برجام برای ما عزت آورد | فراتاب
کد خبر: 3427
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 19:05
روحانی:
رییس جمهوری برجام را به معنای برداشتن زور، تحمیل و آزادکردن اراده یک ملت دانست و گفت: تحریم برای ما عزت نداشت، عزت ما در سایه سیاست درست است و سیاست درست در سایه خردورزی است نه شعاردهی.

فراتاب-گروه سیاسی: حجت اسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز ایران افزود: برجام به معنای برداشتن زور و تحمیل و آزادکردن اراده یک ملت است، امروز دو و نیم میلیون نفت خام و میعانات صادر می کنیم و آزادیم هر چه قدر می خواهیم صادرات داشته باشیم. عزت ما در سایه اراده ما و اراده ما در سایه سیاست درست است و سیاست درست در سایه خردورزی است نه شعاردهی .
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که نمی توانیم در برابر قدرت های بزرگ با شعارهایی که گاهی توخالی است، بایستیم، ادامه داد: اگر ملتی به شعاردهی افتاد، نمی تواند عزت داشته باشد و اگر ملتی در مسیر خردورزی افتاد و به اراده ، تصمیم و خواست مردم عمل شد ، آن خردورزی می تواند ما را در مسیر اعتلای عزت و سربلندی قرار دهد.
روحانی اضافه کرد: تشکر ما از دست اندرکاران نفت و گاز فقط مربوط به امروز نیست بلکه به آغاز انقلاب اسلامی و نقش آن ها در جنگ تحمیلی باز می گردد، هنگامی که نیروگاه های نفت و گاز ما در جنگ بمباران می شد، آن ها کار بزرگی برای مهار آتش، تعمیرات و راه اندازی مجدد انجام می دادند.
وی در ادامه سخنانش گفت: امروز روزی است که در شرایط پسابرجام از فناوری های جدید دنیا بیشتر استفاده کنیم، خوشبختانه در صنعت نفت و گاز پیشرفت ها و توانمندی های خوبی داشتیم به همین دلیل جذب فناوری نو برای محققین،مهندسین و افراد توانمند و باتجربه بسیار آسان است.
روحانی همچنین بر استفاده از تکنولوژی های جدید در استخراج نفت و گاز و رعایت ضریب بازیافت تاکید کرد.

برجام برای ما عزت آورد
رییس جمهوری گفت: هنگام خرید گاز از کشوری وقتی احساس کند شما نیازمند و در فشار هستید به گونه ای دیگر با شما سخن می گوید اما هنگامی که ببیند نیازمند و در فشار نیستید شرایط متفاوت است. این همان فضاست که می گوییم برجام ایجاد کرده است، هنگامی که تحریم بود عزت نبود، برجام برای ما عزت آورده است.
روحانی توضیح داد: در فضای تحریم هنگامی که می خواستیم کالایی خریداری کنیم ناچار به خرید یک یا دو کشور به هر قیمت، شرایط و کیفیتی بودیم اما پس از برجام به جای دو کشور در برابر ده ها کشور دارای حق انتخاب هستیم و می توانیم بهترین و ارزان ترین و دارای ساده ترین شرایط را خریداری کنیم.
وی افزود: برخی می گویند تفاوتی نمی کند عزت باشد یا نباشد اما ملت ما از روز نخست در انقلاب اسلامی به دنبال عزت و سربلندی بودند این آثار برجام است که نمی دانم برخی به آن چه می گویند.
رییس جمهوری ادامه داد: این که در فضای گذشته می گفتند بیش از یک میلیون بشکه نفت نفروشید؛ درآمد، تولید و نقش ما در بازار صادرات نفت محدود می شد، یک مقوله است اما مقوله دیگر این است که یک قدرت بایستد و بگوید اجازه نمی دهم بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشید که این بر خلاف عزت و زورگویی علیه ملت ایران است.

رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع نفت و گاز همواره برای مردم جایگاه ویژه ای داشته است، گفت: مسئله نفت و گاز صرفا اقتصادی نیست و سرآغاز تولید آن در ایران کمی پس از پیروزی در انقلاب مشروطه همواره توام با سیاست بوده است.
روحانی با بیان اینکه نفت همواره در سیاست خارجی تاثیرگذار است، اظهار داشت: گاز هم در مرحله بعد وارد عمل شد و تاثیرات آن امروز از لحاظ انرژی پاک، حائز اهمیت بیشتری است.
وی مسئله گاز را عاملی برای ارتباطات با کشورهای مختلف بویژه همسایگان عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز موضوع توسعه به انرژی اتصال دارد و در بخش انرژی از نفت و گاز دارای نقش اساسی است.
رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه قدرت هر کشور وابسته به خود اتکایی و خودکفایی در زمینه انرژی است به ویژه کشوری که بتواند به عنوان صادر کننده بزرگ نفت و گاز باشد، اظهار داشت: همواره چنین بوده که موضوع انرژی و نفت و گاز هم با قدرت، هم با توسعه و هم با سیاست سرو کار نزدیک داشته است.
روحانی افزود: در ماجرای هسته ای دیدید هنگامی که می خواست تحریم ها آغاز شود و از دید آنها تاثیرگذار باشد بر صنعت نفت پا گذاشتند و شروع به محدود کردن صادرات نفت کردند؛ این به معنای آن است که صادرات نفت در قدرت اقتصاد کشور و زندگی مردم تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: آنها تحریم هایی را دنبال می کردند که به شدت در زندگی و رفاه مردم تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر شروع به جلوگیری واردات بنزین کردند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه خود اتکایی کشور در زمینه نفت، فراورده های نفتی بویژه بنزین و گازوئیل بسیار مهم است اضافه کرد: چند سال قبل هنگام زمستان وقتی به واردات گاز نیاز پیدا می کردیم از یک ماه مانده به زمستان اداهای خاص،برای قیمت تحویل و زمان از طرف کشور مقابل آغاز می شد.از همین رو استقلال یک کشور در ابعاد مختلف و خودکفایی در زمینه نیازمندی های اساسی مردم بویژه نفت و گاز بسیار اهمیت دارد.
روحانی تصریح کرد: اگر می گوییم انقلاب اسلامی و باید انقلابی باشیم ،استقلال در راس انقلاب است. انقلاب به معنای مستقل بودن ،دست نیاز ما به سوی کسی دراز نبودن ،با اراده خود تصمیم گرفتن؛ به رای مردم خود متکی بودن و فقط سر در برابر مردم خود فرود آوردن است.
رییس جمهوری ادامه داد: معنای انقلابی بودن این است؛ یعنی ملت آزاد دارای آزادی اندیشه و بیان و نقد و انتقاد.
روحانی گفت: امروز می بینیم مردم در فضای مجازی، سلیقه، اراده، نظر، نقد و انتقاد خود را نسبت به دولت وبرنامه هایش ابراز می کنند. زیبایی انقلاب و آزادی را امروز نه تنها در فضای حقیقی که در فضای مجازی هم به خوبی مشاهده می کنیم .

