کد خبر: 3266
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1395 - 10:30
جدایی رسمی جبهه النصره از القاعده
«ابومحمد الجولانی»، رهبر جبهه النصره دریک فایل صوتی و تصویری به صورت رسمی جدایی جبهه النصره را از سازمان القاعده و تغییر نام آن به «جبهه فتح الشام» را اعلام کرد

فراتاب - گروه بین الملل: جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه جهت خارج شدن از لیست گروه های تروریستی و بدست آوردن حمایت های بین المللی و ترس از هدف قرار دادن این گروه از سوی امریکا و روسیه به «جبهه فتح الشام»تغییر نام داد.

امروز «ابومحمد الجولانی»، رهبر جبهه النصره دریک فایل صوتی و تصویری که در شبکه الجزیره پخش شد به صورت رسمی جدایی جبهه النصره را  از سازمان القاعده و تغییر نام آن به «جبهه فتح الشام» را اعلام کرد. الجولانی که عمامه‌ای سفید بر سر داشت و لباسی نظامی به تن کرده در پیامش هدف از این اقدام ، برای متحد شدن دیگر گروه‌ها با یکدیگر صورت گرفته واین که  این گروه با هیچ طرف خارجی ارتباط ندارد. وی در ابتدای سخنان خود از ایمن الظواهری، سرکرده القاعده و «احمد حسن ابوالخیر»، معاون وی به دلیل درک ضرورت جدایی النصره تشکر کرد و گفت که تاریخ این اقدام وی را به نیکی یاد خواهد کرد. پیش تر ایمن الظواهری رهبر القاعده در پیامی صوتی گفته بود که جبهه النصره جهت رسیدن به اهداف خود می‌تواند روابط سازمانی خود با القاعده را قربانی کند.

جبهه النصره سال 2012 در سوریه تشکیل شد و علیه حکومت سوریه و مراکز آن عملیات های متعددی انجام داد و در سال های اخیر به یکی از قوی ترین گروه های مخالف بشار اسد تبدیل شد. بخش وسیعی از مناطق شمال و جنوب سوریه توسط جبهه النصره و برخی دیگر از گروه های مخالف بشار اسد کنترل می شود.

در اولین واکنش ها به این اقدام رهبر جبهه النصره،«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام نمود ممکن است این فقط یک تغییر نام باشد ولی ما گروه‌ها را بر اساس اعمال، ایدئولوژی و اهدافشان قضاوت می‌کنیم. وی در ادامه افزود نظر ما در خصوص جبهه‌النصره عوض نشده و این گروه کماکان هدفی مشروع برای آمریکا و روسیه است.

نظرات
آخرین اخبار