سهم مهاجران: 6 کشور ثروتمند جهان تنها پذیرای 9 درصد! | فراتاب
کد خبر: 2999
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 12:10
آکسفام اعلام کرد:
یش از نیمی از پناهندگان جهان _تقریبا 12 میلیون نفر_ در اردن، ترکیه، فلسطین، پاکستان، لبنان و آفریقای جنوبی زندگی میکنند علیرغم اینکه این کشورها چیزی کمتر از 2 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند.

فراتاب گروه بین الملل: آکسفام -کنسرسیوم بین المللی پناهندگان- گفت: شش کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان که 60 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند، کمتر از 9 درصد مهاجران دنیا را در خود جای داده اند, در حالیکه کشورهای فقیرتر بخش اعظم این بار را بر دوش میکشند.

براساس گزارش منتشر شده توسط این موسسه در روز دوشنبه امریکا، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا که 56.6 درصد GDP جهانی را در اختیار دارند تنها 2.1 میلیون نفر از پناهندگان را میزبان هستند. این تعداد تنها 8.9 میزان جهانی پناهندگان است. از این 2.1 میلیون نفر یک سوم در آلمان پذیرفته شده اند در حالیکه 1.4 میلیون نفر باقی مانده در پنج کشور دیگر تقسیم شده اند. آکسفام پذیرش تنها 168937 پناهجو را برای بریتانیا شرم آور دانست.

بیش از نیمی از پناهندگان جهان _تقریبا 12 میلیون نفر_ در اردن، ترکیه، فلسطین، پاکستان، لبنان و آفریقای جنوبی زندگی میکنند علیرغم اینکه این کشورها چیزی کمتر از 2 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. آکسفام کشورهای ثروتمند را برای پذیرش میزان بالاتری از پناهندگان و کمک به کشورهای فقیرتر برای ایجاد تسهیلات لازم برای پناهندگان در این کشورها فراخوانده است. مارک گلدرینگ رییس آکسفام گفت: " این یکی از بزرگترین چالشهای عصر ماست. مساله ای پیچیده که نیاز به همدلی و پاسخگویی جهانی دارد.کشورهای ثروتمند باید سهم خود در پذیرش پناهجویان را پذیرا باشند و کمکهای بیشتری کنند و تا زمانیکه آنها درکشورشان حضور دارند از آنها حفاظت کنند.

بریتانیا بیش از هر زمانی هم اکنون میتواند جامعه باز و بردبار خود را که برای ایفای نقش خود در حل منازعات جهانی آماده کرده بود نشان دهد. این شرم آور است که یکی از ثروتمندترین اقتصادها ی جهانی، چیزی کمتر از 1درصد پناهندگان را پناه داده است."

براساس گزارش UNHCR _کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل_ در سال 2015بیش از 65 میلیون نفر به دلیل خشونت، جنگ و نقض حقوق بشر مجبور به ترک خانه هایشان شده اند که این میزان در تاریخ بیسابقه است.بیشتر این افراد یعنی 40.8 میلیون نفر از آنان در کشور خود آواره شده اند و 21.3 میلیون تن از آنان به کشورهای دیگر پناهنده شدند و 2.3میلیون نفر از این افراد در انتظار پذیرش از سوی کشورهای صنعتی هستند. جنگ سوریه عمده ترین عامل این جابجایی جمعیتی بوده است و ناامنی و مشکلات این چنینی در بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودان جنوبی و یمن در مرتبه بعد قرار دارند. آکسفام گزارش داد که برخی از کشورهای ثروتمند تلاش دارند تا قوانین ورود مهاجران را سخت تر کنند که یکی از این موارد معاهده بین ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه مارس است.

منبع: گاردین

نظرات
آخرین اخبار