اصرار دولت بر فیلتر نشدن شبکه های اجتماعی
روحانی اضافه کرد: به همین دلیل این دولت اصرار داشت شبکه های اجتماعی باز بماند و فشارهای بسیاری را تحمل کرد تا شبکه های باز آزاد با پهنای باند مناسب در اختیار ملت ایران باشد. این یکی از اقدامات بسیار مهم دولت یازدهم بود تا مردم بتوانند مطلع و نظاره گر باشند ، نظر دهند، نقد کنند و نظرات خود را در کشور حاکم کنند .
وی تصریح کرد: یکی از مباحث قابل ملاحظه برای انقلابی و مستقل ماندن و خود اتکا بودن مسئله انرژی ونفت و گاز است که وزارت نفت بار سنگینی را بر دوش دارد و آمار و ارقامی که امروز اعلام شد، نشان می دهد مسیر تحول چگونه بوده است .

تولید و مصرف گاز در سال 96 به 284 میلیارد متر مکعب می رسد
رییس دولت یازدهم ادامه داد: در سال پیروزی انقلاب اعلام شد تولید و مصرف گاز سالانه 2.5میلیارد متر مکعب بوده است و برای سال 96 برآورد 284 میلیارد متر مکعب است. مقایسه این دو رقم نشان می دهد مسیر تحول در طول 37 - 38 سال گذشته چگونه بوده است؟
روحانی افزود: اینکه نشان داده شد جمعیت تحت پوشش گاز در سال 57 کمتر از یک درصد بود و امروز بیش از 90 درصد است و هدف گذاری در سال 96 نیز رسیدن به 95 درصد است که کار بسیار بزرگی است .

برای نخستین بار گفته شدن نگران قطعی گاز نباشید/کاهش سوخت مایع نیروگاه ها به 9 درصد
وی با یادآوری هشدارهای شرکت گاز در زمستان مبنی بر احتمال قطع شدن گاز به دلیل افزایش مصرف، ادامه داد: اینکه برای نخستین بار به مردم گفته شد نگران قطعی گاز نباشید، بسیار مهم است. امنیت به مفهوم تیر وتفنگ نیست بلکه به معنای آسایش و آرامش مردم است. هنگامی که می گوییم در مصرف گاز دست ما باز است، تولید خوب است و نیروگاهها می توانند به جای سوخت مایع از گاز استفاده کنند، آرامشی در مردم ایجاد می شود .
رییس جمهوری با اشاره به نگرانی ها نسبت به هوای آلوده گفت: یکی از راههای مقابله با این موضوع این است که سوخت اغلب بنگاه های اقتصادی از مازوت و نفت به گاز تبدیل شود. اینکه مصرف سوخت مایع در نیروگاهها در سال 92 ، 43درصد و سال گذشته به 18 درصد کاهش یافت وامسال نیز به 9 درصد می رسد به معنای آرامش و امنیت است و اینکه مردم احساس می کنند نیروگاهای نزدیک خانه و شهر آنها دیگر موجب الودگی نیستند .
روحانی تصریح کرد: انرژی پاک برای ما سلامت، امنیت و آرامش می آورد.

افزایش روزانه 140 میلیون متر مکعب دیگر به تولید گاز
رییس جمهوری با اشاره به در مدار قرار گرفتن فازهای 12، 15 و 16 و 17 پارس جنوبی در سال گذشته اظهار داشت: پس از به بهره برداری رساندن این فازها، روزانه 140 میلیون مترمکعب تولید گاز اضافه شد و امسال هم ان شاءالله فاز 18، 19، 20 و 21 وارد مدار خواهد شد و تا پایان سال هم روزانه 140 میلیون مترمکعب دیگر تولید گاز اضافه می شود.
روحانی گفت: ان شاءالله تمام فازهای پارس جنوی را طی سال های 95 و 96 به اتمام برسانیم.
وی با بیان این که امروز 50 درصد مصرف گاز کشور از پارس جنوبی است، افزود: این رقم در سال 92 ، 38.7 دهم درصد بود که پیشرفت بسیار خوبی در این مدت است که باید آن را ادامه دهیم چرا که این منبع(پارس جنوبی) مشترک است.

نظرات
آخرین اخبار