کد خبر: 3289
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1395 - 17:30
دبیر کارگروه سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه قوانین در این حوزه کم نداریم، گفت: در حوزه زنان، رویکرد مردانه مدیریت کردن امور، یک چالش و آسیب است. مردان برای زنان تصمیم‌گیری می‌کنند ولی یک زنی که شاغل است و بچه دارد، درک بیشتری

به گزارش فراتاب، در میزگرد تسهیلات شغلی زنان و مرخصی زنان باردار که  با حضور دکتر فاطمه آجرلو-  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و دکتر ناهید خداکرمی - دبیر کارگروه سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، خدا کرمی با بیان اینکه در دولت‌ها رویکرد مثبتی برای حل مشکلات حوزه باروری وجود داشت، گفت: باید برای دیدن بحث مرخصی زایمان بقیه عوامل مرتبط مانند کار و اشتغال را هم ببینیم.

وی با اشاره وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش که بیشترین زنان شاغل را دارند، گفت: این نهادها در حال حاضر مرخصی 9 ماهه زایمان زنان را می دهند، یعنی زنی نیست که این مرخصی را بخواهد و به او ندهند. مشکل ما بیشتر بخش خصوصی است زیرا بعضی از شغل‌های زنان به گونه‌ای است که احساس می‌کنند اگر بروم و برگردم دیگر در جایگاه خودم نیستم و به همین جهت از آن استفاده نمی‌کند بلکه پول آن مرخصی را می گیرد.

برخی قوانین، راهکار اجرایی ندارند

در ادامه این میزگرد که در رادیو گفت و گو برگزار شد، فاطمه آجرلو گفت: در سال 74 قانون تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شاغل در دوران شیردهی به تصویب هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی رسید. از جمله تدابیری که در آن زمان اندیشیده شد این بود که در اداره‌ها مراکزی را تعبیه کنند تا ساعت‌هایی برای شیردهی مادران در نظر گرفته شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نگاه کارشناسی به قوانین اظهارکرد: شاید ظاهر بعضی از قوانین حمایتی باشد اما با نگاه کارشناسی به قوانین متوجه می‌شویم که اگر راهکارهای اجرایی آن در قانون دیده نشود، تاثیری ندارد و حتی اگر دستگاه‌های دولتی را مکلف به اجرا بدانیم، دستگاه‌های اجرایی خودشان را مکلف به اجرا نمی دانند و آسیبی به کلان این موضوع وارد می شود. 

وی به کسب 70 درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها توسط دخترها اشاره و عنوان کرد: این دختران در تمام سطوح اجتماعی می‌توانند حضور فعال داشته باشند اما لازمه این حضور فعال این است که نقش اول شان یعنی مادری را در جامعه حفظ کنیم که برای این منظور باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

آجرلو در پایان تاکید کرد: وقتی قانونی به دولت ابلاغ می‌شود باید آئین‌نامه‌ اجرایی آن به گونه‌ای فرابخشی تهیه شود یعنی شامل دستگاه‌های دولتی نشود و دستگاه‌های خصوصی را نیز در نظر بگیرد. پیشنهاد ما این بود که برای حمایت از زنان شاغل در بخش خصوصی از صندوق ملی توسعه بودجه‌ای را در نظر بگیریم که هر سیستم خصوصی وقتی مادری را به کار می‌گیرد بتواند به تعداد کارمندان زن خود از  این صندوق تسهیلاتی رادریافت کند که البته رای نیاورد.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار