نه ترکیه مصر بود و نه اردوغان، مرسی! | فراتاب
کد خبر: 2918
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 15:37
ارشاد رشیدی رستمی
ترکیه مصر نیست و اردوغان و دوستانش در عرصه سیاست، مرسی و اخوان المسلمین کم تجربه نبودند. در ترکیه حزب حاکم (عدالت و توسعه) برای بیش از 14 سال توانسته بیش از نصف آرا شهروندان خودش را بدست بیاورد.

فراتاب - گروه بین الملل: ترکیه کشوری آفریقای نیست که بتوان در تاریکی شب برای ملت آن تصمیم گیری کرد ... این مردم هستند که بر سرنوشت خودشان حاکمند.

جملات بالا حرف های عبدالله گل رئیس جمهور پیشین ترکیه بود. در ابتدای امر برای بسیاری از مخاطبین این حرفها که فقط از طریق اسکایپ و در ساعات اولیه کودتا بیان شد زیاد مورد توجه نبود و همه از پیروزی کودتا در سیاهی شب  حکایت می کردند.

تاریخ نشان داده است  هیچگاه نظامیان سیاستمدارن خوبی نبوده و نخواهند بود. واقعیت آن است این کودتا در عرصه تاکتیکی و ساعت اولیه بسیار موفق آمیز به اجرا در آمد و ستون نیروهای ارتشی با نظم خاصی اهداف با اهمیت و مهم از جمله ستاد کل نیروهای ارتش، شبکه های اصلی تی آر تی ترکیه ، مرکز میت و پلیس را  متصرف و یا بمباران کردند. در مرحله بعد اکثر نقاط حساس شهری بالاخص میادین اصلی و مراکز مهم تجمع را کنترل کردند و با تصرف فرودگاه ها و به  پرواز در آوردن جنگنده ها کنترل هوایی را نیز بدست آوردند.

اما واقعیت آن است ترکیه مصر نیست و اردوغان و دوستانش در عرصه سیاست، مرسی و اخوان المسلمین کم تجربه نبودند. در ترکیه حزب حاکم (عدالت و توسعه) برای بیش از 14 سال توانسته بیش از نصف آرا شهروندان خودش را بدست بیاورد و در بازی سیاست دارای تجربه چندین ساله  مدیریتی و سیاسی در شهرداری ها، استانداری ها و نمایندگی مجلس و 14 سال دولتمداری هستند آنها به خوبی از جامعه خود آگاه و چگونگی مواجه با بحران ها را یاد گرفته اند. اردوغان هرچند در طی چند سال اخیر تصمیمات تا حد زیادی می توان گفت اشتباه را در سیاست داخلی و یا خارجی خود تعقیب کرده است اما واقعیت آن است همواره در قامت رهبری با اعتماد به نفس و قدرتمند برای کشور ترکیه  ظاهر شده است. بویژه دیشب چه در ساعت اولیه کودتا که هیچ کشوری از وی دفاع نمی کرد و در ضعیف ترین موقعیت قرار داشت، کاملا از موضع قدرت حرف می زد و همچنان مردمان کشور خود را در آن شرایط سخت رهبری کرد و  در زمان رسیدن به فرودگاه استانبول که جت های کودتاچیان بر بالای سر وی مانور می دادند از شکست و پیروزی خود و ملتش خبر می داد.

«کودتاچیان بودند که تصمیم گرفتند این وقایع چطور و چگونه شروع شود اما این ما هستیم که می گوییم این کودتا علیه دولت مشروع چگونه باید پایان یابد » این بخشی از سخنان رجب طیب اردوغان دیشب در فرودگاه استانبول بود.  وی حساب شده و کاملا از قدرتی که داشت آگاه بود ... مردم  ... مردم  و دیگر هیچ

آنچه که ارتشیان کودتاچی و بیشتر «ما» تا لحظاتی از آن غافل بودیم «نیرو و توان مردمی بود» که به سخنان اولیه اردوغان لبیک گفتند و شاید در آن لحظات بسیاری از ما به صحبتهایش در مورد مشروع بودن دولتش، مردمی بودن دولت و تقاضایش از مردم برای آمدن به خیابانها با لبخندی تلخ گوش می دادیم و حس می کردیم که کار از کار گذشته است و این جملات آخرین دست و پا زدن ها قبل از غرق کامل در مرداب است و در ذهن او را هم سرنوشت با قذافی و صدام متصور بودیم و زیر لب زمزمه می کردیم وقت وقت رفتنه ... اما واقعیت چیز دیگری بود دولت برآمده در ترکیه یعنی قوای حاکم بر ترکیه فراتر از اردوغان و دولت وی، من جمله مجلس، شهرداری ها و بسیاری از نهادهای دیگر مشروعیت خودشان را از رای مستقیم مردم و در ساز و کاری دموکراتیک (هرچند گاها نیم بند) بدست آورده بودند. چه آک پارتی، جه هه په، مه هه په و نیز کردها در هه ده په با توجه به بیانیه ها، همه و همه خود را صاحب دولت (در معنای کلیت آن) می دانستند.

هرچند شاید برای بسیار از ما ناخوشایند باشد اما  آقای اردوغان، قهرمان این کودتای نافرجام شده و خواهد شد. در پایان باید گفت وقایع ترکیه تلنگری بود که هیچ قدرت خارجی و داخلی از جمله قوای نظامی منضبط و با دسیپلین نیز نمی تواند در مقابل نهادهای مشروع و برآمده از دموکراسی مورد حمایت جدی مردم بایستند. این تجربه ترکیه نشان داد یکی از ثمره های شجریه طیبه دموکراسی ولو نیم بند ترکیه هم، یعنی تکیه بر آرا ملت خود می تواند چقدر سرنوشت ساز باشد ... 

ارشاد رشیدی رستمی کاندیدای دکترای علوم سیاسی و عضو هیات تحریریه فراتاب

نظرات
آخرین اخبار