کودتا در این منطقه محکوم به شکست است / آسیبی به شهروندان ایرانی در ترکیه نرسیده است | فراتاب
کد خبر: 2919
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 14:49
در گفت و گوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه ترکیه مطرح شد:
در پی کودتای نافرجام شب گذشته در ترکیه که در آن عده ای از فرماندهای ارتش قصد ساقط کردن دولت ترکیه را داشتند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، تا صبح امروز سه مرتبه با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود به صورت تلفنی گفت و گو و رایزنی کرد.

فراتاب:سرویس دیپلماسی- در پی کودتای نافرجام شب گذشته در ترکیه که در آن عده ای از فرماندهای ارتش قصد ساقط کردن دولت ترکیه را داشتند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، تا صبح امروز سه مرتبه با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود به صورت تلفنی گفت و گو و رایزنی کرد.
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، طی این تماس ها ،وزیر امور خارجه کشورمان در جریان آخرین تحولات و روند اتفاقات در ترکیه قرار گرفت .
خاطر نشان می سازد ، ظریف در طول شب گذشته علاوه بر تماس های فوق، در اظهارنظری نگرانی خود را نسبت به بحران در ترکیه اعلام و برخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ ثبات ،امنیت و دموکراسی در ترکیه تاکید نمود . وی از دفاع دلیرانه مردم ترکیه از دولت منتخب خود حمایت و اضافه نمود :کودتا در این منطقه جائی ندارد و محکوم به شکست است.
هموطنان در اقامتگاه های خود باشند
در همین راستا، محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: در جریان تحولات اخیر در ترکیه آسیبی به شهروندان ایرانی در ترکیه نرسیده است.
به گزارش ایرنا، وی گفت: هنوز هیچ گزارشی در این زمینه به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف ترکیه گزارش نشده ولی از هموطنان می خواهیم که در اقامتگاه های خود باشند.
طاهریان گفت: شماری از شهروندان در فرودگاهها و شماری در هتل ها قرار دارند که با آرام شدن اوضاع و فعال شدن دوباره فرودگاهها به میهن باز خواهند گشت.
سفیر ایران با بیان اینکه پیش بینی نمی شود وضعیت فعلی طولانی شود، گفت: در بالاترین سطح با مقامات ترکیه در تماس هستیم و هنوز گزارشی در خصوص از سرگیری فعالیت های عادی فرودگاهها دریافت نشده است و سفارت ایران به مسافران ایرانی توصیه می کند که در هر جا که هستند فعلا بمانند و مواظب امنیت جانی خود باشند تا تکلیف فرودگاهها روشن شود.
طاهریان در مورد مرز های زمینی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران گفت: فعلا مرزها از طرف ترکیه بسته است و توصیه سفارت این است که فعلا مردم از طریق زمینی هم به ترکیه سفر نکنند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران دیشب به دنبال وقایع اخیر در ترکیه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هموطنان گرامی مقیم ترکیه و مسافران محترمی که به جمهوری ترکیه سفر کرده اند ، تا اطلاع ثانونی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری کنند و هشدار های مقامات امنیتی جمهوری ترکیه را جدی بگیرند.

نظرات
آخرین اخبار