کد خبر: 294
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 19:35
استیضاح نمایندگان پارلمان اروپا توسط ظریف:
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دومین و آخرین روز سفر خود به بلژیک، با حضور در پارلمان اروپا، در جمع اعضای این پارلمان سخنرانی کرد. وی همچنین با شارل میشل نخست وزیر و ریندرز همتای بلژیکی خود دیدار و پس از آن نیز با شارل مارتین شولتز رییس پارلم

وزیر امور خارجه کشورمان صبح سه شنبه در دیدار با شارل میشل نخست وزیر بلژیک  با اشاره به دو بار سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران در دولت یازدهم تاکید کرد : دو كشور از ظرفيت هاي خوبي براي توسعه مناسبات في مابين از جمله در زمینه انرژی و همکاری های صنعتی و فناوری برخوردارند. ظریف ابراز امیدواری کرد ، مناسبات اقتصادی بین جمهوري اسلامي ايران و بلژیک که به دلیل تحریم ها کاهش یافته بود، در دوره جديد به سرعت افزایش یابد.

نخست وزیر بلژیک نیز با اشاره به سفر قبلي وزیر امور خارجه بلژیک به تهران، تصریح کرد روابط دو کشور به سمت شکوفایی می رود و ابراز خرسندی نمود با سفر رئیس جمهوري اسلامي ایران به بلژيك مناسبات دو کشور تحرک بیشتری یابد. شارل ميشل همچنین با اشاره به لزوم تشویق بخش خصوصی بلژیک برای سرمایه گذاری در ایران گفت: از برقراري خط پرواز مستقیم بين تهران- بروکسل حمایت می کنیم.

لزوم افتخار به دیپلماسی کارآمد

در ادامه، ظریف در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در جمع 71 عضو این کمیته و هم‌چنین تعداد زیادی از دیگر نمایدگان پارلمان اروپا ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به سوال‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوع‌های مرتبط با منازعه‌های منطقه از جمله سوریه یمن و عراق، تنش بین ایران و عربستان، و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد.  به گزارش ایلنا، ظریف در تبیین موضوع ایران نسبت به سوریه و یمن با تاکید بر خواست کشورمان مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه و یمن توسط مردمشان حضور مستشاری ایران در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این کشور و مطابق با حقوق بین‌الملل دانست و تصریح کرد: کمک ایران به دولت عراق و سوریه با هدف ممانعت از سلطه گروه‌های افراطی و تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت می‌گیرد در حالی‌که برخی کشورهای منطقه متاسفانه این گروه‌های تروریستی را به عنوان متحدان خود و ابزار چانه‌زنی در معادلات منطقه‌ای تقویت می‌کند.

 

وضعیت انسانی یمن از سوریه بسیار بد‌تر است

 

ظریف با طرح این سوال که چه کسی در منطقه ما مستحق تحریم‌های حقوق بشری است، نمایندگان پارلمان اروپا را به تعمل و تفکر در مورد وضعیت اسفناک یمن و بمباران‌های مداوم مناطق غیرنظامی توسط عربستان فرا خواند.

 او هشدار داد: اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران باقی نمانده است، یک کارخانه سیمان را پنج بار بمباران کرده‌اند و پس از آن یک کارخانه آرد را هفت بار مورد حملات هوایی خود قرار داده‌اند. مراکز بیمارستانی بار‌ها مورد تعرض قرار گرفته است و اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران نمانده است، به جز انسان‌های بیگناه.

 اقدامات خطرناک عربستان ناشی از اشتباه محاسبه این کشور در فهم توازن قوا در منطقه است

 ظریف دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه و جنگ‌افروزی عربستان و برخی شرکای آن در منطقه را نتیجه اشتباه محاسباتی این کشور در فهم معادلات منطقه‌ای و تلقی حل‌و‌فصل موضوع هسته‌ای ایران به عنوان عامل برهم زننده توازن قوای مد نظر عربستان دانست و تصریح کرد: این رویکرد عربستان که مبتنی بر تقلا برای حذف دیگران از معادلات منطقه‌ای و نادیده گرفتن نقش و منافع مشروع دیگر همسایگان است به هیچ عنوان به نفع و صلاح این کشور و منطقه نخواهد بود.

 رویکرد اروپا نسبت به موضوع حقوق بشر سیاست‌زده، ‌گزینشی و ریاکارانه بوده است

 وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ابراز نگرانی‌های برخی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و از جمله تعداد بالای مجازات اعدام در ایران با تذکر این نکته که هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند ادعای بی‌نقص بودن در حوزه حقوق بشر داشته باشد خواستار توجه نمایندگان پارلمان اروپا به واقعیت‌های موجود ایران و از جمله حاکم بودن صندوق‌های رای در تعیین دولت‌های ایران شد.

 ظریف این واقعیت را گوشزد کرد که طی چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است.

 ظریف گفت: دولت آقای خاتمی محصول انتخاباتی بود که دولت آقای هاشمی رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. آقای احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود که آقای خاتمی آن را برگزار کرد. همچنین آقای روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب مسلم وی یعنی آقای احمدی‌نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟

 وی افزود: در کدام کشور منطقه سراغ دارید که انتخابات حتی در دوره‌ جنگ نیز تعطیل نشده باشد؟

 

ایران برای مقابله حجم بالای قاچاق مواد مخدر چاره‌ای جز سختگیری ندارد

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا در مورد اعدام در ایران با ذکر این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق اعدام‌ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است، این سوال را مطرح کرد که اتحادیه اروپا در قبال فداکاری‌های مالی و جانی ایرانیان برای جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به اروپا چه کرده است؟

 او با انتقاد از تحریم‌های غیرمنطقی اتحادیه اروپایی به بهانه حقوق بشر که حتی ارسال تجهیزات فنی برای ردگیری و مقابله با قاچاق موارد مخدر را هم منع کرده است، رویکرد ایران در قبال مقابله با مواد مخدر را مسوولانه و صادقانه توصیف کرده و اتحادیه اروپا را دعوت به تعامل برای مقابله موثر‌تر با این پدیده کرد.

