کد خبر: 3099
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1395 - 02:56
ثریا مردانپور
آلرژی (حساسیت) عبارتست از واکنش التهابی بدن به بعضی از محرکهای خارجی مانند غذا و ترکیبات موجود در هوا که در آن فرد بیمار از یک خارش پوستی خفیف تا التهاب ریه ها رو تجربه کند.

فراتاب ـ گروه سلامت/ ثریا مردانپور:

آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت عبارتست از واکنش التهابی بدن به بعضی از محرکهای خارجی مانند غذا و ترکیبات  موجود در هوا که در آن فرد بیمارازیک خارش پوستی خفیف تا التهاب ریه ها رو تجربه کند.

در فصلهایی مانند بهار و پاییز و یا شرایط خاص آب و هوایی مانند زمانی که هوا آلوده به ذرات جامدمعلق و یا ریزگردها باشد، فرد ممکن است به آلرژی مبتلا شود. البته دانشمندان معتقدند که اکثرحساسیت‌ها ریشه در ژنتیک دارند.

واکنش التهابی بدن ممکن است بسیار خفیف باشد، مثل: خارش، پوسته پوسته شدن، سرفه، آبریزش و عطسه و گاهی پاسخ بدن به محرک ها بسیار شدید بوده و منجر به التهاب وادم ریه ها و راههای هوایی شده و ممکن است در صورت عدم درمان به موقع باعث مرگ شود.

حساسیت پوستی ممکن است از یک خارش خفیف و پوسته پوسته شدن تا کهیر و در نهایت زخم شدن پوست (که سد دفاعی بدن می باشد) و در نهایت عفونت پوستی متغییر باشد.

 

علایم آلرژی

خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن، کهیر، سرفه های مداوم، تنگی نفس، آبریزش ازچشم وبینی، التهاب سینوسها، التهاب ریه هادر نهایت ادم ریه.

 

عوامل ایجاد کننده حساسیت و اگزما

ژنتیک: عوامل ایجاد کننده حساسیت ها مخصوصا اگزما پوستی ژنتیکی می باشد که گاهی به علت عوامل بیرونی شدت بیشتری پیدا می کند.

عوامل بیرونی: فصل بهار بعلت گرده افشانی، ذرات  جامد معلق در هوا حاصل از سوخت ناقص بنزین و یا بنزین های نامرغوب و با کیفیت پایین، حساسیت به کلر، حساسیت به مواد شوینده که باعث شده چربی روی پوست دست برداشته شده و پوست دست در معرض آسیب این شوینده ها قرار بگیرد، استرس که باعث تشدید حساسیت وی ا تغییر آن از نوع پوستی و کم خطر به کهیر و ادم دستگاه فوقانی و تحتانی تنفسی و ادم سینوس ها و ریه ها شود.

 

راههایی پیشگیری

ـ حدالامکان فرد مبتلا در معرض عوامل حساسیت زا قرار نگیرد.

ـ در الگوی رژیم غذایی از مواد غیر تراتوژن(غیرحساسیت زا )استفاده کنند.

ـ در هنگام کار باشوینده ها از دستکش لاتکس استفاده نمایند.در برخی موارد که حساسیت به دستکش لاتکس هست ـ باید از دستکش نخی در زیر دستکش لاتکس استفاده شود

ـ استفاده مداوم از کرمهای مرطوب کننده و چرب کننده که فاقد مواد حساسیت زا هستند

ـ در نهایت برای آنکه شوینده های صابونی وغیر صابونی مایع آسیب کمتری به پوست وارد کنند بهتراست از سرکه سیب برای رقیق کردن آنها استفاده شود ودر صورت استفاده از صابون های  جامد از نوع cerm barاستفاده شود.

ـ کاهش استرس

 

راههایی درمان

ـ استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون ها (بتامتازون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون، آنتی هیستامین ها و ...) زیر نظر پزشک

ـ استفاده از کرم ها و پماد های حاوی کورتون

ـ تغذیه درمانی

ـ تست‌های حساسیت که در مراکز آلرژی انجام می شود.

ـ در نهایت این روزها بحث استفاده از نیش زنبور عسل برای بیماریهای اتوایمونیون (مبارزه بدن علیه خودش) مانند آلرژی، روماتویید، سرطان، MS و... بسیار داغ است.

نظرات
آخرین اخبار