کد خبر: 3334
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 - 16:15
به رغم هشدارها، ده‌ها هزار نفر ازهواداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شهر کلن آلمان تظاهرات می‌کنند.

فراتاب-گروه بین الملل:از زمان  کودتای نافرجام در ترکیه در بامداد شنبه (26 تیر)، درگیری‌هایی میان هواداران و مخالفان اردوغان در آلمان روی داده است.

به گزارش پلیس، بیش از 30 هزار تن از هواداران  اردوغان امروز یکشنبه (10 مرداد) در پاسخ به فراخوان  گروه موسوم به اتحاد دموکرات‌های ترکیه – اروپا (UETD) در خیابان‌های کلن در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان تظاهرات می کنند. حدود یک سوم از جمعیت سه میلیون نفری ترک‌های مقیم آلمان در ایالت نوردراین-وستفالن سکونت دارند. این در حالی است که  برنامه چند گروه دیگر مخالف اردوغان برای برپایی تظاهرات از جمله فعالان راست افراطی باعث ایجاد نگرانی هایی در مورد  وقوع درگیری‌ها  دراین شهر شده است.

در همین حال، در آستانه برگزاری این راهپیمایی، اردوغان در پاسخ به انتقادات غرب از سرکوب‌ها در ترکیه گفت: «به کار خودتان برسید».

وی همچنین به ویژه آلمان و اتریش را خطاب قرار داد و این کشورها را به سرکوب آزادی بیان متهم کرد. آنکارا همچنین از آلمان خواست تا مظنونان وابسته به فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت اردوغان مقیم امریکا را به ترکیه تحویل دهد. اردوغان، فتح الله گولن را طراح اصلی کودتا می داند. این درحالی است که گولن قویا هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده است.

اردوغان روز جمعه (8 مرداد) گفت :« شهروندان ما قصد برگزاری میتینگ و تظاهرات را دارند اما  آنها مانعشان می‌شوند. آنها حتی فراتر از این رفته و از برافراشته شدن پرچم‌های ترکیه از خانه‌ها جلوگیری می کنند. این همان دموکراسی‌ ای است که آن‌ها ادعا می کنند دارند.»

یورگن ماتیز، رئیس پلیس کلن آلمان هشدار داد: «تنها چیزی که باید شفاف بگویم این است که ما با هر نوع  خشونت، سریع و قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

حدود دو هزار و 700  افسر پلیس از  جمله شماری افسر ترک زبان به منظور برقراری آرامش در این شهر مستقر خواهند شد.

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان روز شنبه در گفت و گو با روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» هشدار داد : «درست نیست ناآرامی‌های سیاسی داخلی ترکیه به این کشور کشیده شود و مردمی که عقاید سیاسی دیگری دارند مورد ارعاب قرار گیرند.»

به گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ»،  ترک‌های مقیم آلمان در رسانه‌های اجتماعی درخواست‌هایی  را برای محکوم کردن هواداران گولن دریافت کرده‌اند.

بنابراین گزارش،  150 نفر از هواداران اردوغان (30 تیر)  به یک کافه متعلق به هواداران گولن در شهر گلزنکیرشن در ایالت «نوردراین وستفالن» حمله کردند و با آنها درگیر شدند.

در شب کودتای نافرجام نیز حدود 3 هزار نفر با در دست داشتن پرچم ترکیه و تصاویر اردوغان در حمایت از دولت وی در مقابل سفارت ترکیه در برلین تظاهرات کردند.

افزایش درگیری میان هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان و همچنین فتح الله گولن شخصیت مذهبی مخالف وی، نگرانی های جدی امنیتی ای را در آلمان ایجاد کرده است.

پس از کودتای نافرجام  در ترکیه که حدود 300 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، دولت آنکارا در جریان سرکوب عوامل مرتبط با کودتاچیان، ده ها هزار تن از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمان، روزنامه نگاران و کارمندان دولت را بازداشت، اخراج، تعلیق و یا تحت پیگرد قرار داده است.

این رویکرد سختگیرانه اردوغان انتقاد غرب و حتی سازمان ملل را برانگیخته است.

 

منبع:پرس تی وی

 

نظرات
آخرین اخبار