کد خبر: 297
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 21:50
دیدار ظریف با مشاور نخست وزیر ژاپن:
کاوایی، مشاور نخست‌وزیر ژاپن با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره راه‌های گسترش مناسبات دو جانبه و مقدمات سفر نخست‌وزیر ژاپن به جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش فراتاب به نقل از ایسنا، ظریف در این دیدار با ارزیابی روابط دو جانبه اظهار کرد: بسیار خوشحالیم در این دیدار مشاور نخست وزیر ژاپن به همراه هیات اقتصادی ژاپن، اراده جدی دولت ژاپن را برای برقراری گام‌های بلند در گسترش مناسبات را مشاهده می‌کنیم و علاقمندیم در پرتو دیدگاه‌های دکتر روحانی و شنیزو آبه، ظرفیت‌های جدیدی را برای افق‌های جدید در مناسبات دو کشور مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های مستمر بین دو وزیر خارجه کشور ابراز کرد: رایزنی ما با همتای ژاپنی همواره رو به پیشرفت است و ما از نتایج سفر وزیر دارایی و اقتصادی جمهوری اسلامی به ژاپن که دستاوردهای مهمی را به همراه داشت، حمایت می‌کنیم و سفر جنابعالی اراده دولت و ملت ژاپن را برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران و توکیو را نشان می‌دهد.

ظریف افزود: گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن بر اساس یک مراوده تجاری صرف نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران به توسعه همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، انسانی می‌اندیشد و ظرفیت‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های نیروی انسانی کارآمد، موقعیت جغرافیایی و دسترسی راحت و آزاد به بازارهای 400 میلیونی در منطقه، برخورداری از منابع غنی طبیعی و استحکام امنیت و ظرفیت بالای ایران در برقراری امنیت و ثبات، همه این مولفه‌ها، پشتوانه راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها را دو چندان ساخته است.

ظریف با اشاره به باورهای جامعه ایران به آراء مردم و صندوق‌های آراء خاطرنشان کرد: شاخصه‌های بارز جمهوری اسلامی ایران، پیروی از مردم‌سالاری بوده که این راهبرد همواره موجب استحکام ساختار دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران و تضمین هر چه بیش‌تر برای ثبات و سرمایه‌گذاران خارجی است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت متنوع انسانی در ایران گفت: شکوفایی روز افزون نیروی انسانی با مهارت و کارآمدی فراوان و مقرون به صرفه بودن آن به‌ویژه در پرتو پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های نانو و بیوتکنولوژی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تحکیم مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها با ژاپن اعلام کرد.

کاوایی، مشاور نخست‌وزیر ژاپن اظهار کرد: سفر هیات ژاپنی برای تبیین اراده جدی دولت ژاپن به‌منظور آماده‌سازی سفر نخست‌وزیر ژاپن به جمهوری اسلامی ایران است و ژاپن علاقمند است در زمینه انرژی و پروژه‌های گاز، امور بانکداری و پولی، تولید خودرو، محیط زیست و فن آوری برای مبارزه با آلودگی آب و هوا، تبادلات فرهنگی و توریستی، همکاری‌های پیرامون فن‌آوری صلح‌آمیز اتمی و سیستم‌های حفاظتی آن، مبارزه با تروریسم و داعش را با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را تقویت کند.

او با اشاره به نتایج سفر و رایزنی‌های فیمابین اظهار کرد: دستاوردهای تحکیم روابط ژاپن و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و آسیا کمک شایانی کند و اراده و دیدگاه‌های دو کشور را برای منافع مشترک به همراه خواهد داشت.

وی در این دیدار پیام کتبی دولت ژاپن را تقدیم ظریف کرد.

نظرات
آخرین اخبار