کد خبر: 3026
تاریخ انتشار: 31 تیر 1395 - 03:05
مجموعه عروسکی «شکرستان» به کارگردانی فواد صفاریان پور و تهیه کنندگی جواد فرحانی ساخته می‌شود. «شکرستان» جزو اولین و معدود پویانمایی های ایرانی است که پس از ۸ سال تصمیم به ساخت آن گرفته شده و بهترین گروه عروسکی ایرانی پشت این کار است.

به گزارش فراتاب، داستان‌هایی کهن که در یک شهر خیالی می‌گذرد. موضوعی که دستمایه تولید و ساخت آثار بسیاری مخصوصا برای کودکان بوده است. اما این بار داستان‌های خیالی و پندآموز به شهر ناکجا آباد شکرستان ریختند و ننه قمر، اسکندر، بهلول، فریدون، رویا و … همه آنجا جا گرفتند و با صدای گرم و دلنشین زنده یاد «مرتضی احمدی» برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم شنیدنی شدند. قصه‌های «شکرستان» در بیش از 100 قسمت تولید شدند و آمدن هم زمان عروسک‌های آن هم بر جذابیت این اثر ساده انیمیشنی افزود. از همه این‌ها که بگذریم یکی دیگر از عوامل موفقیت این مجموعه صدای گوینده‌های شخصیت‌های آن بود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از همه این‌ها که بگذریم، حالا پس از گذشت 8 سال از خلق اولین قصه‌های شکرستان، مدتی است که فؤاد صفاریان‌پور به عنوان کارگردان و جواد فرحانی به عنوان تهیه‌کننده تصمیم گرفته‌اند شخصیت‌های این اثر کارتونی را به عروسک تبدیل کرده و به آنها جان ببخشند.
طراحی عروسک‌ها توسط بنفشه بدیعی و محمد اعلمی انجام شده و تعدادی از آنها هم ساخته شده‌اند. دکوری 2 بعدی هم در شهرک سینمایی حاتمی برای آن در نظر گرفته شده که بزرگمهر حسین‌پور و پیمان قانع (طراح دکورهای ماه عسل) طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. در مجموعه انیمیشنی «شکرستان» 8 شخصیت اصلی حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به ننه قمر، اسکندر، بهلول، پادشاه، وزیر، پهلوان و نوچه‌هایش، قاضی و راوی اشاره کرد که در سری جدید، شخصیت‌های دیگری نیز به کار اضافه شده‌اند. حال مدتی از پخش آخرین نسخه تولید شده «شکرستان» می‌گذرد و بنا به خواست شبکه دو سیما و مرکز صبا قرار است تا مجموعه عروسکی این انیمیشن نیز با حضور گروهی از بهترین‌های کار عروسکی تولید شود.
صداپیشه «چرا» این بار به جای «اسکندر» حرف می‌زند
اسکندر کودک شیطان و بازیگوش ماجراهای شکرستان را خیلی‌ها می‌شناسند. شخصیتی که پرفروش‌ترین عروسک این اثر هم بود و حالا در سری عروسکی نیز همچنان حضور پررنگی دارد.
در سری عروسکی آزاده مویدی فرد که پیشتر صداپیشه عروسک‌هایی نظیر چرا، بیژن، نی‌نی، انیمیشن‌های نیروی انتظامی،گل بهار و سپیده، نارنجی در شهرموش‌ها2 و … بوده است، در مجموعه عروسکی «شکرستان» صداپیشه «اسکندر» هم هست. البته مویدی‌فرد در کنار اسکندر قرار است به جای «فریدون» و «شمسی» هم سخن بگوید.
محمد لقمانیان صداپیشه شخصیت پسر فامیل دور و عروسک گردان فامیل دور در مجموعه «کلاه قرمزی» و همچنین صداپیشه شیپور در فیلم سینمایی «شهرموش‌ها2» که یکی از فعالان این حوزه است، در شکرستان صدای «وزیر» و «خواجه الماس» را می‌گوید.
