کد خبر: 3317
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1395 - 14:20
هشدار جان کری به همتای روس خود:
امریکا روز جمعه اعلام کرد اگر عملیات بشر دوستانه طراحی شده روسیه در حلب یک نیرنگ باشد تلاش های جداگانه امریکا و روسیه برای کسب یک راه حل جهت پایان بخشیدن به جنگ پنج ساله داخلی سوریه نوعی ریسک است.

فراتاب- گروه بین الملل: امریکا روز جمعه اعلام کرد اگر عملیات بشردوستانه طراحی شده روسیه در حلب یک نیرنگ باشد تلاش های جداگانه امریکا و روسیه برای کسب یک راه حل جهت پایان بخشیدن به جنگ پنج ساله داخلی سوریه نوعی ریسک است.
روسیه و دولت سوریه روز سه شنبه طی بیانیه ای با عنوان اقدام بشر دوستانه در بخشهای محاصره شده ای که تحت کنترل گروه های مخالف قرار دارند، اعلام کردند که کریدوری امن گشوده اند تا افراد بتوانند از چنین مناطقی بگریزند.
سازمان ملل در خصوص این نقشه ابراز نگرانی کرده و مقامات امریکایی احتمال می دهند که ممکن است این امر تلاشی برای خالی کردن شهر از جمعیت و مجبور کردن مخالفان به تسلیم باشد. مخالفان با حسن تعبیر این نقشه را تلاشی برای جابجا کردن جمعیت می دانند.
جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفت:" این یک ریسک است، اگر این یک فریب باشد مشارکت در اتحاد را کاملا متلاشی خواهد کرد. از سوی دیگر اگر ما قادر به نهایت استفاده از امروز باشیم و درک کاملی از آن چه درحال وقوع است داشته باشیم و سپس به سوی توافق گام برداریم قطعا خواهیم توانست برخی امکان ها را فراهم کنیم."
جان کری در پاسخ به این سوال که اگر آن چه وزیر دفاع روسیه در روز جمعه به عنوان اقدام بشردوستانه مطرح کرده است یک نیرنگ و دروغ باشد، گفت: "ما عمیقا نگران این مفهوم و معنایش هستیم و من در 24 ساعت گذشته دوبار بامسکو صحبت کرده ام. این امر توان بالقوه ای برای ایجاد چالش دارد اما ما تیمی داریم که امروز در این خصوص نشستی برگزار می کنند و ما خواهیم فهمید که این اقدام دروغ است یا واقعیت. تا این مذاکرات پایان نیابد ما فهم کاملی از آن نخواهیم داشت."
کری درباره این که مکان انجام مذاکرات و طرف مذاکره روسی چیزی نگفت. طبق روال همیشه احتمالا طرف مذاکره سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهد بود.
منبع: رویترز

 

نظرات
آخرین اخبار