کد خبر: 316
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 09:45

فراتاب: میزان معاملات تجارت خارجی تاجیکستان در ماه ژانویه سال جاری، در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۲ در صد کاهش یافته است.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از سایت آسیا پلوس، آژانس دولتی آمار تاجیکستان وابسته به نهاد ریاست جمهوری این کشور، میزان معاملات تجارت خارجی این جمهوری در ماه ژانویه سال جاری را ۳۰۳ میلیون دلار اعلام کرده است که در مقایسه با سال قبل، کاهش ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری برابر با ۱۲ در صد را نشان می دهد.

طی ماه نخست سال جاری همچنین تراز بازرگانی تاجیکستان منفی بوده است که واردات نسبت به صادرات افزایش ۴ برابری را نشان می دهد. چنانچه در این مدت، به مبلغ ۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار محصولات از تاجیکستان صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار یا نزدیک به ۳۲ در صد کاهش یاقته است. از سوی دیگر طی این مدت به تاجیکستان به مبلغ ۲۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار محصولات وارد شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش ۴ و نیم در صدی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه سال جاری چین با اختصاص ۷۲ میلیون دلار از کل تجارت خارجی تاجیکستان به خود، به شریک نخست تجاری این کشور تبدیل شده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ روسیه با بیش از ۱ میلیارد دلار میزان تجارت خارجی با تاجیکستان و چین با ۷۹۳ میلیون دلار در رده های اول و دوم به عنوان شرکای مهم تجاری این کشور قرار گرفته بودند. در مجموع درسال ۲۰۱۵ میزان معاملات تجارت خارجی تاجیکستان به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده بود که در مقایسه با سال قبل کاهش ۱۸ در صدی را نشان می دهد.

نظرات
آخرین اخبار