نیروهای کرد عراق مناطق نفتی را بازپس گرفتند | فراتاب
کد خبر: 3388
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 - 20:20
شکستی دیگر برای داعش اینبار در کرکوک
نیروهای پیشمرگه کرد در شمال عراق کنترل منطقه نفتی نزدیک کرکوک را طی نبرد با داعش پس از تسلط این گروه بر تاسیسات منطقه که موجب وقفه در تولید نفت خام روزانه 175000 بشکه ای منطقه شده بود، بازپس گرفتند.

فراتاب- گروه بین الملل: نیروهای پیشمرگه کرد در شمال عراق کنترل منطقه نفتی نزدیک کرکوک را طی نبرد با داعش پس از تسلط این گروه بر تاسیسات منطقه که موجب وقفه در تولید نفت خام روزانه 175000 بشکه ای منطقه شده بود، بازپس گرفتند.

نیروهای نظامی کرد در بیانیه ای ایمیلی با استفاده از سرواژه عرب برای دولت اسلامی گفت: "پیشمرگه دو عامل انتحاری داعش را در بای حسن عراق کشتند. سومین عامل انتحاری خود را منفجر کرد و جستجو برای یافتن سایر عاملین داعشی ادامه دارد. وضعیت تحت کنترل کامل ما بوده اما آتش سوزی تانکرهای ذخیره نفت همچنان ادامه دارد."

دولت شبه خودمختار کرد در شمال عراق نفت را استخراج و به دولت فدرال در بغداد می فروشد. دولت مرکزی قانونی بودن استقلال کردها در صادرات نفت را مورد بحث قرار داده و ادعا می کند که آن بخشی از قلمرو کشور که توسط کردها اداره می شود، شامل مناطق اطراف کرکوک است.

داعش در ژوئن 2014 حمله گسترده ای به مناطق شمالی عراق که خارج از کنترل ارتش دولت مرکزی بودند، داشت. نیروهای کرد کنترل مناطق نفتی کرکوک را در دست گرفته و اقدام به فروش نفت خام از منطقه از طریق لوله های نفتی به بندر سیحون در ترکیه کردند. نظامیان داعش هم چنین حمله ای به تاسیسات گازی شمال غرب کرکوک داشتند که بر اساس گزارش پلیس نفتی کرکوک، طی این حمله چهار نفر ار کارکنان آن کشته شدند. 

اقلیت کرد عراق براساس اطلاعات BP P1c مستقلانه در صدد توسعه منابع نفتی که در مجموع 45 بیلیون بشکه تخمین زده می شود ( که تقریبا یک سوم ذخیره نفتی عراق است) هستند.شرکت های بین المللی انرژی شامل DNO ASA، شرکت لندنی Gulf Keystone Petroleum Ltd  و دو شرکت Genel Energy Plc و Dana Gas PJSC در منطقه کرکوک در حال فعالیتند.

منبع: بلومبرگ

نظرات
آخرین اخبار