کد خبر: 2996
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 13:32
مهمت کوچ
آیا کودتای ترکیه واقعی بود؟ آیا کودتا نمایشی بود؟ ...

فراتاب - گروه بین الملل: همچنان خبر و حواشی کودتای نافرجام اول هفته ترکیه، در صدر اخبار و حساسیت های رسانه ها و تحلیلگران مختلف بین المللی و منطقه ای قرار دارد. در این بین حرف و حدیث ها و گمانه ها در مورد واقعی بودن یا نمایشی بودن کودتا هم به یکی از مباحث گرم و البته پرمناقشه تبدیل شده است. هریک از طرفین برای مدعای خود نیز دلایل و استدلال هایی می آورند. نوشتار کوتاه زیر توسط مهمت کوچ که خود ساکن آنکارا است و در شب کودتا در میان مردم شهر به تشکیل زنجیره انسانی در اطراف کاخ ریاست جمهوری زده است برای فراتاب نوشته شده است. کوچ ضمن رد استدلال کسانی که معتقدند کودتا نمایشی بوده است از جدی بودن آن صحبت می کند و کسانی را که مدعی نمایشی بودن کودتا هستند را دچار اذهان توهم توطئه ای تفسیر می کند در همین زمینه هم نمایشنامه کوتاهی نوشته است که بدنبال می آید:

نام نمایش: کودتای نمایشی

کارگردان و بازیگر نقش اول: رجب طیب اردوغان

سیاهی لشکرهای نمایش: ارتش و مردم ترکیه

 

  • صحنه برنامه ریزی کودتا؛ کاخ ریاست جمهوری، اردوغان و ژنرال ها و امرای ارتش در حال خوردن شام مشغول صحبت در مورد کودتا هستند:
  • اردوغان: آقایان باید بهم کمک کنید
  • ژنرالها: اطاعت قربان.
    اردوغان: می خواهم نظام ریاستی برپا کنم، ولی توی این شرایط نمی توانم!
    ژنرالها: دستور بفرمایید. چکار کنیم قربان؟
    اردوغان: شما باید یک کودتای نمایشی را به اجرا بگذارید. بعد من مثل یک قهرمان و ناجی از یک گوشه ای وارد صحنه می شوم و شما کودتاچیان را سرکوب می کنم. اینطوری محبوبیت و مشروعیتم بیشتر می شود و راه برای دستیابی به اهدافم بیشتر باز می شود
    .
    ژنرالها (کمی به فکر می روند و در گوش هم پچ پچ  می کنند، بعد کاندیدای اصلی انجام نمایش کودتا سینه صاف کرده و می پرسد): خب قربان، چه چیزی گیر ما میاد این وسط؟
    اردوغان: به عنوان خائنین به وطن محاکمه خواهید شد یا به حبس ابد و یا به مرگ محکوم خواهید شد، رتبه ها و مزایای مختلف تون سلب حواهد شد، دارایی ها و اموال تون تصاحب و زن و بچه هاتون هم ذلیل و خوار خواهند شد.
  • (سپس با مکثی رو به ژنرال ها می کند و ادامه می دهد): سناریوی خوبی است
    ژنرالها: اطاعت قربان. نمایش را شروع کنیم! مغز خر خورده ایم دیگه!

 

مهمت کوچ دانش آموخته روابط بین الملل از دانشگاه تهران

انتشار مطالب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار