اعضای هیات نظارت بر برجام مشخص شدند | فراتاب
کد خبر: 2985
تاریخ انتشار: 28 تیر 1395 - 18:11
پس از گمانه زنی های بسیار:
هیأت 8 نفره اعضای برجام که تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره ترکیب آن انجام شده بود، مشخص شد.

به گزارش فراتاب به نقل از ایسنا، هیأت 8 نفره اعضای برجام که تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره ترکیب آن انجام شده بود، مشخص شد. این هیأت پس از آغاز اجرای برجام و بر اساس دستوری از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.
وظیفه هیأت نظارت بر اجرای برجام بر اساس آنچه رهبری در نامه نه بندی خود پیش از آغاز اجرای برجام بر آن تأکید کرده بودند، رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل است که در شوای عالی امنیت ملی تشکیل شده است.
در حالی که در ماه‌های اخیر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران بارها در قبال انتقادهای تندروهای داخلی مبنی بر نقض برجام از سوی طرف مقابل، تصمیم‌گیری در این باره را به هیأت نظارت بر اجرای برجام ارجاع داده‌اند.
اما هویت اعضای این هیأت در طول شش ماه گذشته برای رسانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و بیشتر درباره آنها حدس و گمان‌هایی وجود داشت.
در همین راستا، عضای این هیأت را که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه می‌دهد به این شرح معرفی کرد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری، علی‌ لاریجانی رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبری و سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی.
این هیأت بر اساس نیاز و به فراخور موضوعات مورد بحث درباره برجام تشکیل جلسه می‌دهد.
بر اساس اطلاعات موجود، در سه ماهه اخیر این هیأت تا به حال سه بار تشکیل جلسه داده است، با وجود این در این جلسات که گزارش‌های وزارت امور خارجه درباره روند اجرای برجام ارائه شده است، هیچ تصمیمی درباره نقض برجام گرفته نشده است.
سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست خبری روز گذشته درباره این هیأت با اشاره به اینکه هیأت اجرای برجام هشت عضو دارد و اعضایش با تایید رهبری انتخاب شده‌اند و دستور کار این هیات نیز با تایید و نظر ایشان مشخص می‌شود، گفت که تشکیل جلسات هیأت نظارت، به اقتضای موضوعاتی که پیش می‌آید، انجام می‌شود و افزود: «تاکنون این هیات چندین جلسه تشکیل شده است.

نظرات
آخرین اخبار