از ایران تا نیس، مقابله تمام عیار با تروریسم | فراتاب
کد خبر: 3045
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395 - 14:33
حسین موسویان طی یادداشتی در روزنامه هافینگتون پست مطرح کرد:
متاسفانه فرانسه در دو هفته اخیر محل دو واقعه مربوط به تروریسم بود: حادثه غم‌انگیز حمله تروریستی کامیون در نیس توسط داعش و نشست سالانه سازمان منافقین با سابقه طولانی ترور. هرچند در ظاهر این دو واقعه ارتباطی باهم ندارند اما اشتراک مهم‌شان این است که گروهای

به گزارش فراتاب، سیدحسین موسویان دیپلمات ارشد پیشین و پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا در مقاله‌ای با عنوان " از ایران تا نیس، مقابله تمام عیار با تروریسم" که در روزنامه هافینگتون پست آمریکا منتشر شد نوشت: متاسفانه فرانسه در دو هفته اخیر محل دو واقعه مربوط به تروریسم بود: حادثه غم‌انگیز حمله تروریستی کامیون در نیس توسط داعش و نشست سالانه سازمان منافقین با سابقه طولانی ترور. هرچند در ظاهر این دو واقعه ارتباطی باهم ندارند اما اشتراک مهم‌شان این است که گروهای شرور با سعودی‌ها وابستگی تاریخی دارند. هر دو گروه داعش و منافقین با تاریخچه ترور به نحوی تحت تاثیر و نفوذ عربستان هستند.

با وجودی که این گروه از لیست تروریسم آمریکا خارج شده، اما هم‌چنان در ایران ترور می‌کنند. دست این گروهک تروریستی نه تنها به خون آمریکایی‌ها بلکه به خون تعداد بی‌شماری از ایرانی‌ها، عراقی‌ها و اکراد آغشته است. بعد از انقلاب اسلامی 1979 بیش از 17000 تن از شهروندان ومسئولان عالی‌رتبه ایران را ترور کردند و در تجاوز نظامی صدام به ایران، به عنوان ارتش خصوصی صدام به استخدام در آمده و به خاک کشور خود تجاوز و هم‌وطنان خود را کشتند که تنفر دائمی ملت ایران نصیب‌شان شد. اسامی این 17000 شهید توسط یک سازمان غیرانتفاعی همراه با عکس و مشخصات مستند شده است. در اکتبر 1994، روزنامه وال استریت ژورنال از قول هیلاری کلینتون نوشت:"صدام به گروهک منافقین بیش از ارتش خود اعتماد داشت". در سال‌های اخیر این گروهک برخی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کرد. شبکه ان بی سی آمریکا در سال 2012 فاش ساخت که اسراییل این گروهک را برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران آموزش داده است.

افزایش 800 درصدی کمک های عربستان به منافقین

امسال ترکی الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان به عنوان سخنران اصلی در گردهمایی سازمان منافقین خلق در پاریس شرکت کرد و با ستایش از گروهک تروریستی، از هدف این گروه برای تغییر رژیم در ایران حمایت کرد. این اظهارات که عواقب جدی در روابط دو کشور خواهد داشت، در مقطعی صورت گرفت که روابط عربستان و ایران با روابط دو ابرقدرت در دوران "جنگ سرد" تشبیه می‌شود.

من سه هفته پیش در تهران با یکی از مقامات در مورد ضرورت بهبود روابط تهران ـ ریاض صحبت می‌کردم. او به من گفت که آغوش تهران باز بوده و هست منتهی ریاض مسیر خصومت را برگزیده است. او به من گفت که تهران اطلاعات دقیقی در مورد کمک‌های مالی ریاض به این گروه تروریستی دارد و می‌داند که این کمک‌ها در دو سال اخیر بیش از 800 درصد افزایش یافته به طوری‌که ریاض امسال هزینه برگزاری نشست سازمان منافقین در پاریس را تقبل کرده و ترکی الفیصل هم ماموریت یافته با حضور در این نشست، اتحاد سعودی با این گروهک را اعلام کند.

