کد خبر: 3402
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 00:05
سفیر ایران از تحولات مثبت در روابط ایران و آذربایجان خبر داد
سفیر ایران در آذربایجان، از تحول مثبت در حوزه حمل و نقل میان دو کشور خبر داد که شامل از معافیت شرکت‌های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای به جمهوری آذربایجان و راه اندازی راه‌آهن نخجوان - مشهد خواهد بود

 فراتاب- سرویس بین الملل: سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مورد تحولات حوزه حمل و نقل، از معافیت شرکت‌های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای به جمهوری آذربایجان و راه اندازی راه‌آهن نخجوان - مشهد خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن پاک آیین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان عصر جمعه در یک گفت‌وگوی خبری در مورد تحولات حوزه حمل و نقل، از معافیت شرکت‌های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای به جمهوری آذربایجان خبر داد.
پاک آیین با اشاره به نامه‌ای که جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان برای وی نوشته، افزود: در این نامه آمده است که جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف کرده است.
وی گفت: بر اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف می‌شوند.
سفیر کشورمان افزود: این قانون اگرچه برای کامیونهای خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکتهای حمل و نقل ایرانی می‌برند، چرا که کامیونهای ترکیه و روسیه قبلاً هم از پرداخت عوارض معاف بودند.
وی ادامه داد: تا قبل از وضع این اصلاحیه، بیشترین عوارض از کامیونهای ایرانی و به میزان 320 دلار آمریکا اخذ می‌شد و معافیت کامیونهای ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، به جذابیت انتقال کالا از طریق مسیر ایران – آذربایجان – روسیه و بالعکس خواهد افزود.
پاک آیین گفت: در تحول دیگری در حوزه حمل و نقل، قرار است در پاییز امسال راه‌آهن نخجوان - مشهد راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به سیاست تهران و باکو مبنی بر توسعه گردشگری اضافه کرد: با این تحول ، راه آهن در خدمت توسعه گردشگری دو کشور قرار می‌گیرد.
پاک آیین از نهایی شدن نحوه فروش بلیت مسیر نخجوان به مشهد خبر داد و گفت: بلیت 3 تا 4 واگنی که از نخجوان به سمت مشهد تردد خواهد کرد در باکو نیز به فروش خواهد رسید و بلیت کوپه‌های خالی نیز در بین راه به مسافرین ایرانی فروخته خواهد شد.
سفیر ایران در زمینه حمل و نقل هوایی، از انجام منظم پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر «تهران – باکو – تبریز» و «تبریز – باکو – تهران» ابراز خرسندی کرد و گفت: این اتفاق به گسترش تجارت و گردشگری کمک خواهد کرد.
وی افزود: برنامه‌ریزی جهت انجام پرواز مشهد – باکو- مشهد و شیراز – باکو –شیراز نیز در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان پاییز به طور منظم انجام شود.
پاک آیین مذاکرات اخیر کارگروه خط ریلی رشت – آستارا در باکو را مثبت ارزیابی کرد و افزود: بر اساس نتایج مذاکرات قرار شد دو کشور اقدامات لازم را برای انعقاد یک قرارداد برای آغاز مراحل اجرایی احداث خط ریلی رشت – آستارا با سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.
سفیر ایران گفت: جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده حدود 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند و در این ارتباط چند مساله از جمله شرایط سرمایه گذاری، نحوه اجرا و انتخاب پیمانکار اجرای طرح احداث خط ریلی رشت – آستارا در نشست کارگروه در باکو بررسی شد.
وی در حوزه حمل و نقل دریایی، آغاز صدور کالاهای صادراتی از بنادر امیرآباد و انزلی به بندر باکو را مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با تقویت ناوگان دریایی خزر، این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.
پاک آیین به گلایه رانندگان ایرانی از فقدان علائم راهنمائی، خط کشی و کم نور بودن جاده زمینی آستارا – باکو نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه حدود چهارصد کیلومتر از این جاده مهم ترانزیتی فاقد آسفالت خوب می‌باشد و به دلیل فقدان نور و علائم لازم، رانندگی در شب مشکل است.
وی گفت: ما این مسائل را به مقامات وزارت حمل و نقل آذربایجان منعکس کرده و آنها قول پیگیری و بهینه سازی جاده را داده‌اند.

منبع: ایراس

نظرات
آخرین اخبار