کد خبر: 3330
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 - 09:22
نامه هایی از سارایوو (۷)
کشور بوسنی برای بسیاری از مردم دنیا پیش از آنکه تداعی جنگ خونین که ۴ سال به طول انجامید باشد یادآور آغاز جنگ جهانی اول است .ممکن است خیلی از کسانی که به تاریخ علاقه چندانی ندارند یا اطلاعات زیادی از دو جنگ جهانی و حتی تاریخ اروپا نداشته باشند اما به خوبی

فراتاب-گروه فراسفر/ ریحانه تهامی: کشور بوسنی برای بسیاری از مردم دنیا پیش از آنکه تداعی جنگ خونین که ۴ سال به طول انجامید باشد یادآور آغاز جنگ جهانی اول است .ممکن است خیلی از کسانی که به تاریخ علاقه چندانی ندارند یا اطلاعات زیادی از دو جنگ جهانی و حتی تاریخ اروپا و تاریخ کشور خود نداشته باشند اما به خوبی می دانند جنگ جهانی اول از کجا شروع شده است و چه عاملی باعث برافروخته شدن آتش جنگ میان کشورهای اروپایی و به طبع آن آغاز جنگ جهانی اول شده است.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که بیشتر از 100 سال پیش، در تاریخ 28 ژانویه 1914، شاهزاده ی اتریشی به همراه همسر خود سفری  به سارایوو که قسمتی از خاک امپراطوری اتریش-مجارستان بود داشت که به خاطر سیاست های نادرست و عدم محبوبیت، موجب شد گروهی به نام بلک هند(دستان سیاه) نقشه ای برای ترور فردیناند برنامه ریزی کنند.

در آن روز سرنوشتساز، ۷ نفر از تروریستها در مسیر شاهزاده به مرکز شهر قرار داشتند. بیشتر آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند تا اینکه خودروی شاهزاده نزدیک یکی از تروریستها بهنام ندجکو کابرینویک شد. کابرینویک بمبی را به سمت خودروی شاهزاده پرتاب کرد ولی بمب به پشت آن اصابت کرد و سمت خیابان برگشت و به زیر خودروی پشت سر آن رفت.

انفجار ناشی از بمب، حفرهای ۳۰ سانتیمتری در خیابان بهوجود آورد و چندین نفر را زخمی کرد. در این میان، کابرینویک یک قرص سیانور خورد سپس به رودخانهی میلجاکا پرید. در آن زمان، عمق این رودخانه فقط ۱۵ سانتیمتر و ۴.۵ متر پایین تر از سطح جاده بود. قوزک پای کابرینویک پیچ خورده بود و نمیتوانست تکان بخورد. قرص سیانوری هم که خورده بود به درستی عمل نکرد و فقط باعث حالت تهوعش شد. جمعیت او رو از آب بیرون کشیده و چندین بار کتکش زدند.

فردیناند که از اولین تلاش برای ترور گریخته بود، به مرکز شهر رسید و مورد استقبال شهردار شهر قرار گرفت و از اینکه با بمب مورد استقبال قرار گرفت گله مند شد.

بعد از آن شاهزاده تصمیم گرفت تا از افرادی که در بمبگذاری صدمه دیده بودند، در بیمارستان ملاقات کند و شهردار به او توصیه کرد تا برای در امان ماندن از سو قصد در مسیر رودخانه حرکت کند .مسیر حرکت ماشن ها عوض شده بود اما هیچکس به راننده ی ولیعد اطلاع نداده بود. و خودروی ولیعد هنگامی که به پل لاتین رسید، طبق برنامه ی داده شده به اسکورت های ماشین که قرار بود مستقیم بروند به سمت راست پیچید اما نقص فنی خودرو باعث شد راننده، خودرو را همونجا و روبروی (پل لاتین ) Latin bridge نگه دارددر همین حین گاوریلو پرینسیپ، جوان 18 ساله ی صرب، بهمحض دیدن خودروی ولیعد، سریعا به آنسوی خیابان دوید و دو گلوله به سمت زوج جوان شلیک کرد. گلولهی اول به فردیناند و گلولهی دوم به سوفی اصابت کرد و هر دو قبل از رسیدن به بیمارستان جان باختند.

این اتفاق که نبش پل لاتین بر روی رودخانه ی ملیجاکا صورت گرفته است باعث شده است تا این پل بیشتر از پل های دیگر این رودخانه معروف و مشهور شود.و نبش خیابان دقیقا مکانی که ماشین شاهزاده متوقف و موجب مرگ خود و هسرش شد موزه ای بنا شد و عکس های آن واقعه و ماشین شاهزاده در آن نگه داری می شود.حتی اگر هم حوصله ی موزه رفتن را نداشته باشید میتوانید از پشت شیشه که عکسهای آن واقعه به همراه توضیحات نمایش داده شده است را مشاهده کنید.و همین ابتکار انگیزه ی وارد شدن به موزه را بیشتر می کند.همچنین در کنار پل لاتین، یادواره ای نصب شده است تا بسیاری از علاقه مندان و گردشگران که برای دیدن پل به این منطقه از شهر می روند پل را به راحتی پیدا کنند چراکه بر روی رودخانه ی ملیجاکا علاوه بر این پل، پل های بسیاری وجود دارد که ممکن است توریست ها و گردشگران برای پیدا کردن آن دچار اشتباه شوند.

نظرات
MF
| |
2016-08-03 21:56:11
خیلی جالب بود. جزئیات این ترور رو نمی دونستم. ممنون از مطلب خوبتون
آخرین اخبار