تاثیر گرمای هوا بر دیابتی‌ ها و توصیه‌های یک کارشناس | فراتاب
کد خبر: 3284
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1395 - 22:55
افزایش شدت گرمای هوا در هفته‌های اخیر در نقاط مختلف کشور خصوصا استان‌های مرکزی و جنوبی، یکی از مباحث جدید در میان خبرهایی است که رسانه‌های مختلف به آنها می‌پردازند.

به گزارش فراتاب، شدت گرمای هوا و طولانی شدن ساعاتی از روز که شدت گرما زیاد است، طی روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان را به زحمت انداخته و در بعضی موارد، افراد را راهی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی کرده است.

در کنار مشکلات ناشی از کمبود آب و هشدارهایی که افزایش مصرف برق در زمان پیک بار، موضوع گرمازدگی و تاثیرات منفی گرما بر افراد در گروه‌های سنی و جنسی مختلف‌ دارد از مسائل مهمی است که همه باید در خصوص آن اطلاعاتی را کسب کنیم.

ایمان رستمی، کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر گرمای هوا بر بیماران مبتلا به بیماری دیابت، توصیه کرد که دیابتی‌ها کمتر در معرض گرمای هوا باشند.

رستمی با بیان اینکه این افراد با توجه به افزایش شدید گرما در این فصل از سال، باید مرتب قندخون خود را بررسی کنند و مانع بالارفتن آن شوند، ادامه داد: داروهای این افراد می‌تواند آب بدن را کاهش دهد و سلامتی آنان را با مخاطره جدی روبرو کند. مشکلات خاص دیابت مانند آسیب به عروق خونی و اعصاب می‌تواند در نتیجه گرمازدگی، تبدیل به یک اورژانس پزشکی شود.

رستمی گفت: افراد مبتلا به دیابت در تابستان بیشتر در خطر گرمازدگی و از دست دادن آب بدن هستند و کم آبی بدن عاملی برای افزایش قندخون در مبتلایان به دیابت بوده و یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها در رابطه با افراد دیابتی در روزهای گرم، کاهش ناگهانی قندخون یا هیپوگلیسمی است.

این کارشناس بهداشت محیط افزود: عرق کردن و خستگی ناشی از آب و هوای گرم می‌تواند نشانه‌ای از هیپوگلیسمی در این افراد باشد؛ البته علاوه بر کم شدن آب بدن، گرمازدگی و افزایش قندخون، مشکلات بهداشتی پا هم در این بیماران در روزهای گرم زیاد می‌شود.

او با اشاره به این نکته که مبتلایان به دیابت نوع 2 در روزهای گرم سال باید مراقبت های لازم را در نظر داشته باشند، افزود: بررسی سطح قندخون به طور منظم و دست کم چهار بار در روز ضروری است؛ فرد دیابتی باید در روزهای گرم مطمئن باشد که به میزان کافی آب می ‌نوشد.

رستمی در ادامه گفت: اگر در مبتلایان به دیابت نوع2 سطح قندخون بالاتر رود، میزان دفع ادرار در آنها بالا رفته و در نتیجه مایعات بیشتری را از دست می دهند؛ همچنین داروهایی مانند "متفورمین" خطر کم آب شدن بدن را افزایش می‌ دهند.

چه نشانه هایی را جدی بگیریم؟

این کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه مصرف آب معمولی یا دارای چند قطره لیمو و خودداری از نوشیدنی‌ های کافئین دار را در این زمینه مهم برشمرد و تاکید کرد: هرگونه نشانه مانند سرگیجه، غش کردن، عرق کردن بیش از حد، گرفتگی عضلانی، سردرد، پوست رنگ پریده و ضربان قلب سریع در مبتلایان به دیابت در فصل گرم سال شایع است که بیمار در صورت مشاهده این نشانه ها باید فورا با پزشک تماس بگیرد.

او با تاکید بر اهمیت مراقبت از سلامت پا در مبتلایان به دیابت، اضافه کرد: اهمیت مراقبت از سلامت پا در روزهای گرم دو چندان می‌ شود، زیرا عرق زیاد ناشی از استفاده از جوراب و برخی کفش ‌ها، سلامت پای این افراد را تهدید می کند.

مشورت با پزشک برای ورزش فراموش نشود

رستمی به این افراد توصیه کرد: پاهای خود را در روزهای گرم همیشه خشک نگه دارند و حتی زمانی که خارج از منزل هستند، پاها هر روز از نظر ابتلا به زخم باید بررسی شوند و فرد مبتلا به دیابت باید در شرایط خاصی ورزش کند؛ قندخون بیمار باید بین 80 تا 250میلی ‌گرم در دسی ‌لیتر خون باشد؛ دیابتی ها در زمینه تهیه بهترین برنامه ورزشی در روزهای گرم، باید با پزشک مشورت کنند.

کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین گفت: آفتاب سوختگی در هر شرایطی زیان آور اما برای بیماران دیابتی خطرناک‌تر است زیرا این فرآیند پوستی می‌تواند باعث افزایش قندخون شود.

رستمی تاکید کرد: خودداری از مصرف الکل یا نوشیدنی‌های ورزشی که منجر به از دست رفتن آب بدن می‌شود، ضروری است و همه دیابتی‌ها باید از پوشش ایمنی در برابر آفتاب، کرم‌های ضد آفتاب یا کلاه، استفاده کنند.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار