کد خبر: 311
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 08:43
با سفر اوباما به کوبا بعد از 88 سال
در 14 ماه گذشته و پس از آغاز مذاکرات محرمانه دو کشور با میانجیگیری پاپ فرانسیس ، دو کشور در نهایت به عادی سازی روابط رسیدند.

فراتاب: سفر اوباما به کوبا پس از نزدیک به 9 دهه در تاریخ روابط واشنگتن - هاوانا بی سابقه است  و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا ماه آینده (مارس) در قالب سفری دوره ای به چند کشور آمریکای لاتین از کوبا نیز دیدار خواهد کرد. خبر از سر گیری روابط کوبا و ایالات متحده آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی آن هم پس از دهه ها خصومت، جهان را شگفت زده کرد.
پیش از این اوباما و رائول کاسترو رهبران آمریکا و کوبا در سال 2013 و در حاشیه مراسم تشیع جنازه نلسون ماندلا، رهبر ضدآپارتاید آفریقای جنوبی، برای اولین بار یکدیگر را ملاقات کردند.
در 14 ماه گذشته و پس از آغاز مذاکرات محرمانه دو کشور با میانجیگیری پاپ فرانسیس ، دو کشور در نهایت به عادی سازی روابط رسیدند. رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در ۲۹ سپتامبر در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با آقای اوباما به گفتگو نشسته بود. آقای کاسترو همچنین طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خواهان رفع تحریم های تجاری آمریکا برای عادی سازی روابط دو کشور شده بود.

دو کشور در بیست ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی روابط دیپلماتیک شان را پس از ۵۴ سال از سر گرفتند و سفارت ایالات متحده آمریکا در هاوانا در ماه اوت گذشته با حضور جان کری بازگشایی شد.

چند روز پیش نیز کوبا و ایالات متحده آمریکا در زمینه از سر گیری خدمات حمل و نقل هوایی میان دو کشور نیز به توافق رسیدند.
روابط سیاسی و دیپلماتیک هاوانا- واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا و پیروزی انقلاب سوسیالیستی سال 1959 در این کشور قطع و دو کشور نسبت به یکدیگر تخاصم و دشمنی داشتند و حتی بعد از پایان جنگ سرد ادامه یافت. در این مدت (از سال 1959 به بعد) 10 رییس جمهور در آمریکا بر سر کار آمده است که روابط دو کشور بدون تغییر مانده بود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) در دهه های گذشته عملیات های ناکام زیادی برای سرنگونی حکومت کمونیستی کوبا انجام داده است. هم چنین واشنگتن در سال 1962 میلادی، بعد از قطع روابط دیپلماتیک با هاوانا،  کوبا را به طور رسمی تحریم کرد.

امریکا در سال 1982 میلادی نام کوبا را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. حفظ نام کوبا در فهرست سیاه امریکا هاوانا را با موانعی چون قطع هرگونه صادرات سلاح، قطع کمک‌های اقتصادی و نیز تحریم های مالی مواجه کرده و روند دستیابی این کشور به بانک جهانی و برخورداری از وام های دیگر را دشوار می کرد.
جیمی کارتر رییس جمهور اسبق آمریکا نیز در سال های 2002 و 2011 دو بار به منظور دیدار با برادران کاسترو به کوبا سفر کرد ، اما سفر کارتر  2 تا 3 دهه پس از ریاست جمهوری اش و به عنوان رییس جمهور اسبق آمریکا انجام شده است.

اولین و تنها سفر یک رییس جمهور آمریکا به کوبا از سوی "کالوین کولیج " رییس جمهور اسبق آمریکا در سال 1928 انجام شده است.

نظرات
آخرین اخبار