 

یک‌جانبه گرایی در مبحث حقوق بشر مردود است

 

ظریف در جواب ادعای برخی نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران از جمله آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی سابقه برخورد گزینشی و سیاسی غرب با حقوق بشر را یادآور شده و عنوان کرد:‌‌ همان زمان که مردم ایران زیر بمباران شیمیایی دیکتاتور عراق بودند، اتحادیه اروپا با چشم‌پوشی از جنایات آشکار رژیم صدام در سازمان ملل علیه ایران قطعنامه حقوق بشری صادر می‌کرد و جالب اینکه رژیم صدام حسین هم در کنار کشورهای اروپایی بانی این قطعنامه‌‌ها می‌شد.

 وزیر امور خارجه ادامه داد: به محض اینکه صدام به کویت حمله کرد، عراق به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم شد. آیا این نشانه روشن از رویکرد تبعیض‌آمیز و غیراصولی غرب نسبت به مقوله حقوق بشر نیست؟

 ظریف این نکته را یاداور شد که گفت‌وگو در مورد حقوق بشر نمی‌تواند یکطرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشور‌ها حق ندارند ارزش‌هایی که در نظر آن‌ها ارزشمند است را بر دیگران تحمیل کند.

 او همچنین این نکته را گوشزد کرد که اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می‌توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد. آن‌ها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند بروید از خودتان سوال کنید که چه کرده‌اید که نسل چندم مهاجران در اروپا چنین به بیراهه رفته‌اند. جز این است که نقض سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض نژادی و مذهبی و قومی در جوامع اروپایی منبع بزرگی برای عضوگیری گروه‌های افراطی و تروریستی فراهم آورده است و اکنون این تبعیض‌های فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربی کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است یکی از دلایل اصلی نضج‌گیری تروریسم و افراطی‌گری در منطقه ما و صدور تروریسم از اروپا به این منطقه شده است؟

 

ایران برای دفاع از خود مصمم است

 وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری سابقه بسیار عبرت‌انگیز جنگ تحمیلی و حمایت همه‌جانبه غرب و کشورهای منطقه از صدام حسین تاکید کرد: ایران در عین اینکه هیچگاه قصد تجاوز به هیچ کشوری ندارد نسبت به دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود قاطع عمل خواهد کرد.

 او با تذکر این نکته که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که فعالیت موشکی ایران را منع می‌کرد، دیگر وجود خارجی ندارد تصریح کرد: مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت ایران در ارتقای توانمندی موشکی‌اش منع نشده است، بلکه صرفا از ایرا درخواست شده است برنامه‌هایش را متوقف کند مضافا اینکه این درخواست هم محدود به موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند. در حالیکه اصولا هیچ موشکی را برای این امر طراحی نکرده است، بنابراین برنامه موشکی ایران هیچ تعارضی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.

 ظریف در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر اینکه موشک‌های دوربرد ایران به چه منظوری و علیه چه کشوری هدف‌گیری شده است تصریح کرد: برنامه موشکی ایران به منظور دفاع از ایران است و صرفا کشورهایی است که هوس تعدی و تجاوز به ایران را داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان با تأکید مجدد بر الگوی حل‌وفصل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران به عنوان نمونه‌ای از کارکرد موفق دیپلماسی بر مبنای بازتعریف مشکل و بازتعریف راه‌حل‌ها در قالب گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل و منطق برد-برد هشدار داد که اصرار برخی طرف‌های منطقه‌ای برای نادیده گرفتن منافع و نگرانی‌های مشروع دیگران به هیچ عنوان منجر به نتیجه برای آنها نخواهد شد و صرفا آتش منازعات را شعله‌ور‌تر نخواهد کرد.

 

نتیجه مذاکرات توسط خود سوری ها تعیین می شود

وزیر خارجه ایران پس از حضور در پارلمان اروپا به همراه المار بروک، رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در نشستی خبری با خبرنگاران حضور یافت. وی در این نشست خبری گفت: در سوریه حکومت مشروعی وجود دارد که توسط سازمان ملل به مشروعیت شناخته شده است. آن‌هایی که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می‌کنند قوانین بین‌الملل را نقض می‌کنند. ایران نیروی نظامی در سوریه آن گونه که ادعا می‌شود ندارد. ما در آن‌جا مشاور نظامی به دعوت دولت این کشور داریم. ما این مشاوران نظامی را زمانی خارج می‌کنیم که دولت محلی این اقدام را ضروری بداند. وی با بیان این که نتایج مذاکرات توسط سوری‌ها در داخل اتاق مذاکره تعیین خواهد شد نه در پایتخت‌های کشورهای منطقه بویژه ریاض گفت: ما برای مردم سوریه تصمیم نخواهیم گفت. آن‌ها نیز نمی‌توانند برای مردم سوریه تصمیم بگیرند. اما اگر درباره نیروهای نظامی صحبت می‌کنیم باید بمباران یمن نیز متوقف شود؛ که به‌صورت روزانه علیه مردم یمن انجام می‌شود. دیگر اهداف نظامی در آن‌جا وجود ندارد. ظریف تصریح کرد: غیر نظامی‌ها در یمن کشته می‌شوند و ما باید این فرآیند را هم اکنون متوقف کنیم و به ظلم‌هایی که در یمن صورت می‌گیرد پایان دهیم.

نظرات
آخرین اخبار