سخنرانی ترکی الفیصل در نشست منافقین نشان داد که عربستان به دنبال تخریب شانس هرگونه احتمال تنش‌زدایی با ایران است. ریاض باید درک کند که انتخاب چنین مسیری، نه تنها صلح و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش به خطر می‌اندازد بلکه جا پای صدام می‌گذارند که ممکن است به همان سرنوشت دچار شوند. عربستان با مسیر فعلی حتی با کشورهای عربی متحد خود نیز فاصله پیدا کرده است، به جز بحرین که فعلا به مثابه یک ایالت عربستان است، سایر کشورهای عربی علاقه‌ای به این حد از خصومت با ایران ندارند ضمن این‌که قدرت‌های جهانی هم جملگی خواهان بهبود روابط ریاض با تهران هستند. ترکی الفیصل هم به‌جای استفاده از نفوذ و توان و تجربه بالایی خود برای صلح و دوستی دو کشور مهم ایران و عربستان، خود را به دام تجربه‌های شکست خورده گذشته انداخته است.

حمایت آشکار اخیر عربستان از گروهک منافقین، مبین این حقیقت است که ریاض حامی هر گروه افراطی منحرف افراط‌گرای مدعی اسلام در جهان است. اقدام وحشیانه تروریستی نیس فرانسه توسط داعش وتایید گروهک تروریستی منافقین یک مخرج مشترک دارد و آن‌هم عربستان سعودی است. زمانی‌که داعش شهر موصل عراق را اشغال کرد، سایت سازمان تروریستی منافقین نوشت که موصل به دست "انقلابیون" فتح شد!

همان‌طور که من در کتاب خود در مورد روابط ایران وآمریکا مستند کرده‌ام، سازمان منافقین قبل از انقلاب با اقدامات مسلحانه تعدادی از آمریکایی‌های عالی‌رتبه را نیز در ایران ترور کرد.

لزوم مبارزه بدون تبعیض با تروریسم

مدتی است که جامعه جهانی به این حقیقت پی برده که عربستان حامی اصلی گروه‌های تروریستی هم‌چون داعش و القاعده و جبهه النصره است. بسیاری از مقامات آمریکایی رسما به این واقعیت اعتراف کرده‌اند. حتی خانم هیلاری کلینتون در سخنرانی سال قبل خود در موسسه بروکینکز آمریکا تصریح کرد که عربستان منشاء اصلی مالی و پشتیبانی افراط‌گرایی امروزه در جهان است. در گزارش اخیر مجلس عوام انگلیس تایید کرده که افراد نزدیک به حکومت‌های عرب خلیج فارس تامین‌کنندگان مالی داعش هستند. ایدئولوژی این گروه‌ها هم وهابیت است که از نظر تاریخی هویت سعودی‌هاست. در حالی‌که داعش جهان را مورد تاخت و تاز تروریستی خود قرار داده است، گروهک منافقین هم در ایران مرتکب این جنایت‌ها شده‌اند. انتظار ایران از جامعه جهانی این است که با داعش و گروه تروریستی منافقین مقابله جدی و یکسان صورت گیرد.

در اولین قدم، کشورهایی مثل فرانسه نباید میزبان گروه تروریستی منافقین باشند و عربستان هم نباید این گروهک را سرپرستی کند. در جنگ علیه ترور، رهبران اروپا و عربستان باید درک کنند که نمی‌توانند برای منافع ژئوپولتیک، گروه‌های تروریستی را به گروه بد و خوب تقسیم کنند.

با توجه به واقعه تلخ نیس فرانسه، جامعه جهانی باید این واقعیت را درک کنند که تهدید فزاینده گروه‌های تروریستی هم‌چون منافقین یک پدیده مرتبط با یکدیگر است. جهان در صورتی موفق به ریشه کنی تروریسم تهدیدکننده امنیت جهانی خواهد شد که مبارزه تمام عیار، همه جانبه‌، هم‌بسته و بدون تبعیض باشد. حوادث تروریستی اخیر در نیس و بغداد که جان صدها نفر را گرفت و قربانی شدن هزاران ایرانی توسط منافقین باید یکسان مورد توجه و اقدام قرار گیرند. مرتکبان این جنایت‌ها و حامیان ایدیولوژیک، مالی و تسلیحاتی آنها اجزاء یک پازلی هستند که باید با آن مقابله کرد. تهدید جهانی ترور حل نخواهد شد مگر این‌که این مجموعه اجزاء یک پازل تلقی شوند و اقدامات جدی و هم‌زمان و بهم پیوسته برای مقابله با آن صورت گیرد. از این رو نه تنها باید اقدامات پیشگیرانه مدنظر باشد بلکه هم‌زمان با حامیانی که تروریسم از منافقین تا داعش را مشروعیت بخشیده، تربیت و حمایت کرده، مقابله شود.

نظرات
آخرین اخبار