در سال جاری 34 پروژه ایمیدرو تکمیل خواهد شد | فراتاب
کد خبر: 2964
تاریخ انتشار: 28 تیر 1395 - 21:55
با سرمایه گذاری 7.2 میلیارد دلاری
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : امسال براساس برنامه ریزی به عمل آمده 34 پروژه در بخش معادن و صنایع معدنی توسط سازمان ایمیدرو با سرمایه گذاری 7.2 میلیارد دلار به بهره برداری می رسد و در واقع این مهم با وجود مشکلات و تحریم ها صورت می گیرد.

فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب و به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهدی کرباسیان روز یکشنبه در چهارمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی در محل شرکت ملی فولاد ایران افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) موفق شد در چند سال گذشته 14 پروژه از دولت قبل را با سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلار تکمیل و راه اندازی کند.
به گفته وی، 16 پروژه با سرمایه گذاری 2.8 میلیارد دلار نیز در مدت 2.5 سال گذشته توسط ایمیدرو آغاز شده و اکنون در دست اقدام است .سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) موفق شد در چند سال گذشته 14 پروژه از دولت قبل را با سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلار تکمیل و راه اندازی کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، لازمه دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در چارچوب ششمین برنامه پنجساله توسعه کشور را سرمایه گذاری سالانه 50 میلیارد دلار ذکر کرد .
وی گفت: امروز شرایط نوین کشور، ضرورت رشد در ابعاد مختلف مطابق برنامه را طلب می کند و براین اساس در چارچوب سیاست ارتقای بهره وری، رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در دستور کار قرار گرفته است.
رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: سال گذشته اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) را شاهد بودیم، اما هنوز قفل بازنشده و کشورهای غربی خیلی کند عمل می کنند.
کرباسیان گفت: شرایط تحریم شرایطی را به وجود آورده بود که شرکت های اروپایی و استرالیایی برای همکاری در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی با ایران از حضور در تهران امتناع داشتند، اما امروز جمهوری اسلامی از فهرست ویژه کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا خارج شده و توافق با شرکت بیمه هرمس ( آلمان) ماه گذشته به امضا رسید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: شرکت های خارجی در انتقال فناوری روز به ایران به لحاظ تحریم، همکاری نداشتند و اکنون در طرح تیتانیوم در منطقه کهنوج که ذخیره ای به میزان 400 میلیون تن دارد و با توسعه اکتشافات قابلیت افزایش خواهد داشت، شرکت های استرالیایی و اروپایی وارد عمل شده اند.
وی گفت: موضوع صادرات به عنوان یک اصل باید از سوی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در کنار موضوع مهم بهره وری مورد توجه قرار گیرد، درعین حال تامین بازار داخلی نیز نباید در روند صادرات خللی ایجاد کند .
کرباسیان یادآور شد: آمارهای به دست آمده در دولت یازدهم نشان می دهد فعالان بخش معادن و صنایع معدنی در مدت 2 تا سه سال گذشته دستاوردهای قابل دفاع در زمینه بهره وری و صادرات داشته اند .
به گفته وی، امروز بخش صنعت و معدن کشور تلاش جدی برای پشت سرگذاردن شرایط رکودی دارد و با وجود تمام مشکلات شاهد حرکت پویایی هستیم و ضمن تاکید بر رشد بهره وری به موضوع جذب منابع و سرمایه گذاری خارجی نیز باید توجه جدی شود.
به گزارش ایرنا، چهارمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی امروز با تقدیر از هفت پروژه و چهار شرکت برتر به پایان رسید.
براساس آرای کمیته داوران در این مراسم هفت تقدیرنامه به ایمان یونسی از شرکت زغالسنگ پرورده طبس بابت پروژه کاهش میزان آب مصرفی برای تغلیظ زغالسنگ در کارخانه زغالشویی، محمد رضا پاکسیما از شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان بابت پروژه صرفه جویی مصرف آب در قالب مدیریت انرژی و پسماندها و علیرضا کیانفرد از شرکت کک سازی و پالایش قطران زرند بابت بهینه سازی برج خاموش کننده کک داده شد.
سعید تقی یار از شرکت فولاد مبارکه به سبب بومی سازی سوپر مندرل نورد گرم، محمدرضا شفیعیان از مجتمع فولاد خراسان بابت افزایش بازده نسوز پلتیل های ذوب از طریق تغییر نوع نسوز لایه ایمنی پاتیل، مهدی مومن زاده از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سبب افزایش درصد شارژ از 0 به 80 در کوره های قوس الکتریک و بهرام شکوری از شرکت راهسازی و معدنی مبین برای طراحی و استقرار نظام جامع مدیریت پروژه بر مبنای استاندارد ISO 21500:2012 تقدیرنامه های بعدی را دریافت کردند.
همچنین ایمیدرو از شرکت های زیر قدردانی کرد: سیدمحمد هادیان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان شرکت برتر در گروه معادن، کوروش ظفری قائم مقام سیمان دشتستان در زمینه صنایع معدنی غیر فولادی، محمدرضا پاکسیما مدیر کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان در بخش صنایع معدنی فولادی و بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در بخش صنایع معدنی فولادی.
به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان پیش از این اعلام کرد: پارسال با صادرات 4.1 میلیون تن فولاد دولت یازدهم به رکورد بی سابقه ای دست یافت که در طول نزدیک به 50 سال فعالیت این صنعت در کشور، ثبت نشده بود. در عین حال براساس افق چشم انداز ظرفیت 55 میلیون تن برای تولید فولاد کشور در سال 1404 پیش بینی شده که حدود 15 میلیون تن برای صادرات پیش بینی شده است.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار