تشکیل کارگروه های مشترک همکاری میان ایران و مجارستان | فراتاب
کد خبر: 331
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 16:10
در سفر علی اکبر صالحی به مجارستان کلید خورد:
علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه مجارستان به این کشور سفر کرده است، با وزیر خارجه، نایب رییس پارلمان، معاون نخست وزیر و معاون وزیر توسعه ملی مجارستان دیدار و گفت و گو کرد.

فراتاب: تقویت مناسبات دو جانبه و همچنین تشکیل کار گروهی برای امضای یادداشت تفاهم همکاری های هسته ای میان ایران و مجارستان، محور اصلی دیدار های صالحی در بوداپست را تشکیل می دهد.

پیشنهاد برای ساخت مشترک راکتورهای کوچک

سازمان انرژی اتمی کشورمان در دیدار با پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان با ابراز تشکر از دعوت وزیر امور خارجه مجارستان، روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها رو به گسترش دانسته و اظهار داشت: ریشه روابط ایران و اروپا به گذشته‌های دور بر می‌گردد و خوشحالیم که در بین کشورهای اروپایی روابط ویژه‌ای بین دو کشور وجود دارد. وی با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، خواهان بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده میان دو کشور با توجه به سفر اوربان نخست وزیر مجارستان به ایران و امضای توافقنامه‌های مختلف میان دو کشور شد. صالحی همچنین با توجه به مرکز آموزش هسته‌ای نیروگاه پاکش مجارستان، خواهان استمرار همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های آموزشی هسته‌ای شد. وی با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های آغاز همکاری‌های اقتصادی، برقراری ارتباطات بانکی بین دو کشور است، تاکید کرد: با توجه به لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران، لازم است بانک‌های دو کشور هرچه سریع‌تر زمینه‌های برقراری ارتباطات را فراهم سازند، که این پیشنهاد مورد حمایت وزیر امور خارجه مجارستان قرار گرفت. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به توانمندی‌های دانشمندان هسته‌ای دو کشور، خواهان طراحی و تولید مشترک راکتورهای ۲۵ مگاواتی شده و اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی توانایی خرید راکتورهای بزرگ و ایجاد نیروگاه عظیم هسته‌ای را ندارند، طراحی و تولید راکتورهای کوچک ۲۵ تا ۱۰۰ مگاواتی خواهد توانست بازار خوبی را بدست آورده و نیاز بسیاری از کشور‌ها را به انرژی مرتفع سازد.

وزیر خارجه مجارستان نیز در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تهران و ملاقات‌های انجام شده در این سفر و همچنین سفر نخست‌وزیر کشورش به ایران و امضای توافقنامه‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روند طی شده برای افزایش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و مجارستان همچنان ادامه یابد. وی با اشاره به ریشه اینکه دو کشور حتی در زمان تحریم‌های غرب علیه ایران نیز دارای روابط خوبی بوده‌اند، اظهار داشت: یکی از دلایل روابط خوب مجارستان و ایران در گذشته و روند رو به گسترش روابط در شرایط فعلی ریشه‌های تاریخی گذشته بین دو کشور است که می‌تواند به عنوان یکی از پایه‌های مهم گسترش روابط در آینده مورد توجه قرار گیرد. سیارتو همچنین ادامه داد: با توجه به ذخایر گازی ایران و نیاز اروپای مرکزی به متنوع سازی منابع تامین گاز خود، بسیار مایلیم که با ایران در این خصوص همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم. شرکت نفت و گاز مجارستان (مول) نیز آمادگی دارد تا در فعالیت‌های مربوط به حوزه‌های انرژی با ایران همکاری کند.

افزایش همکاری های پارلمانی میان ایران و مجارستان

از سوی دیگر علی اکبر صالحی در دیدار با یانوش لاتورسایی معاون پارلمان مجارستان، افزایش ارتباطات پارلمانی و سیاسی میان دو کشور را باعث افزایش شناخت مقامات دو کشور دانسته و این امر را زمینه‌ساز افزایش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه ارزیابی کرد.

معاون رئیس جمهور کشورمان با اشاره به جایگاه پارلمان‌های دو کشور در توسعه روابط دوجانبه اظهار داشت: بی‌شک شما یکی از پیشکسوتان افزایش همکاری‌های سیاسی و پارلمانی میان ایران و مجارستان محسوب می‌شوید. ایران قبل از حل پرونده هسته‌ای نیز همکاری‌های خوبی با مجارستان داشته و الان زمان آن است که این همکاری‌ها را گسترش دهیم. وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و گردشگری، خواهان بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده میان دو کشور شده و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن توافقنامه‌های امضا شده در جریان سفر نخست وزیر مجارستان به ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش و توسعه یابد. صالحی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در ایران در هفته جاری، ابراز امیدواری کرد که پس از تشکیل مجلس جدید شورای اسلامی، همکاری‌های دو پارلمان همچنان توسعه و گسترش یابد.

معاون پارلمان مجارستان نیز در این دیدار، با اشاره به دیدارش با صالحی در سفر سال ۲۰۱۴ به ایران و با اشاره به موفقیت ایران در انجام مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ اظهار داشت: باید به شما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورتان که مذاکرات را با موفقیت پشت سر گذاشتید، تبریک بگویم. وی با اشاره به سفر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به ایران و امضای ۱۰ توافقنامه همکاری دو جانبه اظهار داشت: انجام این سفر و امضای موافقتنامه‌ها زمینه را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه فراهم کرده است. این توافقنامه‌ها چارچوب همکاری‌های ایران و مجارستان را معین کرده و دو طرف باید با اجرایی کردن آن‌ها، باعث افزایش همکاری‌ها و نزدیک شدن دو ملت به یکدیگر شوند.وی همچنین بر افزایش همکاری‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی میان دو کشور تاکید کرد. لاتورسایی با اشاره به سفر ماه گذشته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به مجارستان، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو پارلمان نیز بیش از پیش گسترش یافته و زمینه برای تبادل بیشتر هیأت‌های پارلمانی فراهم شود.

اهمیت منطقه ای و بین المللی ایران

به گزارش ایلنا، صالحی همچنین در دیدار با ژولت شمین معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به اهمیت سفر ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به ایران و امضای توافقنامه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بین دو کشور در طی این سفر، خواهان تلاش دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهمات شد و آمادگی سازمان انرژی اتمی را برای استمرار همکاری‌ها با مجارستان اعلام کرد. وی همچنین با اشاره به بازار ۳۵۰ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه، سرمایه گذاری مشترک دو کشور برای تولید کالاهای اقتصادی را به نفع دو طرف دانست و خواهان اجرای پروژه‌های مشترک در همین خصوص بود که با استقبال طرف مجاری روبرو شد.

در این ملاقات طرفین بر گسترش همکاری‌ها در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، دارویی، سلامت و تجهیزات پزشکی و همچنین همکاریهای نفتی تاکید کرده و در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همچون لزوم مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و ثبات در جهان، کمک به حل بحران مهاجران، بحران در سوریه، عراق و افغانستان، بمباران مردم بی‌گناه مردم یمن توسط هواپیماهای عربستان سعودی و دیگر مسائل جهانی بحث و تبادل نظر کردند. معاون نخست وزیر مجارستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران گفت: جایگاه والای ایران در منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست و کمک‌های ایران به مهاجران افغانستانی و عراقی در طول سال‌های گذشته و کمک ایران به کشورهایی که دچار بحران شده‌اند، جای قدردانی و تشکر دارد.

ایران هاب انرژی در منطقه است

از سوی دیگر رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ملاقات با آندراش آرادسکی معاون وزیر توسعه ملی مجارستان با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان طی سال‌های اخیر اظهار داشت: هرچند تحریم‌ها زیان‌های اقتصادی را به کشور وارد کرد، ولی باعث شد تا دانشمندان و محققان هسته‌ای ایران بتوانند بسیاری از موارد مورد نیاز در فعالیت هسته‌ای صلح آمیز را در کشور تولید کنند و ایران در این دوران توانست به دانش غنی‌سازی 20 درصد و همچنین تولید میله‌های سوخت دست یابد.

در این دیدار صالحی خواهان برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک بین متخصصان هسته‌ای دو کشور برای یافتن راهکارهایی برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک بین ایران و مجارستان شد که با استقبال طرف مجاری روبرو شد. تشکیل کارگروه‌های مشترک و همچنین بررسی زمینه‌های امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان از دیگر توافقات حاصله در این نشست بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این ملاقات با اشاره به اینکه ایران هاب انرژی در منطقه است، به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در خصوص سوآپ نفت و گاز و صادرات و واردت برق اشاره کرد و با توجه به ذخایر نفت و گاز کشورمان، خواهان گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی شد که مورد موافقت طرف مجاری قرار گرفت. در این ملاقات طرفین در خصوص ایجاد دو راکتور جدید در نیروگاه هسته‌ای پاکش توسط روسیه نیز تبادل نظر کردند. این دو نیروگاه قرار است با وام 10 میلیارد یورویی که روسیه در اختیار مجارستان قرار می‌دهد، ساخته شود.

آرادسکی نیز اظهار داشت: دو کشور دارای ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف و از جمله هسته‌ای هستند. مجارستان حتی در زمان تحریم‌ها نیز همکاری‌های خوبی با ایران در بخش آموزشی و هسته‌ای داشت که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شد و ما مایلیم این نوع از همکاری‌ها ادامه یافته و بیش از پیش گسترش یابد.  وی همچنین ادامه داد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر روی آورده‌اند که مجارستان نیز در همین راستا، فعالیت‌هایی را آغاز کرده است. البته استفاده از گاز نیز به عنوان یک منبع انرژی که ارزان و پاک است مورد توجه ما قرار دارد.

نظرات
آخرین اخبار