کد خبر: 303
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 23:20
مسعود سالاری
ترکیه نیز همچون بیشتر کشورهای خاورمیانه با چالش تروریسم روبرو بوده است که اخرین حمله تروریستی به روز چهار شنبه 28 بهمن باز می گردد.

فراتاب ـ ترکیه که درگیر تنش های داخلی و منطقه ای است، در سال های اخیر هدف حملات تروریستی از سوی گروه های مختلف قرار گرفته است. برخی از مهم ترین آنها در پی می آید:

۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ – دو بمبگذار انتحاری جلیقه های خود را میان گروهی از طرفداران کردها که در حال راهپیمایی در آنکارا بودند، منفجر کردند. در این حادثه که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود، ۱۰۳ نفر کشته و ۲۴۸ نفر زخمی شدند.

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ – بر اثر انفجار یک بمب در محل تجمع جوانان عضو سازمان های چپگرا در شهر سوروچ ۳۳ نفر کشته و ۱۰۴ نفر مجروح شدند. این سازمان ها برای سفر جوانان به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه و شرکت در بازسازی این شهر برنامه ریزی کرده بودند. در آن زمان کوبانی به تازگی از دست داعش آزاد شده بود و داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

۶ ژانویه ۲۰۱۵ – یک بمبگذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را فعال کرد. بر اثر این حادثه به جز بمبگذار، یک مأمور پلیس کشته و مأمور دیگری مجروح شد. بمبگذار زنی اهل داغستان و تبعه چچن و روسیه به نام دیانا رمضانووا بود. او در هنگام حمله باردار بود.

۱۱ مه ۲۰۱۳ – دو خودرو بمبگذاری شده در شهر ریحانلی در پنج کیلومتری مرز سوریه منفجر شدند. انفجار این دو خودرو ۵۱ کشته و ۱۴۰ مجروح بر جای گذاشت.هیچ کس مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفت، اما مأموران دولتی سوریه، گروه های جهادی و گروه مارکسیست ترکیه در مظان اتهام قرار دارند.

۱۱ فوریه ۲۰۱۳ – یک خودرو ون با شماره پلاک سوریه در گذرگاه مرزی باب الهوا در خاک ترکیه منفجر شد. این انفجار ۱۳ کشته و ۲۸ مجروح بر جای گذاشت. دولت ترکیه این حادثه را یک اقدام تروریستی نامید.

۲۰ اوت ۲۰۱۲ – انفجار بمب در شهر غازیان تپه در جریان مراسم عید فطر ۱۰ نفر کشته و بیش از ۶۴ نفر مجروح شدند. هیچ فرد یا گروهس مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ – یک خودرو بمبگذاری شده در خیابانی در آنکارا و در نزدیکی ساختمان های دولتی منفجر شد. چهار نفر در این انفجار کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه «شاهین های آزاد کردستان» که با پ کا کا در پیوند است، اعلام کرد که عامل این حمله بوده است.

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ – یک بمبگذار انتحاری در میدان تقسیم استانبول ۳۲ تن، از جمله ۱۵ مأمور پلیس را به کام مرگ فرستاد.

۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ – دست کم ۱۷ نفر بر اثر دو انفجار در منطقه تجاری گوگورن استانبول کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. این حادثه نیز در شمار حوادث تروریستی قلمداد شده است.

۹ ژوئیه ۲۰۰۸ – سه مأمور پلیس و سه مرد مسلح در حمله به ورودی کنسولگری ایالات متحده آمریکا در استانبول کشته شدند. سفیر آمریکا در ترکیه ضمن محکوم کردن این حادثه، آن را یک «اقدام تروریستی آشکار» علیه کشورش خواند.

۱۲ سپتامبر ۲۰۰۶ – انفجار بمبی در نزدیکی یک پارک در دیار بکر بزرگ ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه، به مرگ ۱۰ نفر انجامید. ۸ نفر از قربانیان کودک بودند.

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ – انفجاری در یک منطقه گردشگری در حوالی صد کیلومتری پلاژهای ساحلی آنتالیا در جنوب ترکیه سبب مرگ ۴ تن و مجروحیت ۲۸ تن دیگر شد. «شاهین های آزاد کردستان» مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

 

منبع: یورو نیوز

نظرات
آخرین اخبار