«دزد و پری» یک کمدی سالم و کودکانه است که مخاطبان خود را به وجد می آورد | فراتاب
کد خبر: 3382
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 - 17:30
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران
جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت گفت: «دزد و پری» یک کمدی سالم و کودکانه است که مخاطبان خود را به وجد می آورد، حاصل ماجراهای آن در چارچوب فیلمنامه و داستان ساده و پرداختی به نسبت باو

به گزارش فراتاب، نخستین و مهمترین فیلم موزیکال تاریخ سینمای ایران را شادروان علی حاتمی بر مبنای افسانه مردمی «حسن کچل» و با همین نام ساخته است؛ با آنکه به تقلید از آن در سال های دور چند فیلم موزیکال افسانه ای و اجتماعی دیگر در سینما ساخته شد ولی هریک بدتر و ضعیف تر از دیگری بودند و توفیق اجتماعی نیافتند. در سال های پس از انقلاب و متوازن با تغییر ارزش ها و مدیریت ها و تحولات نگرشی و تولیدی در سینما بسیاری از فیلم های مغایر با دستاوردهای جدید جامعه اجازه تولید نیافتند و به دلیل برخی مشکلات و مسائل مرتبط با احیای سینمای جدید تولید گونه ای از فیلم ها در سطح گسترده از دستور کار خارج شد و از جمله ساختن فیلم های موزیکال موضوعیت خود را از دست داد ولی چند سال بعد با رونق گرفتن جریان فیلمسازی و رو آوردن نسل جدید فیلمسازان به سینما، سینمای کودک قدرت نشو و نما و عرض اندام یافت و تنی چند از سینماگران کشور در این عرصه به تولید آثار پرداخته و امکان استفاده از موزیکال کردن تمام یا نیم یا قسمت هایی از فیلم های خود را یافتند و تولید این نوع آثار جایگاه اجتماعی پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعد از سپری شدن دوره خاص از حیات سینما و به موازات تغییرات اجتماعی و سیاسی سینما هم تغییراتی را پذیرا شد و به مرور باب تولید فیلم های دیگر روی فیلمسازان باز گشت ولی به همان اندازه که تولید فیلم در گونه های مختلف رونق گرفت بازار داغ تولید فیلم های کودک از رونق افتاد و دیگر کودکان و خانواده های آن ها نتوانستند در کنار هم در سالن های سینما کودکی کنند و از تماشای فیلم مختص کودکان لذت برند.

آذین سپس با بیان اینکه گرچه طی سال های اخیر کم و بیش فیلم های کودک ساخته شده اما دیگر جلوه گری سابق را نداشته و ندارد و حتی جشنواره فیلم کودک که روزگاری مهم و تأثیرگذار بود باری به هر جهت و تشریفاتی برگزار می گردد اظهار داشت: در هر حال یکی از فیلم هایی که در دوره بیست و هشتم این جشنواره به نمایش درآمد و از نگاه مخاطب برگزیده عنوان بهترین شد به نام «دزد و پری» هم اکنون بر روی پرده سینما رفته است. «دزد و پری» را حسین قناعت کارگردان فیلم های «من و نگین دات کام»، «ماجراهای اینترنتی» و «زخم شانه حوا» ساخته است. او که سال ها به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان در تولید فیلم های گوناگون همکاری داشته کارش را در سینما با دستیاری محمدعلی طالبی در فیلم «تیک تاک» در سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قناعت ساخت ۱۰ فیلم کوتاه و ۳ سریال تلویزیونی را هم در پرونده فیلمسازی خود دارد. «دزد و پری» آمیزه ای از واقعیت و تخیل است و در قالب فانتزی ارائه شده گرچه نخستین فیلم موزیکال سینمایی ایران نیست به دلیل توجه و رویکرد به دنیای کودکان بیشتر به سینمای کودک تعلق دارد تا سینمای خانوادگی. این اثر سینمایی در مجموع فیلمی نشاط آور و سرگرم کننده است.

این منتقد برجسته سینمای کشور افزود: داستان حضور یک نظامی بازنشسته به نام ابطحی در یک مهدکودک که اداره آن را دخترش نوشین بر عهده دارد بستر رویدادهای ریز و درشت و حوادث تلخ و شیرین «دزد و پری» است. ابطحی که در غیبت دخترش به ناچار مدیریت مهدکودک را عهده دار شده از سوی کودکان که خواهان مربی پیشین خود هستند پذیرفته نمی شود و با رخدادهایی مواجه می گردد. این فیلم که در آن سعی از طنز و شوخی و خنده پر بهره باشد از گونه شوخی های رایج در فیلم های کودک محور و «تنها در خانه» استفاده ها برده است و حاصل ماجراهای آن در چارچوب فیلمنامه و داستان ساده و پرداختی به نسبت باورپذیر «دزد و پری» را تبدیل به یک نوع کمدی کودکانه که با تماشای آن کودکان و خانواده ها سرگرم شده و به نشاط می آیند کرده است.

آذین در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: پردازش تقریباً مناسب حوادث و شخصیت ها، نگارش بدون ادا و اصول فیلمنامه و کارگردانی جمع و جور و بازی های بالای متوسط بازیگران از جمله بهزاد فراهانی و بهنوش بختیاری در مجموع از «دزد و پری» فیلم دیدنی برای کودکان و خانواده ها ساخته که موزیکال کردن آن علیرغم کاستی ها و افت و خیزهایی در اشعار و موسیقی و ترکیب نماها و صحنه ها با نظر مساعد تماشاگر خردسال و بزرگسال روبرو شده است. «دزد و پری» در سرگرم سازی و شادی بخشی مخاطبانش موفق است و علیرغم کاستی هایش بار دیگر شور و نشاط کودکانه وارد سینما و سالن های نمایش فیلم کرده است.

گفتنی است؛ «دزد و پری» که فضایی مفرح، موزیکال و مطلوب خانواده ها دارد، ماجرای یک نظامی بازنشسته را روایت می کند که مجبور می شود به مدت ۲۴ ساعت مدیریت مهدکودک دخترش را انجام دهد و در همین ۲۴ ساعت است که ماجراهای عجیب و غریبی برای وی و کودکان حاضر در مهدکودک روی می دهد...

عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از: تهیه کننده: بهروز مفید/ کارگردان و نویسنده: حسین قناعت/ مدیر فیلمبرداری: شاپور پورامین/ مدیر تولید: هاشم علی اکبری/ مدیر صدابرداری: احمد هاشمی اینانلو/ تدوین: پریسا پروین نیا/ طراح گریم: شهرام خلج/ طراح صحنه و لباس: فاطمه آقاحسینی/ موسیقی: محسن جلیلی/ عکاس: سروناز مستوفی

بازیگران: بهزاد فراهانی، بهنوش بختیاری، رامین ناصر نصیر، نادر سلیمانی، نگین معتضدی، مرتضی زارع، حمید کاشانی، مهدی تارخ، کاظم برزگر، فرشاد حسینی و سارا روستاپور/ بازیگران کودک: محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، پارسیا شکوری فرد

منبع: سینما پرس

نظرات
آخرین اخبار