امیر سلطان احمدی که این روزها در سمت مشاور بخش عروسکی برنامه «خندوانه» به همراه محمد بحرانی، مهدی برقعی و حامد ذبیحی فعالیت دارد، قرار است در شکرستان صدای «بهلول» و «کیا» را گویندگی کند. احمدی کارگردان بسیاری از مجموعه‌های عروسکی تلویزیون نیز بوده است و عروسک گردان شخصیت «پسرعمه‌زا» نیز هست.
بهادر مالکی صداپیشه «فامیل دور» یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های «کلاه قرمزی» است که پیش‌تر صداپیشه مجموعه‌های «من و بابام و باباش»، «امداد حشرات» و «مخ‌آبادی‌ها» نیز بوده است، او قرار است در شکرستان به جای دو شخصیت «پادشاه» و «جاج زاده» صحبت کند.
قطعا انتخاب جایگزینی برای مرحوم مرتضی احمدی که راوی نسخه انیمیشنی «شکرستان» بوده است، ساده نیست، اما گروه تولید و انتخاب صداپیشه‌های این کار عروسکی علیرضا ناصحی را به عنوان راوی اثر خود انتخاب کرده‌اند که تا به حال در فیلم سینمایی «دیو و دلبر» و «در به درها» به عنوان کارهای عروسکی حضور داشته است. یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی «شکرستان» شخصیت «ننه قمر» پیرزنی با لهجه اصفهانی است که چارقدی سفید و گلدار بر سر دارد. یکی دیگر از انتخاب‌های گروه صداپیشه‌های این اثر عروسکی که تعجب بسیاری را به خود واداشته است، حضور مقدمی به عنوان یک صداپیشه است.
در شرایطی که مقدمی تا به حال تجربه حضور در کارهای عروسکی را نداشته و خود را معطوف به بازیگری کرده بود،‌حال باید دید آیا مقدمی با توانایی خوبی که در بازیگری دارد، از اولین تجربه صداپیشگی خود نیز سربلند بیرون خواهد آمد یا نه؟! از بازی‌های شاخص او می‌توان به سریال‌های «مدینه»، «سقوط یک فرشته»، «زیر تیغ»، «هفت سنگ» و فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «به نام پدر»، «فرزند خاک» و …. اشاره کرد.
شاید نازنین بیاتی در گذشته صبقه حضور در آثار عروسکی را داشته باشد، اما لااقل در این چند سال اخیر بیشتر او را در قامت بازیگر فیلم‌های سینمایی شاخصی چون: «دربند»، «رخ دیوانه»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و … دیده‌ایم. بیاتی علاوه بر صداپیشگی «رویا» و «پیش‌گو» (یکی از شخصیت‌های جدید) ، طراح لباس این کار عروسکی است.
شیما بخشنده که پیشتر در سمت عروسک‌گردان و صداپیشه فعالیت می‌کرده، در مجموعه «کلاه قرمزی» نیز عروسک گردان «آقوی همساده» و «دختر همسایه» بود. بخشنده در «شکرستان» صدای «نوزاد1» که یکی از شخصیت‌های جدید این مجموعه عروسکی است، را می‌گوید.
حسام محمودی بازیگر سریال «زعفرانی» که نوروز امسال از شکبه دو سمیا بروی آنتن رفت، تا به حال تجربه حضور در آثار سینمایی چون: «مرگ ماهی«، «مردن به وقت شهریور»، «خسته نباشید» و … را داشته است، در «شکرستان» صداپیشه شخصیت «صفدر» است.
وحید نفر که اغلب در حیطه بازیگری فعالیت داشته است، یکی از افرادی است که به جای شخصیت‌های مصادره و پیرپلاسی صحبت می‌کند. همچنین مهدی شاه پیری بازیگر و فعال عروسکی نیز در شکرستان صدای دو شخصیت جدید به نام‌های «لولویی» و «آقای ناگوار» را می‌گوید.
در میان همه چهره‌های عروسکی شاخص در این سالها بد نیست یادی از محمد بحرانی کنیم که پیش‌تر و ابتدای پیش تولید «شکرستان» قرار بود یکی از صداپیشه‌های این مجموعه عروسکی باشد، اما الان بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست نام او در لیست عوامل وجود ندارد. شاید حضور او در مجموعه خندوانه و صداپیشگی عروسک محبوب جناب خان دلیل این غیبت باشد.

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار