کد خبر: 3394
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 - 20:28
اردوغان: ارتش باید تحت امر کامل دولت باشد
رجب طیب اردوغان روز یکشنبه گفت در حرکتی طراحی شده قصد دارد تا ارتش را پس از کودتای شکست خورده زیر کنترل کامل تر دولت قرار دهد.

فراتاب- گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان امروز گفت در حرکتی طراحی شده قصد دارد تا ارتش را پس از کودتای شکست خورده تحت کنترل کامل تر دولت قرار دهد. تغییراتی که اردوغان به آن ها اشاره کرده در مجله رسمی دولت امروز، یکشنبه اعلام می شود. اردوغان که در شب کودتا تا مرز دستگیری و مرگ پیش رفته بود گفت لازم است تا خون تازه ای درون رگ های ارتش جریان یابد.
این تصمیمات در پی دستگیری 1700 نظامی در هفته اخیر به دلیل شرکت در توطئه علیه دولت در 15-16 جولای صورت می گیرد. دستگیرشدگان شامل 40 درصد از ژنرال ها و فرماندهان ارشد نیروی دریایی می شودن. اردوغان گفت: " 237 نفر در این جریان کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند. در مجموع 10137 نفر در پی کودتای نظامی شکست خورده ترکیه دستگیر شده اند."
ترکیه روحانی اسلام گرا، فتح الله گولن را به رهبری کودتای امریکایی در ترکیه متهم کرده است. طی این کودتا تعدادی تانک نظامی، هلی کوپتر و جت جنگنده تلاش داشتند تا دولت را سرنگون کنند.
گولن که سالهاست در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می برد نقش خود در کودتا را انکار و آن را محکوم کرده است. این در حالیست که بیش از 60000 نفر در ارتش، سیستم قضایی، خدمات شهری و مدارس به دلیل همکاری با گولن یا داشتن ارتباط با وی توقیف شده اند.
اردوغان در مصاحبه ای در روز یکشنبه به یک خبرگزاری خصوصی گفت: " نیروهای ارتش ما با این تغییراتی که ما درصدد آن هستیم، بسیار قوی تر خواهد شد. فرماندهان ما این تغییرات را به وزیر دفاع گزارش خواهند کرد. مدارس نظامی بسته خواهند شد و ما دانشکده دفاع ملی ایجاد می کنیم. این اقدامات نیاز به تغییرات قانونی و در نتیجه پشتیبانی احزاب اپوزیسیون دارد."
او هم چنین گفت از آژانس امنیت ملی، ریاست نیروهای عمومی و مقامات نظامی رده بالا می خواهد که گزارشات خود را مستقیما به ریاست جمهوری بدهند.
هر دو کارکنان بخش عمومی و آژانس امنیت ملی باید به نخست وزیر گزارش بدهند. قرار دادن آن ها تحت دستور مستقیم ریاست جمهوری مسیری است که فشارهای اردوغان برای ایجاد قانون محوری تحت نظارت شدید ریاست حمهوری درصدد آن است.
آژانس خبری دولتی آنادولا گزارش کرد 658 سربازی که در پی ارائه شواهدی که مورد موافقت قاضی قرار گرفته، آزاد شده اند. 231 سرباز دیگر هم چنان در حبس هستند.
متحدان غربی ترکیه کودتا در این کشور را محکوم کرده اند اما نسبت به نتایج تصمیمات پس از کودتا انتقاداتی داشته اند. اردوغان گفته است شرم آور است که کشورهای غربی بیش از این که در کنار عضو ناتو قرار بگیرند علاقه بیش تری به سرنوشت کودتاگران دارند.
منبع گاردین
برگردان به فارسی: سمیرا محتشم
بازنشر خبر با ذکر منبع «فراتاب» بلا مانع است

 

نظرات
آخرین اخبار