پالم از تمام لبنیات کشور حذف شد | فراتاب
کد خبر: 3282
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1395 - 21:55
رییس سازمان غذا و دارو از حذف کامل روغن پالم از تمام انواع لبنیات در کشور خبر داد و موارد مجاز استفاده از این روغن را در صنایع غذایی اعلام کرد.
به گزارش فراتاب، رییس سازمان غذا و دارو از حذف کامل روغن پالم از تمام انواع لبنیات در کشور خبر داد و موارد مجاز استفاده از این روغن را در صنایع غذایی اعلام کرد.

رسول دیناروند افزود: روغن پالم به طور کلی از تمام انواع لبنیات در کشور حذف و استفاده از این روغن در لبنیات ممنوع شده است و هیچ پروانه تولید فرآورده های لبنی در کشور وجود ندارد که مجوز استفاده از روغن پالم داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: البته تخلف در هر زمانی ممکن است، رخ دهد اما مطالعات و نمونه برداری های سازمان غذا و دارو نشان می دهد که مدت ها است هیچ نمونه ای از لبنیات در کشور پیدا نشده است که حاوی روغن پالم باشد و دانشگاه های علوم پزشکی به طور مداوم این موضوع را در سراسر کشور کنترل می کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره موارد مجاز استفاده از روغن پالم توضیح داد: استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی در چند مورد مجاز است که شامل تولید روغن های سرخ کردنی، تولید مینارین(خامه قنادی) و مارگارین(کره گیاهی) و نیز تولید برخی بستنی هاست.

دیناروند اضافه کرد: واردات روغن پالم به کشور در سه سال گذشته به شدت کم شده و از بالای 700هزار تن در سال 91 به حدود 400 هزار تن در سال 94 رسید و امسال نیز با افزایش تعرفه واردات روغن پالم انتظار داریم، باز هم میزان واردات این روغن به کشور کاهش یابد.

رییس سازمان غذا و دارو پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: در گذشته به علت ارزان بودن روغن پالم بیش از 50 درصد روغن خوراکی مصرفی کشور را این روغن تشکیل می داد.

وی گفت: اکنون به سهم 30 درصدی روغن پالم از کل روغن های مصرفی در کشور رسیده ایم و از امسال دیگر سقف واردات را برای روغن پالم تعریف نمی کنیم بلکه با افزایش تعرفه واردات و گران شدن روغن پالم خود به خود میزان مصرف آن کنترل می شود.
روغن پالم نوعی روغن خوراکی است که از نوعی درخت نخل که بیشتر در کشورهای جنوب شرقی آسیا وجود دارد به دست می آید.

این روغن انواع مختلفی دارد و به علت قوام و مقاومت آن در برابر حرارت و نیز ارزان تر بودن آن نسبت به روغن های دیگر در تولید روغن های مخصوص سرخ کردنی و روغن هایی که در شیرینی پزی و صنعت غذا مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود.

میزان اسید چرب اشباع که روغنی مضر و عامل گرفتگی عروق و بیماری های قلبی و عروقی است، در روغن پالم نسبت به برخی روغن های خوراکی دیگر مانند روغن سویا، کلزا، ذرت و آفتابگردان بیشتر است.

میزان اسید چرب اشباع در روغن پالم حدود 46درصد است، در حالی که میزان این اسید در سایر روغن های گیاهی در حدود 10درصد و کمتر است. البته در روغن های جامد میزان اسید چرب اشباع از روغن پالم هم بیشتر است و البته روغن های جامد به علت داشتن کلسترول و هیدروژنه بودن و داشتن ایزومر ترانس از روغن پالم مضرتر هستند.

روغن پالم فاقد کلسترول است اما مصرف آن کلسترول بد(LDL) را بالا می رود.

در مجموع روغن پالم از روغن های جامد بهتر و از روغن های گیاهی دیگر بدتر است.
منبع: ایرنا
نظرات
آخرین اخبار