب بای پس شدن اوکراین به عنوان خط ترانزیت اصلی تامین گاز اروپا، افزایش وابستگی به انحصار صادرات شرکت گاز پروم روسیه و بسته شدن خط ممکن دیگر یعنی منطقه خزر باشد. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: " دوستی جدید ترکیه و روسیه موضوعی مهم است چراکه ممکن است روسیه تلاش کند تا ترکیه را جایگزین اوکراین نماید. این امر برای ترکیه به معنای خرید گاز ارزان از روسیه است اما تبعاتی نیز به همراه خواهد داشت: این مساله مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند."
تحلیل گران می گویند به هرحال، حسن روابط ایجاد شده تقریبا یک سال پس از مشکلات فیما بین روسیه و ترکیه و اقدام ترکیه برای حل این مشکلات، به ویژه با آشفتگی های ناشی از کوتای شکست خورده اخیر در ترکیه هم چنان شکننده به نظر می رسد. یکی از اعضای اتاق فکر بروکسل در زمینه انرژی گفت: " در این دوره بی ثباتی، شما اگر معقولانه فکر کنید، خود را به معضل پروژه های زیرساختی عظیم گازی گرفتار نخواهید کرد. سیگنال های بین مسکو و آنکارا بیش از آن که درباره پروژه های پیشرفته در واقعیت باشد، پیام هایی سیاسی است ."
مسکو درصدد است تا از طریق گسترش خط لوله گازی Nord Stream آلمان، اوکراین را دور بزند. این طرح از زمان الحاق کریمه به روسیه در مارس 2014، با مخالفت رو به افزایش مخالفان در بروکسل و افزایش تحریم های اتحادیه اروپا مواجه شده است. پذیرش نقش توسط ترکیه در طرح مد نظر روسیه به عنوان کریدور انرژی با انتقاداتی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است.
منبع: رویترز

 

نظرات
آخرین اخبار