پیامدهای منفی کودتای نافرجام ترکیه بر مبارزه با داعش | فراتاب
کد خبر: 2971
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 01:00
ارتش ترکیه در ضعیف ترین برهه تاریخ
نشریه بیزنس اینسایدر در تحلیلی به پیامدهای کودتای نافرجام ترکیه پرداخته که موجب بحران شدیدی در ارتش این کشورشده است و این مساله، تبعاتی سخت بر قدرت ناتو و روند مبارزه با داعش خواهد داشت

فراتاب - سرویس بین الملل: در تحلیل  نشریه بیزنس اینسایدر روز یکشنبه آمده است:کودتای نافرجام علیه رئیس جمهوری ترکیه پیامدهای چندگانه ای خواهد داشت که فراتر از مرزهای این کشور نیز کشیده خواهد شد
به گفته کارشناسان، ناآرامی در کشوری که دومین ارتش بزرگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را داراست و یکی از نزدیکترین کشورها به مرکز قدرت داعش به شمار می رود، برای روند مبارزه جهانی با این گروه تروریستی، مشکل آفرین است.
گروهی در بدنه نیروهای مسلح ترکیه شامگاه جمعه اعلام کرد که قدرت را در این کشور در اختیار دارد. این گروه، در خیابان های استانبول و آنکارا نیرو مستقر و دو پل بزرگ منتهی به استانبول را مسدود کرد.
در همین حال، «آیکان اردمیر» عضو سابق پارلمان ترکیه و عضو ارشد فعلی بنیاد دفاع از دمکراسی ها به نشریه بیزنس اینسایدر گفت: یکی از اعضای کلیدی ناتو اکنون با بحران شدیدی در ارتش خود مواجه است و این مساله، تبعاتی سخت بر قدرت ناتو و روند مبارزه با داعش خواهد داشت.
وی افزود: ترکیه به شدت ناآرام است و بسیاری از افسران این کشور اکنون در بازداشت هستند. همین مساله فرصت خوبی را در اختیار حزب کارگران کرد ترکیه (پ ک ک) و داعش قرار می دهد تا دست به کار شوند، زیرا ارتش ترکیه به احتمال زیاد ضعیف ترین برهه در تاریخ جمهوری ترکیه را تجربه می کند.
ترکیه از مرز مشترکی با عراق و سوریه برخوردار است، دو کشوری که داعش در آن پایگاه دارد.
تصور بر این است که به دلیل این مجاورت، داعش در خاک ترکیه به ویژه در بخش جنوبی این کشور شبکه هایی داشته باشد و این عناصر تهدیدی صرف برای ترکیه تلقی نمی شوند، بلکه عوامل عملیاتی داعش که از سوریه وارد ترکیه شده اند، می توانند تروریست ها را برای انجام حملات به اروپا اعزام کنند.
به گفته کارشناسان، تروریست ها موفق شدند به دلیل سیاست های مرزی غیر سختگیرانه در چند سال اول جنگ سوریه، وارد ترکیه شوند.
ترکیه از سال 2011 تا 2014، مرزهای رها شده ای داشت که این مساله زمینه انتقال مهمات و نیرو به سوریه را فراهم می کرد.
اما دولت ترکیه به تدریج شروع به تشدید سطح امنیتی در مرزهایش کرد و میزان همکاری آنکارا در روند مبارزه جهانی با داعش در پی حملات تروریستی به فرودگاه اصلی استانبول افزایش یافت.
اما به نظر می رسد که این همکاری اکنون به حاشیه رانده شود، زیرا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بر مسائل داخلی کشورش متمرکز شده است.
«سونر کاگاپتای» مدیر برنامه تحقیقات ترکیه در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: دولت ترکیه در کوتاه مدت بخش اعظم همکاری با آمریکا در برابر داعش را متوقف می کند، زیرا آنکارا خواستار بررسی احوالاتی است که در میان ارتش خود روی می دهد.
«اریک تراگر» پژوهشگر این موسسه نیز ارزیابی مشابهی در این زمینه داشت و گفت: ترکیه اکنون تمایل به تمرکز بر مسائل داخلی دارد که این موضوع به بهای مبارزه با افراط گرایی اسلامی و داعش تمام می شود.
این تحلیل در ادامه حاکی است: اردوغان که قبلا به سوق یافتن به حکومتی خودکامه متهم شده است، اکنون انتظار می رود سلطه خود بر کشور را بیش از هر زمانی افزایش دهد.
کودتای نظامی در ترکیه همچنین چالش دیگری را برای اردوغان که به واسطه گروه های تروریستی در کشورهای همسایه و شورش کردها در داخل کشور تهدید می شود، به وجود می آورد.
«مارسل دیرسوس» تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: ترکیه احتمالا بی ثباتی بیشتری را در سال های پیش رو تجربه می کند.
وی افزود: حملات تروریستی اخیر داعش در ترکیه نشان داده که این کشور از قبل تاثیرات جنگ داخلی در سوریه، به شدت آسیب پذیر است.
وی یادآور شد که تحرکات کردها در بخش هایی از خاک ترکیه ادامه دارد و اوضاع سیاسی در این کشور حتی بدون کودتای نافرجام اخیر، متشنج است، به طوری که ترکیه از همه سو در میان درگیری و ناآرامی غوطه ور است.

منبع:ایرنا

نظرات
آخرین اخبار