برای مبارزه با بوکوحرام در کنار شما هستیم | فراتاب
کد خبر: 3141
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1395 - 18:16
ظریف در دیدار با وزیر خارجه نیجریه مطرح کرد:
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به روابط دو جانبه دیرینه میان ایران و نیجریه، خطاب به وزیر خارجه این کشور گفت : ما در کنار شما برای مبارزه با القاعده و بوکوحرام هستیم.

به گزارش فراتاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به غرب آفریقا سفر کرده است، صبح امروز با محمد بوهاری رییس جمهوری و جفری اونی وزیر امور خارجه نیجریه دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای نیجریه ای خود با تاکید بر این که ما یک روابط دوجانبه دیرینه داریم اظهار داشت: ما در کنار شما برای مبارزه با القاعده و بوکوحرام هستیم. همکاری های ما در حوزه روابط دو جانبه محدود نمی شود و در مجامع و سازمان های بین المللی مانند اوپک، همکاری های اسلامی، عدم تعهد و کشورهای صادرکننده گاز همکاری داریم.
وی افزود: من با یک هیات بزرگی تجاری از بخش های مختلف به نیجریه آمده ام و این نشان دهنده علاقه مندی بخش های دولتی و خصوصی ما برای گسترش روابط و همکاری است.
ظریف با بیان اینکه روابط فرهنگی مردمی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد، ادامه داد: دانشجویان زیادی از نیجریه مهمان ما هستند و در حال تحصیل در ایران می باشند.
در این دیدار همچنین جفری اونی اما وزیر خارجه نیجریه گفت: ایران کشور بسیار مهمی در منطقه و جهان است و ما بسیار علاقه مند به تعمیق و گسترش روابط در همه حوزه ها و زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین المللی هستیم.
وی با بیان این که ما روابط بسیار خوبی داشته و داریم اظهار داشت: از رفع تحریم های ایران بسیار خرسندیم و از آن استقبال می کنیم.
وزیر خارجه نیجریه افزود : همکاری دو کشور در ثبات بازار جهانی نفت بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: ما نمی خواهیم کشوری تک محصولی و متکی به نفت باشیم، از این رو آماده استفاده از تجربیات ایران و گسترش روابط با آن هستیم.

عزم جدی ایران برای گسترش روابط با آفریقا

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و نیجریه افزود: دو کشور می توانند در مجامع و سازمان های مختلف بین المللی مانند اوپک، جنبش غیرمتعهدها، سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه (D8)و سازمان همکاری اسلامی همکاری و نقش تاثیر گذار و مهمی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: حضور بخش های مختلف اقتصادی و تجاری در هیات اعزامی ایران به آفریقا نشان دهنده عزم این کشور برای تحکیم روابط اقتصادی کشورهای در این قاره است.
وزیر امور خارجه ایران خطاب به تجار و فعالان اقتصادی نیجریه ای اظهار داشت: هر بخشی را که نیاز به همکاری دارید هم اکنون در این نشست حضور دارند که می توانید با آنان گفت و گو کنید.
جفری اونی اما وزیر امور خارجه نیجریه نیز در این نشست گفت: سال گذشته وقتی از ایران دیدار کردم تحت تاثیر پیشرفت های شگرف ایران در همه زمینه ها آن هم در شرایط تحریم قرار گرفتم.
وی با بیان این که از رفع تحریم های ایران بسیار خرسندیم و از آن استقبال می کنیم، تصریح کرد: نیجریه از گسترش روابط و همکاری ها در همه زمینه های علمی، فناوری، اقتصادی و تجاری حمایت می کند.

 

نظرات
آخرین اخبار