ايران به هيچ كس اجازه اظهار نظر در مورد سيستم دفاعي خود را نمي دهد | فراتاب
کد خبر: 2986
تاریخ انتشار: 28 تیر 1395 - 18:18
واکنش وزارت خارجه به به گزارش بان کی مون:
بهرام قاسمی سخنگو ی وزارت خارجه ، گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزيابي كرد و تصریح نمود ،این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده واتهامات وارده در آن علی

به گزارش فراتاب، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ، گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزيابي كرد و تصریح نمود ،این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده واتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است .
بهرام قاسمی این گزارش را با روح و متن برجام و حتی قطعنامه 2231متعارض دانست و افزود :این در حالی است که قطعنامه 2231، برجام و تأیید و توافق درباره آن را نشانه تغییری بنیادین در بررسی برنامه هسته‌ای ایران توسط شوراي امنیت عنوان کرده است.
وی اضافه نمود :این گزارش دهی دبیرکل یک رویه اداری و تکراری بوده و صرفا جنبه توضیحی داشته و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل می باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره گزارش دبیرکل سازمان ملل به كوتاهي هاي آمريكا و طرف هاي غربي در عمل به تعهدات خود در برجام را گام مثبتي دانست ،اما تاکید نمود، اینکه گزارش از کنار اين موارد به سادگی عبور كرده، و از درخواست جدي از اعضاي ١+٥ برای پای‌بندی به تعهداتشان طفره مي رود،مایه تاسف است . بهرام قاسمی افزود: جامعه بين المللی انتظار دارد دبيركل سازمان ملل موارد كوتاهي آمريكا و برخي از ديگر اعضاي ١+٥ در عمل به تعهدات برجامي خود را كه مورد گواهي بسياري از كشورها مي باشد، به روشني و صراحت منعكس نمايد.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت : ابراز نگرانی این گزارش نسبت به آزمايشات موشکی ایران ، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه میباشد ، چون برخلاف نص صریح قطعنامه 2231 و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا وبا زیر پا گذاردن کلیه اصول حرفه‌ای وكاملا خارج از حيطه اختيارات دبیرکل در این رابطه اظهار نظر نموده است .
بهرام قاسمی افزود:جمهوري اسلامي ایران مجددا تاكيد مي نمايد كه موشكهاي بالستيك ايران به دليل آنكه براي حمل كلاهك هاي هسته اي طراحي نشده اند به هيچ عنوان در حيطه صلاحيت قطعنامه ٢٢٣١ قرار نمي گيرند و لذا جمهوري اسلامي ايران به هيچ كسي اجازه حتي اظهار نظر در مورد سيستم دفاعي خود را نمي دهد.
بهرام قاسمي تصریح کرد : برجام حاصل یک تلاش طولانی جمعی برای به ثمر رساندن رهیافت دیپلماتیک جهت حل یک بحران ساختگی و ناخواسته بوده است و پایداری آن نیازمند اراده سیاسی همه طرف‌ها در پای‌بندی به تعهداتشان و اقدامات حرفه‌ای و حمایت‌گرانه نهادهایی نظیر سازمان ملل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد :ایران در تداوم سیاست اصولی خود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع، به تعهداتش پای‌بند بوده و خواهد بود؛ با این وجود، تأکید می‌نماید موفقیت این سیاست، صرفاً در گرو اقدام متقابل و صادقانه کلیه طرف‌ها در اجرای کامل و به‌هنگام کلیه تعهداتشان می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل ،اقدام مقتضی متقابل را به عمل خواهد آورد.
بهرام قاسمی با اشاره به اینکه بی‌نتیجه بودن اتخاذ رویکرد تقابلی از سوی شورای امنیت علیه ایران، بارها ثابت شده است ،تاکید نمود:تلاش در جهت تکرار این رویکرد ، اقدامی غیرسازنده میباشد،که بارقه‌های امید ناشی از توافق در خصوص برجام و توسل به راه‌حل دیپلماتیک را از بین خواهد برد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان اضافه کرد:جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که تکرار تجربه گذشته، روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را ،مسموم خواهد ساخت و این به نفع هیچ یک از طرف‌ها و جامعه بین‌المللی نخواهد بود.

نظرات
آخرین اخبار